(NT2) OKAN-leerkrachten: ervaringen delen

Nederlands - Duits - Engels

Moderator: petra.van.de.cauter

kameleon
gebruiker

(NT2) OKAN-leerkrachten: ervaringen delen

Berichtdoor kameleon » 23 Mei 2008 08:52

Ik werk sinds de paasvakantie in een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, maar ik vind dit werkheel moeilijk.

De leerlingen zitten op een heel laag niveau, sommigen zijn ook analfabeet. Ze zijn niet gemotiveerd, ze leren nooit hun lessen. Dat is frustrerend: in de klas begrijpen ze de stof en een dag later weten ze er niets meer van. Ze doen ook geen enkele moeite om mijn uitleg te begrijpen.

Ik geef samen met een andere collega les aan deze klas. Die andere leerkracht spreekt Spaans (de meeste kinderen zijn Spanjaarden van Marokkaanse origine) en gebruikt die taal vaak om uitleg te geven. Ik spreek geen Spaans, maar de kinderen verwachten nu wel een Spaanse uitleg van hun leerkracht. Ze doen geen moeite om mijn Nederlandse uitleg (met veel gebaren en tekeningen enz) te begrijpen.

Het delen van lesmateriaal is ook zo'n heikel punt. Iedereen werkt voor zichzelf en lesmateriaal wordt niet gedeeld. Het wordt zelfs niet getoond. Resultaat: ik heb geen idee wat mijn collega precies doet en op welke manier hij de stof behandelt. Ik heb al meermaals voorgesteld om het lesmateriaal van iedereen eens samen te brengen (om dubbel werk te vermijden), maar niemand reageert enthousiast.

De school zelf vind ik een rommeltje. Er is geen duidelijk beleid. Het is ook een school die kampt met alle typische problemen van een concentratieschool.

Heeft iemand andere ervaringen? Tips? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van andere OKAN-leerkrachten!

dominike.vanbesien
gebruiker

Re: (NT2) OKAN-leerkrachten: ervaringen delen

Berichtdoor dominike.vanbesien » 23 Mei 2008 21:48

Ik ben geen OKAN-leerkracht, maar werk wel in een school waar dit jaar nogal wat ex-OKAN leerlingen zitten. Man, man, dat is inderdaad niet evident. Na 1 jaar OKAN kunnen ze zich inderdaad min of meer redden in het Nederlands, maar dan wordt van die mannen verwacht dat ze zomaar kunnen aansluiten in een 5de aso! Natuurlijk lukt dat niet. 't Gevolg is heel veel frustratie aan alle kanten. Wij hebben echt wel een paar leerlingen die super hard werken, en ook leerkrachten die over de middag extra uitleg geven, leerstof in 't Engels ('t Zijn Kenianen die wat Engels spreken) doornemen, medeleerlingen die hun nota's delen en hun best doen voor die ex-Okanners - maar 't is een quasi onmogelijke opdracht. Tel daar dan nog eens bij dat de familiale situatie van die gasten ook niet evident of stabiel is! Onze conclusie is in elk geval dat 1 jaar OKAN absoluut niet genoeg is. Bij jonge kinderen misschien wel, maar om in 't secundair te kunnen aansluiten is die talenkennis totaal onvoldoende.
Nu wat je zegt over collega's die geen materiaal willen delen, dat vind ik wel redelijk onvoorstelbaar. Ik ben zelf dit jaar in een gewone aso-school beginne lesgeven en bij ons is 't de normaalste zaak van de wereld dat wie een toets maakt, of een werkblad, of extra teksten zoekt, die gewoon doormailt naar alle collega's. Dat werkt heel goed. Zo ontlasten we elkaar en 't komt de lessen alleen maar ten goede. En dus zeker voor een opleiding die nog zo experimenteel is als OKAN zou dat toch zeker moeten kunnen! Hebje al geprobeerd om zelf materiaal te beginnen delen? Misschien krijg je dan wel eens iets terug? Want als mensen enkel de vraag stellen hebben meer ervaren collega's vaak de verwachting dat zij al hun materiaal zullen moeten afgeven en er niks voor terug zullen krijgen...

kameleon
gebruiker

Re: (NT2) OKAN-leerkrachten: ervaringen delen

Berichtdoor kameleon » 25 Mei 2008 09:06

Dag Dominike,

Na 1 jaar OKAN is aansluiten op ASO-niveau inderdaad niet evident. Bij jonge kinderen gaat het allemaal veel sneller. Petje af voor alle jullie extra werk, ik hoop dat het toch resultaat zal hebben. Ik heb nu zelf een klas met kinderen die nogal aan de zwakke kant zijn, BSO zal al heel wat zijn.

Wat dat materiaal betreft: ik heb voordien les gegeven aan volwassenen en daar sloegen we elkaar rond de oren met materiaal. Vandaar dat ik dit nu zo vreemd vind. Ik heb zelf inmiddels twee volle kaften met materiaal (gemaakt voor volwassenen, maar veel dingen zijn wel bruikbaar) en heb aangeboden die in de kast te zetten als we materiaal gaan delen. Het is dus echt niet zo dat ik ervan wil gaan profiteren. Maar toch houdt iedereen alles voor zichzelf. Ik ben nu maar naar de materialenbank gegaan, maar het is gewoon heel moeilijk om goed materiaal op het juiste niveau te vinden.

Succes met de ex-OKAN-leerlingen!

Terug naar