godsdienst in brusselse school

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

candy.s
gebruiker

godsdienst in brusselse school

Berichtdoor candy.s » 05 Aug 2009 08:26

hallo,

Sinds vorig jaar geef ik les in het eerste leerjaar. Dit schooljaar trek ik naar een brusselse school. Omdat hier veel allochtone lln zitten kan ik niet op de gewone manier godsdienst geven. Ik vroeg me af of er hier mensen in dezelfde situatie. En hoe pakken jullie dit aan?

Groeten

jufSabrine
gebruiker

Re: godsdienst in brusselse school

Berichtdoor jufSabrine » 05 Aug 2009 09:34

Hallo,
Ik geef al enkele jaren les aan de kids van het eerste leerjaar, dit ook in een Brusselse school. De school waar ik sta is een katholieke school, dus geef ik godsdienst. De ouders van lln krijgen bij het inschrijven duidelijk te horen dat ze kiezen voor een school met een katholieke visie, bij het ondertekenen van de documenten geven ze duidelijk aan dat ze hiervan op de hoogte zijn.
Ik geef gewoon godsdienst in de klas en de aandacht gaat vooral naar de verschillend en gelijkenissen tussen de godsdienste:manieren van bidden, vieren, dank zeggen...
Ik heb elk jaar al een mengelmoesje gehad: katholiek, boedhisme, Islam... het is dan heel leuk om kinderen zelf te laten vertellne en dingen te laten meebrengen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om godsdienst te blijven geven ( het is tenwslotte een katholieke school en die eigenheid moet men behouden vin ik dan) maar ook men moet ruimdenkend genoeg te zijn om het accent van de godsdienstlessen daar te leggen waar de kinderen het beleven. (vb: offerfeest, divali: werken rond feesten, ...)
met natuurlijk steeds genoeg aandcaht voor het katholieke :)

candy.s
gebruiker

Berichtdoor candy.s » 05 Aug 2009 10:22

jufSabrine schreef:Hallo,
Ik geef al enkele jaren les aan de kids van het eerste leerjaar, dit ook in een Brusselse school. De school waar ik sta is een katholieke school, dus geef ik godsdienst. De ouders van lln krijgen bij het inschrijven duidelijk te horen dat ze kiezen voor een school met een katholieke visie, bij het ondertekenen van de documenten geven ze duidelijk aan dat ze hiervan op de hoogte zijn.
Ik geef gewoon godsdienst in de klas en de aandacht gaat vooral naar de verschillend en gelijkenissen tussen de godsdienste:manieren van bidden, vieren, dank zeggen...
Ik heb elk jaar al een mengelmoesje gehad: katholiek, boedhisme, Islam... het is dan heel leuk om kinderen zelf te laten vertellne en dingen te laten meebrengen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om godsdienst te blijven geven ( het is tenwslotte een katholieke school en die eigenheid moet men behouden vin ik dan) maar ook men moet ruimdenkend genoeg te zijn om het accent van de godsdienstlessen daar te leggen waar de kinderen het beleven. (vb: offerfeest, divali: werken rond feesten, ...)
met natuurlijk steeds genoeg aandcaht voor het katholieke :)

Baseer je je dan op handleidingen?
En hoe zijn je ervaringen met dergelijke kinderen?
Veel ex-collega's schrikken als je het woord Brussel uitspreekt.

jufSabrine
gebruiker

Berichtdoor jufSabrine » 06 Aug 2009 08:44

tja, je moet het ervaren om er je mening te kunnen over geven vind ik.
Er zijn veel mensen die schrikken, juist omdat ze de werkelijkheid niet kennen. Ze horen Brussel en denken: vreemdelingen, andere taal, criminaliteit...
Een tip: probeer zo weinig mogelijk naar alle vooroordelen en ervaringen van anderen te luisteren, ga met een open kijk en vorm JE EIGEN MENING!
Ik ben er niet meer weg te slaan, anderen willen er voor geen geld van de wereld lesgeven :)

Ik volg het tijdschrift naomi ( dat geeft ook vaak iets weer rond andere godsdiensten) en verder pas ik thema's in handleidingen aan naar mijn eigen klasje.

candy.s
gebruiker

Berichtdoor candy.s » 06 Aug 2009 18:12

jufSabrine schreef:tja, je moet het ervaren om er je mening te kunnen over geven vind ik.
Er zijn veel mensen die schrikken, juist omdat ze de werkelijkheid niet kennen. Ze horen Brussel en denken: vreemdelingen, andere taal, criminaliteit...
Een tip: probeer zo weinig mogelijk naar alle vooroordelen en ervaringen van anderen te luisteren, ga met een open kijk en vorm JE EIGEN MENING!
Ik ben er niet meer weg te slaan, anderen willen er voor geen geld van de wereld lesgeven :)

Ik volg het tijdschrift naomi ( dat geeft ook vaak iets weer rond andere godsdiensten) en verder pas ik thema's in handleidingen aan naar mijn eigen klasje.

naomi da ken ik niet eens
waar kan je dit krijgen ( via de school?) en hoe vaak wordt dit uitgegeven?

leen.willems
gebruiker

Berichtdoor leen.willems » 19 Jan 2011 19:43

Naomi (1ste graad) is net zoals Simon(2de graad) en Samuel(3de graad) een geloofstijdschrift van de uitgeverij Averbode.
neem eens een kijkje op www.averbode.be

Groetjes

mdeporre
gebruiker

Berichtdoor mdeporre » 20 Jan 2011 12:17

Uitgeverij Plantyn geeft sinds dit jaar de methode 'LAND IN ZICHT' uit voor godsdienst in het basisonderwijs.
Deze methode gaat uit van de rijkdom die je in je klas hebt wanneer je kinderen met een verschillende cultuur en godsdienst hebt. Vertrekkende vanuit de ervaring van elk individu wordt het verhaal en de waarden van de katholieke godsdienst aangebracht.
Binnen de methode heb je als leerkracht veel vrijheid naar oa. werkvormen, zodat je kan inspelen op jouw klasgroep.

Meer info vind je op www.plantyn.com/landinzicht.

Voor het eerste leerjaar kan je een gratis presentatiebundel aanvragen via klantendienst@plantyn.com of je vertegenwoordiger.

Vriendelijke groeten

Maaike De Porre
Marketingmanager

Terug naar