verkeer/vervoersmiddelen

Alfabetisch gesorteerde, themagebonden activiteiten.

Moderator: wendie.delanghe

liesbeth.holemans
gebruiker

verkeer/vervoersmiddelen

Berichtdoor liesbeth.holemans » 13 Jan 2006 21:18

Hallo

Heeft er iemand ideeën om met de peuters en 1ste kleuterklas te werken rond het thema verkeer?
Het is niet gemakkelijk vind ik om met de kleinste kleuters rond dit thema te werken!

Groetjes
Liesje :)

anthony.grymonprez
gebruiker

Re: Thema verkeer

Berichtdoor anthony.grymonprez » 14 Jan 2006 13:21

Vorig schooljaar heeft mijn klas (6de leerjaar) een project gemaakt rond het thema en dit uitgewerkt voor de verschillende kleuterklassen.

Ze deden dit door een verkeersparcour aan te leggen op de speelplaats met verkeerslichten, rode verbodsborden en een agent.

Het verliep echt beter dan ik had verwacht.

Groetjes
Anthony

annvanh
gebruiker

Berichtdoor annvanh » 15 Jan 2006 16:03

Hoi,
Ik ben nu ook bezig met dit onderwerp in de eerste kleuterklas. Ik hou het vooral bij het verkeerslicht, en veiligheid voor onze kls. Bv. veiligheid op de fiets of te voet, ook het achteraan zitten in de auto met de veiligheidsgordel en op een zitje vind ik belangrijk om aan onze kls. duidelijk te maken. Hiervoor maak ik gebruik van een paar verhaaltjes van Nijntje en Musti. Hier zijn de kls. verzot op.
- Nijntje op de fiets.
- Musti: Veilig op de fiets.
- musti: De veiligheidsgordel.
Veel succes!!
Ann

annvanh
gebruiker

Berichtdoor annvanh » 16 Jan 2006 19:09

Hoi Liesje,
Even de titel van een verhaal verbeteren: Het is niet "De veiligheidsgordel" , maar "Musti veilig in de auto".
Wat heb ik geknutseld in mijn klas?
- Een stokpopje met een fluo jasje aan. Dit heb ik gekozen omdat we op onze school fluo jasjes hadden gekregen voor alle kleuters.
- Ik heb ook een Nijntje (ik heb nl. als klaspop Nijntje) laten versieren, dat ik ga lamineren. Hieraan maak ik een reep stof of vilt met velcro vast. Dan hebben ze een gordeldiertje voor in de auto.
Ik heb ook een teloefening gedaan met auto's. Bewegingsmomentjes met het rood en groene licht. De politie komt ook nog naar de school om een korte wandeling te maken en er komt een papa, fietsenmaker, naar onze klas. Verder maak ik ook nog een parcour in de zaal om met de fietsen te rijden.
Veel plezier!
Ann

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 20 Mar 2006 13:43

cindy.Keteleer
gebruiker

verkeer

Berichtdoor cindy.Keteleer » 17 Apr 2006 15:20

hey iedereen,

over 2 weken begin ik aan mijn stage. het thema is verkeer. ik heb al heel veel opgezocht maar ik vind eigenlijk niet zoveel. heeft er iemand een titel van een prentenboek of een verhaal rond verkeer. en ook andere ideeëtjes zijn echt meer als welkom.

dank op voorhand

vriendelijke groeten,
Cindy K.

