Creatieve verwerking bij het vertellen van een verhaal met prenten

Wat niet onder een thema te plaatsen valt...

Moderator: wendie.delanghe

Ineke.002
gebruiker

Creatieve verwerking bij het vertellen van een verhaal met p

Berichtdoor Ineke.002 » 02 Dec 2009 17:05

Hey,

Ik ben een student KO. Ik moet voor mijn 2de stage een verhaal vertellen, en een creatieve verwerking geven (dus niet kls laten navertellen). Liefst geen creahoek. (tijdsprobleem)

Heeft er toevallig iemand een megafantastisch idee?

Dikke zoenen
Juf in spe Ineke

Ineke.002
gebruiker

Re: Creatieve verwerking bij het vertellen van een verhaal m

Berichtdoor Ineke.002 » 02 Dec 2009 17:25

Misschien moet ik er het verhaal ook bij vertellen (in het kort e)

Jip en Janneke hun poes is jarig, ze gaan naar de viswinkel, kopen een vis voor de poes en gaan terug naar huis, Ze laten de vis buiten liggen, en moeder vraagt wat er zo vies ruikt. Jip en Janneke vertellen aan mama wat zo vies ruikt.. Maar ineens is Siepie, de poes weg met de vis.. Jip en Janneke zijn triest omdat ze nu geen cadeau meer hebben voor Siepie. Maar ze bedenken een plan: ze gaan de poes haar mand versieren met bloemetjes. Ter beloning krijgen ze van mama nog een stuk speculoos.

Voila zih :D

Fleur
gebruiker

Berichtdoor Fleur » 02 Dec 2009 17:29

Kan je niet gewoon Jip of Janneke laten knutselen?
Of mss een verteltafel maken?
Laten dramatiseren?
Verwerken in poppenspel?

Dorien.W
gebruiker

Berichtdoor Dorien.W » 02 Dec 2009 18:14

Hoeveel tijd krijg je? Want wat heel leuk is, zoals Fleur zei, te dramatiseren met de kls, hun het verhaal te laten naspelen met zelfgemaakte attributen enzo. Natuurlijk moet het verhaal eerst een aantal keer verteld worden, hier genoeg aandacht aan besteden, in hoekjes oefenen, ... Of de kls het indd laten naspelen met poppen.

Ineke.002
gebruiker

Berichtdoor Ineke.002 » 02 Dec 2009 18:16

Euhm, voor dramatiseren heb ik te weinig tijd denk ik, ik heb maar 1 dag.. Poppenspel mag nog niet, zien we pas in het 2de jaar..

Het is vrij moeilijk, omdat de tijd zo beperkt is.. ik heb 20 min voor heel mijn vertelactiv.

Dorien.W
gebruiker

Berichtdoor Dorien.W » 02 Dec 2009 18:34

Ineke.002 schreef:Euhm, voor dramatiseren heb ik te weinig tijd denk ik, ik heb maar 1 dag.. Poppenspel mag nog niet, zien we pas in het 2de jaar..

Het is vrij moeilijk, omdat de tijd zo beperkt is.. ik heb 20 min voor heel mijn vertelactiv.

U verhaal vertellen staat hopelijk toch buiten die 20 min.?
Voor welke kleuterklasje is het?

Goh ja ... even nadenken .... De kls vanuit het verhaal laten tekenen, zo maken ze eigenlijk hun eigen boekje over het verhaal voor in de boekenhoek, en kunnen ze nadien het verhaal aan hun poppen vertellen. Eventueel kan je hier de tekst bijschrijven voor ontluikende geletterdheid.
Of een opvoedend spel over het verhaal?
Of samen met de kls het verhaal herhalen ahv handpoppen. Is niet echt als poppenspel dan, maar gwn verhaal herhalen met een andere techniek e.

Ineke.002
gebruiker

Berichtdoor Ineke.002 » 03 Dec 2009 12:15

Dorien.W schreef:
Ineke.002 schreef:Euhm, voor dramatiseren heb ik te weinig tijd denk ik, ik heb maar 1 dag.. Poppenspel mag nog niet, zien we pas in het 2de jaar..

U verhaal vertellen staat hopelijk toch buiten die 20 min.?
Voor welke kleuterklasje is het?

Goh ja ... even nadenken .... De kls vanuit het verhaal laten tekenen, zo maken ze eigenlijk hun eigen boekje over het verhaal voor in de boekenhoek, en kunnen ze nadien het verhaal aan hun poppen vertellen. Eventueel kan je hier de tekst bijschrijven voor ontluikende geletterdheid.
Of een opvoedend spel over het verhaal?
Of samen met de kls het verhaal herhalen ahv handpoppen. Is niet echt als poppenspel dan, maar gwn verhaal herhalen met een andere techniek e.

