Zindelijkheid - verluieren in de klas?

Organisatie, opvoeding, handboeken en alles in je klas.

Moderator: wendie.delanghe

chris.vanmello
teamlid

Zindelijkheid - verluieren in de klas?

Berichtdoor chris.vanmello » 19 Apr 2005 21:00

Een onderwerp dat na iedere vakantie wordt aangehaald onder kleuterleid(st)ers is de zindelijkheid. Het gebeurt nog regelmatig dat kinderen naar school komen die nog niet zindelijk zijn. Dat is vaak een hele belasting (nee, geen ontlasting :lol: ) voor de vlotte werking. Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe staan jullie daartegenover? Graag jullie reactie.

nans.peeters
gebruiker

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor nans.peeters » 05 Mei 2005 18:04

Ik merk dat er meer en meer een "aanvaarding" komt van niet zindelijke kinderen in school. Terwijl er vroeger echt gezegd werd: kinderen met pamper, het mag NIET, wordt het nu oogluikend toegestaan. Waarschijnlijk ook onder druk:" als we zeggen dat hij/zij niet mag komen voor hij/zij zindelijk is, zoeken ze een andere school. "
Bij ons is er ook een soort 'gedoogbeleid', het mag, maar ook enkel en alleen omdat er een kinderverzorgster aanwezig is.
Anders zou ik het echt niet zien zitten, met 28 kinderen....

Ingrid.Beelaert
gebruiker

Berichtdoor Ingrid.Beelaert » 07 Aug 2005 13:11

Ook bij ons op school komen er heel wat kinderen met pampers aan. We melden wel liever niet, maar verbieden doen we niet. Ik merk wel dat het jaar na jaar erger wordt, dat er steeds vaker kindjes met pampers aan op school afgezet worden. Dit komt inderdaad de vlotte werking van de klas niet ten goede. 2 jaar ben ik nu thuis geweest (en heb 2 deugenietjes in de plaats) en mijn interim vertelde dat er van de 28 peuters 15 nog een pamper droegen.
Het is vooral onze directeur die aan de ouders zegt dat het geen probleem is. Ik ben wel van plan om aan de ouders te vragen om kinderen die niet zindelijk zijn, maar een halve dag naar school te laten komen. Bij ons hebben we de kinderverzorgster enkel op dinsdag.

Ingrid

ariane.thomas
gebruiker

Berichtdoor ariane.thomas » 10 Aug 2005 16:23

HAllo,

Zoals al hierboven vermeld, ook bij ons veel meer kindjes met pampers. De ouders schuiven de taak voor het zindelijk maken gemakkelijk naar de school toe, wegens te druk , te weinig, tijd, lukt niet, ... . Alle excuses zijn wel al uitgevonden voor dit onderwerp. En ja ik kan mee spreken, ik heb 8 jaar de 2,5jarigen gehad, tot aan de paasvakantie had ik er toen 44,
jaja u leest het goed en dan waren er nog geen kinderverzorgsters. Nu wat die hulp van kinderverzorgsters betreft, dit vind ik ook niet kunnen. Tien luttele uurtjes komt ze bij ons. Moeten we dan de kinderen op commande laten plassen in hun broekjes, ... . Zo iemand is elke uur van de dag nodig, maar ja leg zoiets maar uit aan een minister. Toen met die 44 stond ik vanaf 9 uur al in het toilet broeken af en broeken op te doen, want om 10 uur is het speeltijd. Vergeet dan de 44 jasjes, koekjes en drankjes opendoen niet en dan moest er echt geen diarree plaag in je klas zitten. Neen, ik vind het echt erg gesteld, heb zelf een tweeling en ben voor hun thuis gebleven. Financieel minder, maar ik kan nog als ouder zeggen dat ze zindelijk geraakt zijn bij mij en niet in de kribbe of op school. Trouwens tegenwoodig met die pull- op pampers doen de ouders de pamper van s'morgens aan(of soms niet!) en de juffen met hun veel verlof mogen ook wel eens iets doen. Wij vragen ook om ze zindelijk naar school te sturen, maar wat wil je, als je weigert gaan ze naar een andere school of stappen naar de gemeente. (Gemeenteschool!) en dan moet je ze weer aanvaarden. Wij zeggen altijd : Het zijn niet de kinderen die men moet opvoeden , het zijn de ouders! En dat vergeten de ouders blijkbaar dat het in eerste instantie hun taak is om dit te doen bij de kinderen. :|

