De zin en onzin van 'beloningssystemen' :(

Berichten voor een ruimere doelgroep - discussiëren over onderwijsthema's

Moderator: chris.vanmello

kleuter_juf
gebruiker

De zin en onzin van 'beloningssystemen' :(

Berichtdoor kleuter_juf » 20 Mar 2012 17:38

Als ik zo naar mijn klas kijk, moet je maar pech hebben dat je een 'gewone brave kleuter bent'

1 beloningssysteem voor een gedragsprobleem
3 beloningssystemen voor een eetprobleem
4 beloningssystemen om 'iets of wat normaal spelgedrag te voorkomen lees: niet vechten, met het speelgoed in de juiste hoeken blijven en niets stuk maken)
1 om gewoon nog maar naar school te komen

En dan vandaag na een gesprek met de zorgjuf willen ze nog dat ik een beloningssysteem doe voor een kl die constant huilt EN moet ik voor het spelgedrag mss iets zoeken dat hen echt aanspreekt als beloningssysteem want dit helpt niet :twisted:

Voor de moment kunnen ze per uur een stikker op hun kaart verdienen. Ze kunnen per dag 2 lege vakjes hebben om toch nog een grote stikker te krijgen op het einde van de dag.
Eetprobleem is gewoon al 1 hap eten zonder te huilen om een stikker te krijgen.

mijn andere kls krijgen gewoon 1 stikker op het einde van de dag, maar waar zit de eerlijkheid????

wendie.delanghe
teamlid

Re: De zin en onzin van 'beloningssystemen' :(

Berichtdoor wendie.delanghe » 20 Mar 2012 18:24

Ik heb snoepjes in de klas, die ik heel uitzonderlijk uitdeel aan kids die ZO flink zijn ;o) Spontaan papiertjes oprapen, klaar zitten met de armen gevouwen nog voor ik het heb gevraagd,... Nu wel niet bij kleuters, maar daar kan je dan weer werken met stempels op de hand voor kleuters die "altijd" in orde zijn ;o)

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 20 Mar 2012 18:56

Ik zou nooit een beloningssysteem invoeren voor eetproblemen. Als een kind weigert te eten, dan 'win' je dat nooit met een beloningssysteem. En anders is er iets anders aan de hand dan gewoon 'kleuterkoppigheid' en is er externe hulp nodig bv van een eetteam van het UZ Gent.
Verder ben ik ook van oordeel dat kindjes zonder bijzondere vragen inderdaad soms over het hoofd worden gezien maar daar kan je op een andere manier op inspelen.

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 20 Mar 2012 19:26

Sinds wanneer is niet-eten een probleem? In onze tijd was dat: bord voor je neus en na 20 minuten bord weg, leeg of niet en zonder commentaar. En dan zorgen dat er geen tussendoortjes of snoep worden geknabbeld buiten de gewone tijdstippen (tot 16u, het vieruurtje dus). Als je dan honger 'lijdt' tussen 12u en 16u zal je de volgende keer toch al een paar hapjes nemen.

Ik heb de indruk dat kinderen almaar meer 'macht' krijgen met al die beloningssystemen. De beste beloning is in mijn ogen nog altijd een complimentje en een aai over hun bol. Ook bij pubers werkt dat nog, behalve die aai dan :lol:

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 20 Mar 2012 19:38

Dat niet eten is voor mij geen probleem, maar voor de ouders wel!!! Met de nodige 'gesprekken' bij de directie waaruit dan komt dat IK een beloningssysteem moet doen (die kinderen hebben vaak meer bij dan mij!)
Van mij moesten ze niet eten, maar dan konden ze ook niet spelen, 40 min aan tafel (voor de trage eters) die klaar is gaat spelen wie niet eet blijft zitten. Lang leve de druk van de ouders :(

Verder vind ik dat al die brave kinderen ieder uur een stikker moeten krijgen. Ik persoonlijk werk héél veel met complimentjes, positieve commentaar, aanmoedigingen, 'high five', dikke duim, ... maar er komen opmerkingen van de 'brave' kleuters, waarom wij niet en zij wel. (stikkers/beloningskaarten)
Maar onze zorg-juf vind dat het niet kan om enkel de brave te beloningen ik moet de stoute stimuleren om braaf te zijn en door 'mijn systeem' lukt dat niet (wat waar is :oops: maar hun systeem werkt ook niet!)