Mariane Vanooteghem
gebruiker

Re: thema verkeer

Berichtdoor Mariane Vanooteghem » 19 Apr 2006 11:03

http://www.lespakket.net/verkeer.htm

Hier vind je heel wat.
Succes

Katty1986
gebruiker

Verkeer

Berichtdoor Katty1986 » 23 Apr 2006 18:12

dag allemaal!
ik heb een dringende vraag! mijn stage gaat rond voertuigen met wielen in de eerste klkl. maar ik heb nog een invulling voor beeld nodig.. ik heb echt geen idee. als jullie leuke ideetjes hebben, laat maar weten!
alvast bedankt

karolien.leys
gebruiker

Re: Beeld rond voertuigen, eerste klkl

Berichtdoor karolien.leys » 24 Apr 2006 15:19

Hoi,

ik een vorige stage rond de fiets gedaan bij de peuters. Ik had houten schijven laten zagen met in het midden ook een gaatje in. Daar kon dan een stokje door. Aan de buitenkant had ik buitenbanden gekleefd. Ze konden op zo in de verf rollen en op een groot blad stempelen eigenlijk. Dit vonden ze reuze leuk!

Je kan ook met speelgoedauto's door de verf laten rollen en dan op een blad laten rijden.

Vriendelijke groetjes
Karo

Julieke
gebruiker

Re: thema verkeer

Berichtdoor Julieke » 29 Apr 2006 19:20

hallo,

je kan bij de politie gaan en die hebben vanalles materiaal dat je kan gebruiken(vriendin heeft dat ook gedaan rond thema verkeer) en je kan een parcour maken op de koer en hun dat wat tonen en leren(laten fietsen en bij rood licht laten stoppen enzo) ( je kan ook een handpop maken ---*----> een politie) en een verhaaltje lezen en terwijl die handpop laten bewegen enzo

en van knutselen kan je hen een verkeersbord laten maken/kleuren of een memoryspel van de politie zoeken/maken of van het verkeer enzo

hopelijk kan ik je met deze uitleg helpe

groeten

Annick Croonenborghs
gebruiker

Verkeer

Berichtdoor Annick Croonenborghs » 07 Jan 2007 00:02

Voor het thema carnaval zou ik graag werken rond het verkeer. Mijn kleuters zijn namelijk gefascineerd in spelen met treinen. Ik zou daar graag een week rond werken en dan hierbij iets knutselen voor het thema carnaval daarbij: een conducteur van hen maken met een fluitje en een bordje. Voor andere kls is er dan het aanbod van brandweerman. Wie heeft evt maskers of patronen voor dit uit te werken en kan nog tips geven om mijn week hierrond te vullen?
Bedankt alvast voor de medewerking!

vanessa.vandewalle
gebruiker

Re: thema treinen en brandweer

Berichtdoor vanessa.vandewalle » 07 Jan 2007 01:22

jessi.dor
gebruiker

Vervoer

Berichtdoor jessi.dor » 12 Jan 2007 12:54

Hallo,

Ik ben op zoek naar een knutselwerkje rond het thema vervoer, verkeer.
Op zich niet zo'n moeilijk thema, maar het gaat om een klasje waarin de kinderen allemaal een vrij zware motorische handicap (ook mentale handicap) hebben. Het mag dus niet te veel fysieke inspanningen vragen (knippen ofzo) maar wel iets met een leuk eindresultaat en waaraan ze zoveel als mogelijk zélf (uiteraard met sterke begeleiding) kunnen doen natuurlijk.
Iemand van jullie wat ideetjes? Want ik zit wat zonder inspiratie voor het knutselen..

Alvast bedankt!

amedee
gebruiker

Re: thema vervoer

Berichtdoor amedee » 12 Jan 2007 16:47

met kartonnen dozen, kaasdoosjes en splitpennen.

kan ook met schroefdoppen van vb fruitsap of melk maar hier moet je dan vooraf een gaatje door boren

tandpastadoosjes, garenklosjes, satéprikkers ( of tandenstokers), klei en schroefdopkjes
garenklosjes met plakband aan onderzijde tandpastadoosje. satéprikker iets langer dan garenklosje. Met lijmpistool satéprikker in schroefdop kleven, door garenklos steken en aan andere kant weer schroefdop kleven.

Lotje_me
gebruiker

Re: thema vervoer

Berichtdoor Lotje_me » 13 Jan 2007 11:02

Van een kartonnen melkpak en een rolletje (keukenpapier) kan je gemakkelijk een verkeerslicht maken!

Terug naar