Geen antwoord op sollicitatiebrieven

Berichten voor een ruimere doelgroep - discussiëren over onderwijsthema's

Moderator: chris.vanmello

Arwen
gebruiker

Geen antwoord op sollicitatiebrieven

Berichtdoor Arwen » 23 Okt 2015 09:43

Weet je wat ik afschuwelijk vind? Solliciteren en niet eens een beleefd antwoordje krijgen als je niet geselecteerd bent.
Ik heb tot hiertoe langer in de privé gewerkt dan in het onderwijs dus ik weet maar al te goed dat dit overal gebeurt.
Maar in het onderwijs heb je mijns inziens toch een voorbeeldfunctie in het omgaan met mensen?
En ik vind dit een vorm van elementaire beleefdheid.
Als ik het vergelijk kreeg ik destijds in de privé vaker een antwoord dan in het onderwijs. Eigenlijk was het daar op de duur erg goed ingeburgerd.
Ik heb het eens bijgehouden en wat mijn onderwijs-sollicitaties betreft heb ik op 21 sollicitaties 1 antwoordje gekregen.
En dan was er nog ééntje die niet reageerde op mijn sollicitatiebrief maar maanden later, toen ze een dringende vervanging nodig hadden, wel belde.
Dus O.K., sommigen zullen die sollicitaties wel bijhouden maar dan nog vind ik het niet kunnen. Ik wist toen ik dat telefoontje kreeg al niet meer waarover het ging (massa's brieven verstuurd) en noem me koppig maar ondanks het feit dat mijn contract bij een andere school net was afgelopen, heb ik die job geweigerd. Want ik dacht: je neemt niet eens de moeite om een standaard antwoordje te sturen maar als de nood hoog is moet ik wel een gat in de lucht springen omdat ik in allerijl een vervanging van 3 dagen mag komen doen? Ik denk het niet.
Hoe moeilijk is het om een standaard mailtje te maken dat je naar iedereen kan versturen? Waarin eventueel staat dat de sollicitatie zal worden bijgehouden voor wanneer er in de toekomst terug een functie vrij komt?

Ik hoor dan dingen als "in 't onderwijs ga je je nog altijd best persoonlijk aanbieden", wel, dan is het hoog tijd dat men in het onderwijs met z'n tijd meegaat.
En ook: ze hebben daar geen tijd voor, de werkdruk is hoog. Ja hallo, nogmaals: hoe veel moeite en tijd kost het verzenden van een in het bestand zittende standaard email?

Sorry maar ik wou dit echt even kwijt.
Prettig weekend iedereen! :-)

Terug naar