WAAAAH ik denk dat ik gewoon een baaldag had, en effe stoom moest aflaten :wink: morgen vliegen we er weer in

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 20 Mar 2012 21:16

Ik heb ooit eens gelezen dat kinderen/ pubers het veel erger vinden om iets te verliezen dat ze al hadden dan om iets niet te krijgen dat ze nog niet hebben: klinkt duidelijk hé ;)

Het komt daarop neer: iedereen krijgt (in het geval van pubers dan) 20 punten attitude. Wie bepaalde dingen niet doet of verkeerd doet, verliest punten. De goede leerlingen behouden hun punten.

Ik probeer het aan te passen aan jouw stickersysteem: iedereen krijgt een kaart met x aantal vakjes. Wie zich niet gedraagt 'verliest' vakjes (vakje afsnijden of zo). Verlies je per dag bvb 5 vakjes van de 25 dan krijg je geen sticker. Ik zou ook een soort joker voorzien. Ik weet niet of het iets is dat je mag/ kan toepassen op kleuters.

hoop
gebruiker

Berichtdoor hoop » 21 Mar 2012 14:10

ik wer met iets gelijkaardigs in het eerste leerjaar. Elk kind begint de dag met vijf sterren. zich niet aan bepaalde afspraken houden betekent een ster afgeven. Wie op het einde van de dag nog 5 sterren heeft is ster van de dag en komt met zijn naam op het bord. Wie nog sterren heeft (ook al is het maar 1) krijgt een stikker in de agenda. Wie niets meer heeft ... pech

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 21 Mar 2012 14:41

Daar heb ik ook al aan gedacht omdat zo de flinke kls wel een goed gevoel hebben. Maar onze zorg-juf wil dit niet omdat je dan enkel maar het negatieve van 'de probleem kinderen' benadrukt

hoop
gebruiker

Berichtdoor hoop » 21 Mar 2012 14:50

ik vind niet dat dit enkel het negatieve in het daglicht stelt. Zelfs al hebben ze maar 1 ster, toch krijgen ze een sticker en wie het heel goed doet en nog 5 sterren heeft wordt extra in de kijker gezet.

nancytje
gebruiker

Berichtdoor nancytje » 21 Mar 2012 17:18

Ik vind het punten afnemen systeem inderdaad heel demotiverend. Kun je volgens mij alleen gebruiken bij kinderen die sowieso weinig gedragsmoeilijkheden vertonen. Kinderen die dat wel doen zouden geen enkel punt overhouden. En wat ben je er dan mee.
Zou in mijn klas, wel BO met heel gedragsmoeilijke kinderen, van geen kanten werken.
En niet eten kan wel degelijk een groot probleem zijn. Maar dan spreek ik weer vanuit mijn eigen ervaring in het BO.

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 21 Mar 2012 20:59

Ik vind dat kinderen die 'punten moeten verdienen' door braaf te zijn onder grote druk staan.
Voor klassen met moeilijke kindjes kan je het systeem zo aanpassen dat ze echt al héél erg door de bocht moeten gaan willen ze op nul vakjes belanden. Je kan bij voorbeeld het aantal vakjes verhogen of hen vakjes laten 'terugwinnen' op één of andere manier (wat alweer op het oorspronkelijke systeem lijkt, met dat verschil dat brave kinderen hier wél iets winnen en in het oorspronkelijke systeem niet)

Je zou als braaf kind op den duur vervelend beginnen doen om ook eens aandacht te krijgen :?

nancytje
gebruiker

Berichtdoor nancytje » 21 Mar 2012 21:29

De meesten gaan elke dag wel eens héél erg door de bocht. Anders zouden ze bij mij niet zitten. ;-)

vw
gebruiker

Berichtdoor vw » 07 Apr 2012 20:36

Ben geen kleuterjuf (dat wil ik toch eerst even duidelijk stellen), maar wel een kleutermama van 3 hevige kapoenen. Ik vind ook dat positief gedrag moet beloond worden, maar evenzeer dat negatief gedrag mag bestraft worden. Dus beide systemen tegelijk hanteren. Vandaar dat ik voor onze kapoenen een trap heb gemaakt (gewoon op A4 een trap getekend met 10 treden). Iedereen heeft een magneetbutton met zijn foto erop. Elke dag hangt hun foto ter hoogte van de middelste trede van de trap. Zijn ze braaf, dan gaat hun button tredes omhoog, zijn ze stout dan gaan ze tredes naar beneden. Helemaal bovenaan de trap hang ik pictogrammen van beloningen (in mijn geval mogen ze die zelf kiezen, bvb een extra voorleesverhaal 's avonds of zo). Raken ze tot boven, dan krijgen ze de beloning, mogen ze een nieuwe kiezen en vertrekken ze weer vanaf de startpositie (halverwege de trap).

Terug naar