Structuur aanbrengen in de les

Berichten voor een ruimere doelgroep - discussiëren over onderwijsthema's

Moderator: chris.vanmello

Pikachu
gebruiker

Structuur aanbrengen in de les

Berichtdoor Pikachu » 01 Jul 2016 15:20

Hoi allen,

Ik ben beginnend leerkracht, ben net 1 schooljaar bezig, en kreeg bij mijn functioneringsgesprek enkele opmerkingen waarmee ik aan de slag wil. Het belangrijkste is dat ik meer structuur moet brengen in mijn lessen.

Ik weet echter niet zo goed hoe. Ik had zelf meestal de indruk dat de leerlingen allemaal wisten waar we mee bezig waren en geen problemen hadden om mee te volgen, dus zelf ondervond ik geen problemen hiervan. Daarom weet ik niet zo goed wat er precies bedoelt wordt.

Verder had ik ook de opmerking dat ik er een te losse sfeer op nahield. Ik heb bv de neiging om, wanneer ik een vraag stel in de klas, deze vraag open te stellen en dan te vragen wie het antwoord erop weet. De directie vond het echter belangrijk dat ik zelf leerlingen aanduid die moeten antwoorden, meer 'doorgeef' aan de leerlingen.

Dat tweede is nog wel redelijk duidelijk, maar dat i.v.m. structuur brengen vind ik moeilijk. Hoe breng ik meer structuur in mijn les? Is er iemand die tips heeft voor mij? Ik wil volgend jaar hier goed mee aan de slag, want het is belangrijk dat ik mij ga bewijzen, ik zou heel graag op deze school blijven werken. Ik word ook wel goed opgevolgd en heb volgend jaar nog hulp van mentoren, maar zou graag op voorhand al veel meer een plan hebben van hoe ik het ga aanpakken, om het jaar goed te starten.
Tips zijn dus heel welkom!

Ahlampxl
gebruiker

Re: Structuur aanbrengen in de les

Berichtdoor Ahlampxl » 23 Jul 2017 03:50

Beste Pikachu

Als beginnend leerkracht is het inderdaad nog wat zoeken naar een persoonlijke lerarenstijl die zowel bij jou als bij jouw leerlingen goed werkt. Structuur is hierbij een belangrijk aspect, leerlingen hebben namelijk structuur nodig tijdens de lessen. Een onderwerp wat voor jou als leerkracht of leerlingen 'voor de hand liggend' is, blijkt bij nader inzien toch niet zo duidelijk te zijn. Vaak hebben leerlingen een houvast nodig, waarnaar ze terug kunnen refereren tijdens de les. Hieronder som ik een aantal tips op die je hierbij kunnen helpen:

- Zorg voor paginanummers! Noteer op het bord (bij de opdrachten) de paginanummers + nummers van de opdrachten bijvoorbeeld oef 6.1 p12, noteer de paginanummers op elke slide van je presentatie (zo weten leerlingen waar ze zich bevinden in hun boek)
- Begin en eindig elke les met herhaling van de leerstof: Dit kan gedaan worden door middel van een mindmap, interactieve werkvormen, klasgesprek,... Leerlingen hebben nood aan herhaling, zodat de leerstof wordt 'vastgezet' en ze nog vragen kunnen stellen indien nodig. Dit is voor jou als leerkracht een perfect moment om in te schatten welke leerlingen de leerstof begrijpen en welke leerlingen moeilijkheden hebben.
- Herhaal tijdens de les de geziene theorie door concrete vragen te stellen aan de leerlingen.
- Zorg dat jij als leerkracht niet altijd aan het woord bent. Probeer gerichte vragen te stellen aan de leerlingen, waarop de leerlingen kunnen antwoorden én zo op het onderwerp/theorie/antwoord komen.
- Zorg voor een duidelijk bordschema bijvoorbeeld: De linkerflap kan dienen voor de agenda (lesonderwerp, mogelijke taken of toetsen). De middenflap kan dienen voor de theorie, opdrachten,... De rechterflap kan dienen voor uitleg van moeilijke woorden die tijdens de les aan bod komen.
- Maak gebruik van kleuren bijvoorbeeld: moeilijke woorden (zwart), theorie (rood), lesonderwerp (groen),...
- Refereer tijdens je uitleg ook naar het handboek of werkboek van de leerlingen. Op die manier kunnen ze mee volgen in hun boek, dit maak het voor hen gemakkelijker om de leerstof te begrijpen en in te studeren.
- Overloop samen met de leerlingen wat zeker belangrijk is en laat hen dit ook aanduiden in hun boek.
- Maak bijvoorbeeld eerst een oefening klassikaal, laat hen daarna pas verder werken aan de volgende oefeningen.
- Zorg voor uitgeschreven bordschema's. Zodat je weet wat je de leerlingen moet bijbrengen én hou je je structuur aan.

Daarnaast ben ik het eens en oneens met de directrice.

EENS: Stel geen vragen 'aan de klas', bijna geen enkele leerling komt graag aan het woord indien het niet moet. Er zijn leerlingen die liever zwijgzaam toekijken en hierdoor ben je geneigd om het antwoord zelf te geven. Om dergelijke situaties te vermijden, kan je een leerling aanduiden. Dit bespaart tijd, maakt je minder onzeker als leerkracht, laat de leerling in kwestie nadenken én de rest beseft dat zij ook vragen kunnen krijgen (waardoor ze beter gaan opletten, want niemand geeft graag een fout antwoord in de klas).

ONEENS: Indien je een debat voert of een mening wil van de leerlingen, kan je een open vraag stellen aan de klas. Hier is niks mis mee, dit soort interactie is ook zeker en vast nodig tijdens de lessen. Daarnaast kan je ook open en gerichte vragen stellen aan de klas over de (nieuwe) theorie. Hier moet je niet altijd een antwoord op verwachten, want ze voelen vaak aan of ze het antwoord al dan niet weten. Laat deze vraag het 'probleem' zijn waarrond ze die les gaan werken. Op die manier gaan de leerlingen nog beter en gerichter opletten, omdat ze het antwoord willen weten én de vraag willen beantwoorden. Tegen het einde van de les kan je je vraag nogmaals stellen aan de klas, waar de leerlingen nu wel een antwoord op kunnen geven.

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen. Alvast nog veel succes met je loopbaan!

Groetjes,
Ahlampxl

Terug naar