[Ned] synthese maken

Nederlands - Duits - Engels

Moderator: petra.van.de.cauter

ingeborg wauters
gebruiker

[Ned] synthese maken

Berichtdoor ingeborg wauters » 27 Mar 2008 23:02

voor mijn examen moet ik een synthese maken van een tekst

wat houd dat juist in?
dien ik mij aan bepaalde punten te houden, het opstellen, de inhoud
waar moet ik de nadruk op leggen enzovoort.

alle tips zijn welkom
bedankt alvast

davy.mortier
gebruiker

Re: synthese maken

Berichtdoor davy.mortier » 31 Mar 2008 10:03

Zijn er geen criteria opgesteld in de opgave? Je kunt denken aan een samenvatting in bijvoorbeeld tien zinnen of je kunt denken aan een schema, waarbij geen zinnen voorkomen.

:wink: Davy

Trijn
gebruiker

Berichtdoor Trijn » 31 Mar 2008 10:28

Krijgen jullie daar dan geen les over?

Eerst en vooral, een samenvatting is niet hetzelfde als een synthese. Je maakt eerst een schema van je tekst: inleiding-midden-slot met kernidee van elke alinea. Aan de hand daarvan maak je je synthese, dat is een weergave van de gegevens van de tekst (= de kernideeën van je schema) in de oorspronkelijke volgorde. Je maakt dus een doorlopende tekst van je schema. In de eerste zin vermeld je de naam van de auteur en geef je aan wat het kernidee van de tekst is.

Vermijd zeker persoonlijke commentaar, je geeft enkel weer wat de auteur wil vertellen.

ingeborg wauters
gebruiker

Berichtdoor ingeborg wauters » 01 Apr 2008 15:34

Bedankt voor jullie reactie, ik moet eerst melden dat ik voor de middenjury ga, dus zonder leerkracht, heb het leerplan van het internet gehaald. Ik probeer zoveel mogelijk opzoekingen en voorbereidingen te doen via internet. Juist van de synthese vindt ik niet veel, daarom mijn hulpkreet op deze forum.

Er wordt zo vermeldt in het leerplan over de synthese:

de kandidaat kan een synthese van een korte zakelijke tekst, over een actueel onderwerp schrijven. hij mag geen woordenboek gebruiken. de kandidaat kan de hoofdideeën en de belangrijke nevengedachten inhoudelijk correct weergeven, zonder er evenwel commentaar aan toe te voegen.
hij kan de gedachtegang logisch weergeven en maakt hiervoor gebruik van een goede stijl en zinsbouw om de overgangen tussen de verschillende ideeën te verzorgen en die ideeën persoonlijk te verwoorden. Daarnaast let hij ook op een correct gebruik van de spelling

dit in verband met het gedeelte over de synthese van een tekst

davy.mortier
gebruiker

Berichtdoor davy.mortier » 01 Apr 2008 16:00

Veel succes in ieder geval. Ik denk dat Trijn je schitterend op weg geholpen heeft met haar reactie.

marieke.fierens
gebruiker

Berichtdoor marieke.fierens » 15 Apr 2008 12:59

En als je je nog mocht afvragen hoe lang zo een synthese moet zijn, dan kan je als stelregel gebruiken dat je ongeveer 1/3 van het aantal regels van de oorspronkelijke tekst schrijft.
Het is ook goed om in je synthese te verwijzen naar de oorspronkelijke tekst, vb.: In de tekst "Huppeldepup" schrijft Charles Peeters enz.... Blablabla, aldus Peeters. :)

ingeborg wauters
gebruiker

Berichtdoor ingeborg wauters » 04 Mei 2008 15:00

Bedankt voor jullie hulp.
23/5 is het proclomatie, nu hopen dat ik erdoor ben.
groetjes
Ingeborg

davy.mortier
gebruiker

Berichtdoor davy.mortier » 04 Mei 2008 23:32

Hou ons gerust op de hoogte van het resultaat. Veel succes!

dorienmast
gebruiker

Berichtdoor dorienmast » 04 Nov 2011 21:06

Hey Inge

Ik heb een vraagje, hoe is je examen uiteindelijk gegaan? Als je je dat nog herinnerd. Ik moet namelijk deze maandag examen doen van Nederlands schriftelijk en vroeg me af of de synthese maken goed ging en of de tekst die je krijgt makkelijk is. Ik ben heel slecht in syntheses maken, ook omdat ik maar 1 keer hierop heb geoefend (doe middenjury via school).

Heb je misschien tips?

Bedankt.

Terug naar