Neen, dat is het hem net.. ik heb maar 20 min MET verhaal. Is vastgelegd door de school zelf. handpoppen mag nog niet, omdat we dat nog niet gezien hebben. Opvoedend spel.. wat bedoel je daar concreet mee?
Ik had ook nog een idee.. Een grabbeldoos met elementen dat iets te maken hebben met het verhaal en van daaruit vertrekken dan..
Het is voor de eerste kleuterklas..

Allemaal dank je al voor jullie tips..

x

Dorien.W
gebruiker

Berichtdoor Dorien.W » 03 Dec 2009 16:22

Opvoedend spel is net zoals je grabbeldoos eigenlijk. Voorzie een doos van 2 gaten waar ze hun handen insteken, laat ze voelen en beschijven wat ze voelen. Elementen vanuit het verhaal natuurlijk ;)

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 02 Jan 2010 19:01

Veel te laat natuurlijk. Je hebt het verhaal al lang verteld, maar misschien voor de volgende keer:
Maak bij het verhaal verschillende tekeningen of foto's die het verhaal uitbeelden en laat de kinderen nu zelf het verhaal in de goede volgorde neerleggen. Of verdeel de plaatjes over een paar kleutertjes en laat deze daarna in de goede volgorde gaan staan. Leren ze meteen waar je begint (ook met lezen) - links dus en dan steeds ernaast de volgende kleuter. Te moeilijk nog? Laat ze dan in een rijtje achter elkaar gaan staan. Dat zijn ook nog eens hele goede oefeningen voor kleuters en je kunt er zo lang mee aan het werk als je zelf wilt of als er tijd beschikbaar is.
Later kun je dit dan af en toe weer eens herhalen. Wie weet het nog?
En de kinderen zelf het verhaal laten vertellen a.h.v. de platen.
Of een kleuter op jouw stoel zetten die het verhaal mag 'voorlezen'. Dit kan heel goed bij een prentenboek (omdat de platen het kind een beetje op weg helpen), maar bij de losse platen zou dat ook mogelijk zijn.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 30 Jan 2010 10:52

Dorien.W schreef:Opvoedend spel is net zoals je grabbeldoos eigenlijk. Voorzie een doos van 2 gaten waar ze hun handen insteken, laat ze voelen en beschijven wat ze voelen. Elementen vanuit het verhaal natuurlijk ;)

Ik begrijp het woord 'spel' niet i.v.m. de grabbeldoos. Bij spel denk ik aan andere zaken dan 'praten' over wat ze in een voeldoos voelen. Of wordt hiermee bedoeld dat het een 'speelsere' aanpak is dan bv. laten navertellen of vragen stellen?

littlebutbrave
gebruiker

Berichtdoor littlebutbrave » 05 Apr 2010 15:38

Hallo,

ik zit in eerste jaar KO en moet één/meerdere activiteiten verzinnen voor kleuters van de 2de kleuterklas. Het verhaal gaat over twee mensen die elk een bos rozen kopen. Ze doen er eerst vanalles mee omdat ze iets voelen. Op het einde houden ze elk een roos over. Die geven ze dan aan elkaar. (Ik voel iets - Geert de Kockere & Johan Devrome)
Ik dacht iets te doen met gekopieerde prenten uit het boek of een zelfgemaakte praatplaat rond het verhaal (als er veel elementen in het verhaal aanwezig zijn; ik lees het verhaal niet voor, dat is voor mijn stagepartner die voor de speeltijd het verhaal voorleest, na de speeltijd doe ik iets rond het verhaal).
Maar toen bedacht ik dat ik misschien de prenten kan gebruiken om de kleuters ze op volgorde te laten rangschikken? Maar wat moet ik daarna doen? En hoe kan ik subtiel zorgen dat de prenten door elkaar liggen? Ik heb onlangs een verhaal gehoord van een kleuterjuf die, wanneer ze een verhaal voorleest, prenten gebruikt om ze daarna 'perongeluk te laten vallen' zodat de kleuters ze op volgorde moeten leggen. Ik wil het subtieler aanpakken. (Haar kleuters wisten op den duur wat ze moesten doen na het voorlezen van het verhaal...) Ik wil het origineel aanpakken, subtiel, speels en leuk.
Help? (:

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 05 Apr 2010 21:45

Platen uitdelen aan de kinderen?

littlebutbrave
gebruiker

Berichtdoor littlebutbrave » 06 Apr 2010 10:48

Maar mijn activiteit moet minstens 20min duren, en enkel die oefening vind ik zo weinig precies..?

Dorien.W
gebruiker

Berichtdoor Dorien.W » 06 Apr 2010 11:43

Misschien kan je doen alsof je het verhaal opnieuw verteld, maar de kls merken dat de prenten en de tekst door elkaar zijn?
Dus ook de tekst behouden bij de prenten, maar van volgorde veranderen.

littlebutbrave
gebruiker

Berichtdoor littlebutbrave » 06 Apr 2010 16:15

Ahja! Dus gewoon de volgorde vertellen van de prenten dan?

Terug naar