Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?

Berichten voor een ruimere doelgroep - discussiëren over onderwijsthema's

Moderator: chris.vanmello

dirklam
gebruiker

Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?

Berichtdoor dirklam » 14 Mei 2006 12:22

Bij ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde ons dat we een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten de lln. schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien nog steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een sanctie. Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school toch doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het niet binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de ouders altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie mening...

magda.vandoninck
gebruiker

Re: Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?

Berichtdoor magda.vandoninck » 14 Mei 2006 14:01

Waarom maken jullie daar geen gespreksonderwerp van via het leerlingenparlement? Ik las hier eerder al dat leerlingen ZELF zwaarder sanctioneren dan leerkrachten. :)
Mag niet van de inspectie? Staat het dan niet in jullie schoolreglement? ALLES wat in het schoolreglement staat, mag van de inspectie! Ouders moeten dit WEL ondertekenen.

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 14 Mei 2006 14:04

Sommige leerlingen krijgen liever 'nul' dan dat ze een inspanning moeten doen om die taak te maken. Ik vind het geen slecht idee om ze te verplichten die taak te maken in de studie. Uiteraard kan die leerling daarvoor dan niet meer 100% van de punten halen.

floeren toeter
gebruiker

Berichtdoor floeren toeter » 15 Mei 2006 09:39

Is natuurlijk een moeilijke sitiatie.
Direct een nul geven als een leerling dat werk niet heeft gemaakt,lijkt op een sanctie.
De punten op de taak (of toets) staan op het inhoudelijke en de vorm, als niets is afgegeven/gemaakt/opgelost/ingeleverd, dan kan je m.i. geen punten geven.
Als de leerling een goede reden heeft waarom niet gemaakt, of niet afgegeven moet je hem een tweede kans geven.Ik neem bij twijfel zo vlug mogelijk contact op met de ouders en zal in eerste instantie de leerling een tweede kans geven tijden bv. de middagpauze (toets) of een tweetal dagen later (taak).Dit gegeven laat ik noteren op de juiste datum in de agenda van de leerling (en te tekenen door de ouders !).Als de leerling hardnekkig blijft, getekende nota van de ouders kopiëren en in leerlingendossier steken.Dan geef ik wel een nul, omdat leerling de kansen heeft gehad en ze niet heeft benut.
Als je dat niet doet nemen je leerlingen het ook niet meer ernstig en heb je binnen de kortste keren problemen.
Maar het zal zeker een evenwicht zoeken zijn tussen directie ouders inspectie en reglementen....

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 15 Mei 2006 14:07

Als ik het dus goed begrepen heb zijn lln dus op geen enkele manier nog verplicht om taken te maken buiten de lesuren. Je kan ze dan wel "vragen" om het in de strafstudie te maken, maar wat als ze gewoon opnieuw een wit blad indienen?? En zo'n leerlingen moet je dan laten slagen? En dan vragen ze van het onderwijs dat we de kinderen opvoeden tot verantwoordelijke volwassenen...
Ze kennen tegenwoordig allemaal heel goed wat hun rechten zijn, maar als je ze wil wijzen op hun plichten dan komen ze met allerlei uitvluchten. Deze regeling geeft hen gewoon de pap in de mond: binnenkort maakt geen enkele leerling nog een huistaak...
Weer maar eens een regeltje van mensen die zelf niet in het onderwijsveld staan ...

floeren toeter
gebruiker

Berichtdoor floeren toeter » 15 Mei 2006 14:26

Wat Magda zegt over het schoolregelement klopt wel degelijk ! Na een doorlichting is ook ons regelement gewijzigd in die zin ! Als een leerling vele 'nullen' behaald door nalatigheden, is dit m.i. toch allang gesignaleerd op een klassenraad, zodat een leerlingenbegeleider daar moet ingrijpen ! Een doorlichting zal niet struikelen op een nul voor een niet ingeleverd werk! Het wordt pas problematisch voor de school als ze er geen beleid over heeft (bvb. geen duidelijke reglement).

bruno.sacré
gebruiker

Berichtdoor bruno.sacré » 18 Mei 2006 17:29

Ik werk in het beroepsonderwijs en ik vind een 0 een gepaste sanctie voor het niet maken van een huistaak. Indien we leerlingen moeten uitnodigen om alsnog een taak te maken, dan pas nodigen we leerlingen uit om nooit nog een taak op tijd af te geven want "ik mag die toch een volgende keer maken". Dat zal nog een administratie worden!

Er zijn natuurlijk ogenblikken waarbij een leerling zijn werk niet kan maken maar dan ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders om alsnog ons een bericht te laten. Maar daar zal het schoentje wel wringen. Als ik naar mijn leerlingen kijk in het beroepsonderwijs dan stel ik vast dat vanwege de ouders er maar weinig interesse is voor de eigen kinderen wat hun leerresultaten betreft. Dus uit die hoek moeten we niet op veel steun rekenen. Ik verlang van mijn leerlingen dat een huistaak voor het eerste uur wordt afgegeven op een afgesproken plaats in school. Zo vermijd ik deels dat er wordt afgeschreven.

