[LO WISKUNDE] ;1-6de leerjaar

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

Maaike830
gebruiker

[LO WISKUNDE] ;1-6de leerjaar

Berichtdoor Maaike830 » 07 Mei 2013 08:56

Hallo allemaal,
Ik zit in mijn 2 de jaar llo in avondonderwijs op lessius.
We kregen een taak voor LO en ik ben echt inspiratieloos.
We moeten een les LO maken waarin een ander vak geïntegreerd zit. Dus bijvoorbeeld LO met wiskunde, taal of WO.
We kregen reeds het voorbeeld van kwartettenloop met sommen en opdrachten rond optellen en aftrekken voor het 1ste. Die mogen we dus niet meer gebruiken. Het leerjaar mogen we zelf kiezen.
Zijn er mensen die ideeën hebben of eventueel zo'n lessen liggen hebben die ik als voorbeeld kan gebruiken?

Groetjes Maaike

fikkem
gebruiker

Re: [LO WISKUNDE] ;1-6de leerjaar

Berichtdoor fikkem » 15 Mei 2013 12:53

Dag Maaike,

is dit zoiets als 'ren je rot' met stellingen ivm wero of zo?

dominike.vanbesien
gebruiker

Berichtdoor dominike.vanbesien » 15 Mei 2013 14:34

"Running dictation" is een klassieker. Gewoon even googlen. Nederlands + LO

fikkem
gebruiker

Berichtdoor fikkem » 15 Mei 2013 15:49

Dank je dominike, ook weer iets bijgeleerd :D

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Mei 2013 17:07

Zweeds loopspel (het wordt ook wel Zweeds renspel genoemd). Zoek daar ook maar eens onder, ook erg leuk.

Misschien leuk om de antwoorden in een puzzel in te laten vullen.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Mei 2013 17:11

fikkem schreef:Dag Maaike,
is dit zoiets als 'ren je rot' met stellingen ivm wero of zo?

Ren je rot kan ook, bij ren je rot krijgt iedereen tegelijkertijd dezelfde vraag en lopen ze naar het goede vak (ja of nee, A of B enz.). Een beetje saai soms, maar wij hebben dat bv. opgevangen door dit af te wisselen met 'get the picture'-opdrachten voor de hele klas. Op een signaal allemaal naar het tekenbord of een flapover, een van de lln. uit het goede vak kreeg dan een opdracht om te tekenen.
Voordeel: de hele groep beweegt, maar het kan moeilijk zijn in de klas. te weinig ruimte misschien.
Bij het Zweeds loopspel beweegt de helft van de groep om de beurt. Er wordt in duo's gewerkt Terwijl de een uitrust en het antwoord invult gaat de tweede voor de nieuwe vraag.
Hier een voorbeeld van een Zweeds loopspel in een gymzaal.
http://www.peterschimmel.nl/lessen/keuz ... pspel.html
Ik heb het wel eens met een waslijn waaraan alle opdrachten hingen gedaan in de klas met groep 8 (het 6e leerjaar) (Op het schoolplein of in de natuur kan het ook). De vragen die gesteld werden waren in een kruiswoordpuzzel 'gegoten', dus horizontaal en verticaal kwam er als moeilijkheidsgraad bij.
Maar je kunt ook een combinatie maken van de genoemde vormen.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Mei 2013 18:16

Ik weet niet of het een renspel moet zijn.
Bovengenoemde spelen zijn namelijk allemaal renspelen met een competitie-element erin. Je kunt er een les voor de hele klas van maken en de competitie laten vallen door er een Groen Spel van te maken. Dat zou nog eens een uitdaging zijn. Mijn handen beginnen al te jeuken. Dan heeft aan het eind iedereen gewonnen en dat is een fantastische ervaring. Meer hierover vind je in mijn laatste blog, waarin een link naar allerlei ideeën voor Groene Spelen staat:
http://www.lerarenblogs.be/V2/index.php ... log&on=383
Bij de reacties die eronder staan, staat helemaal onderaan ook een link naar het verhaal 'Modderkrokodil!' ( http://bit.ly/13p23hF )
Een mooie basis voor een Groen Spel.
Dat zou jij ook kunnen toepassen. Onderweg hangen op allerlei moeilijk te bereiken plekken de vragen, zoals in een touw, aan het wandrek e.d. de hele groep moet daarheen zien te komen met het weinige materiaal dat jij verstrekt hebt en veilig aan de overkant gekomen, worden de antwoorden na overleg ergens op ingevuld. Een te grote groep kun je in tweeën verdelen en een weg met vragen over links en over rechts creëren. Ieder de helft dus.

Terug naar