Ik vraag me toch af hoeveel kansen onze leerlingen nog moeten krijgen?70% van de punten gaan naar dagelijks werk en dan mogen ze nog rekenen op herexamens. Ik vind dit alleszins geen goede beslissing. Volgende schooljaar gaan de leerlingenvan het vijfde jaar op stage. Wat dan? En wat met sociale vaardigheden op een bedrijf : orde, netheid, presence en punctualiteit?

davy.mortier
gebruiker

Berichtdoor davy.mortier » 18 Mei 2006 17:43

Bruno.Sacré schreef:En wat met sociale vaardigheden op een bedrijf : orde, netheid, presence en punctualiteit?

Dit vind ik een aparte discussie waard: een onderwerp over attitudes en beoordelingen. Ik heb een onderwerp gestart hierover:
http://www.lerarenforum.be/forum/viewto ... 6885#16885

Zo kunnen we hier verder gaan met deze boeiende discussie het (niet) afgeven van taken. Hoe gaan anderen hiermee om?
Ikzelf weet het niet echt goed. Mijn BSO-leerlingen weten ook dat ze een 0 mogen verwachten als de taak niet tijdig af is. Zelfs als is het een dag later. Vroeger gaf ik gewoon minder punten wie te laat is, maar dat is een hele grote administratie die onmogelijk bij te houden is. Nu weten leerlingen waaraan ze zich mogen verwachten. En toch... Het werkt niet. Er zijn er nog zoveel die te laat zijn. Ook al ben ik onverbiddelijk en blijf ik bij het standpunt: te laat = 0.

:wink: Davy

vw
gebruiker

Berichtdoor vw » 19 Mei 2006 07:23

Davy,

Ik kan erin komen, heb dat ook al vaak rigoureus wille doortrekken omdat je anders met een mega-administratie zit die je dagelijks continu moet bijhouden (wij werken digitaal, dus taken worden via het net ingeleverd, daar moet je dan met je neus bovenop zitten op en vlak na de deadline); Ik heb ook nog wel een gezinsleven en zo hé.

Maar ik heb toch problemen met leerlingen die te laat inleveren een 0 te geven. Want wat die je dan met hen die 1 of 2 dagen te laat zijn, maar dan wel een werk of taak van hoge kwaliteit inleveren ? Hoe verantwoord je dan een 0 voor dat werk ?

Dus toch maar een administratie opbouwen en per dag te laat een bepaald cijfer aftrekken van hetgeen het werk eigenlijk waard is ?

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 19 Mei 2006 07:36

Is het die administratie allemaal wel waard? Wat is het nut eigenlijk van huistaken? Kan je ze niet beter in klas zelfstandig aan het werk zetten al dan niet in een OLC of aan de pc?

vw
gebruiker

Berichtdoor vw » 19 Mei 2006 09:28

Je kan toch moeilijk van de leerlingen eisen dat ze langer in de school blijven, of vroeger komen om in het OLC taken te maken ?

En taken worden meegegeven extra bovenop de leerstof die in de lessen moet gezien worden. Dus als ze de les gebruiken om aan de taken te werken, tja, dan kan de leerstof niet gezien worden. Ik geef wel informatica, dus dat is eerst de uitleg doen met demonstratie en dan zelf uitproberen. Als het in de les niet lukt, dan moet er thuis aan verder gewerkt worden.

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 19 Mei 2006 16:04

:? Als alle leerkrachten zo redeneren "op school de leerstof en thuis verder inoefenen" dan zijn veel kinderen thuis overbelast. En als ze iets niet snappen kunnen ze geen uitleg vragen. Als ze in klas een taak moeten maken dan kan je ze wél extra uitleg geven. Een leerkracht vergeet soms dat de leerlingen van ALLE andere leerkrachten OOK taken en toetsen krijgen. Ik geef geen taken meer mee naar huis.

floeren toeter
gebruiker

Berichtdoor floeren toeter » 19 Mei 2006 16:08

hilde.warreyn schreef: Ik geef geen taken meer mee naar huis.

Een mens leert het wel met de jaren hé Hilde .....

onkelinx.jean
gebruiker

Berichtdoor onkelinx.jean » 19 Mei 2006 16:31

Goed, maar als je dan toch eens een taak meegeeft aan de lln, en in hun schoolagenda laat noteren wanneer ze die taak moeten afgeven, vind ik toch dat de lln die taak op die dag zouden moeten afgeven. We moeten onze lln toch de nodige stiptheid, orde en discipline bijbrengen. En dat doe je niet met hun allerlei mogelijkheden aan te bieden om hun taak alsnog te maken.
Als zij die taak dan niet afgeven vind ik een O terecht.
Doe je dit in het begin van het schooljaar, dan heb je gegarandeerd geen last meer tijdens de volgende maanden : alle lln zullen dan wel op tijd zijn.
Doe je dit niet, duurt het weken vooraleer je de taken van iedereen hebt.

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 19 Mei 2006 16:51

Akkoord!

Terug naar