caroline schietecatte
gebruiker

openklapbaar verzorgingskussen

Berichtdoor caroline schietecatte » 18 Dec 2010 09:16

Hallo,

Zelf sta ik bij de jongste kleuters (mengklas - eerste kleuterklas), bij mijn kleuters zitten er nog enkele met een pamper aan. Nu hebben we niet zo veel plaats in ons klasje en ververs ik de kleuters rechtstaant...dat is niet zo evident... zowel voor de kleuters is het onhandig als voor mij is dit zeer lastig... met kromme rug telkens staan. Ik heb mijn directeur hierover aangesproken en we krijgen een verzorgings'tafel'. Nu zien we langs de autostrade in de restaurants en in de zwembaden van die verzorgingstafels die kunnen openklappen... wie heeft er zo een verzorgingstafel in zijn klas? Waar hebben jullie deze aangekocht? Of wie weet waar we dit kunnen aankopen?
Caroline

wendie.delanghe
teamlid

Re: openklapbaar verzorgingskussen

Berichtdoor wendie.delanghe » 18 Dec 2010 09:36

Caroline, op lange termijn lijkt mij dit geen goede oplossing. Die bevestigingspunten etc zijn voorzien op het verluieren van baby's, niet op het verluieren van kleuters-peuters die tussen die 12 en 17kg wegen.
Die piste zou ik dus zeker afschaffen, tenzij je het risico wil lopen dat er plots eentje op de grond kletst omdat die scharnieren het hebben begeven...

caroline schietecatte
gebruiker

Berichtdoor caroline schietecatte » 18 Dec 2010 10:33

En voor grotere kinderen, kleuters zou dit niet bestaan denk je?
Ofwel probeer ik aan een oude verzorgingstafel te komen... meestal hebben die ook nog opbergruimte en kan ik daar dan ook iets in kwijt. Het is vooral het plaatsgebrek dat een rol speelt...

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 18 Dec 2010 10:49

Als het plaatsgebrek ECHT het probleem is: gewoon zo een kussen kopen http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/70025318
en een werktafel achter een kast foefelen (kwestie van wat privacy voor de kinderen te creëren): kussen er op, kind er op en verluieren maar! Het kussen bewaar je dan gewoon bovenop een kast.
Zo heb ik het in het verleden nog gedaan. Helemaal niet rugvriendelijk, maar toch beter dan rechtstaand de kinderen hun luiers verwisselen :s

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 05 Mar 2011 13:24

Bij ons moeten de kls pull-ups meebrengen, die ververs je makkelijk rechtopstaand.

caroline schietecatte
gebruiker

Berichtdoor caroline schietecatte » 06 Mar 2011 18:52

Wat zijn pull -ups? Hier heb ik nog nooit van gehoord!

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 06 Mar 2011 19:18

dat zijn broekies

JufSarah
gebruiker

Berichtdoor JufSarah » 17 Apr 2011 16:17

bij ons heeft de school zelf voor een oplossing gezorgd.
ZE hebben een lokaaltje bijgebouwd en ervoor gezorgt door ambulante uren en de uren van de kinderverzorgster dat er elke voormiddag de kleinsten (10 tal kindjes) in ander klasje zitten dus het instapklasje.
De andere 18 kleutertjes de oudste zitten dan bij de vaste juf. Kinderen die niet zindelijk zijn mogen maar halve dagen naar school komen.
In namiddag zitten alle kleuters samen en dan is het voor de juf echt niet haalbaar om zinvol de tijd te vullen voor alle kleuters als ze ook nog eens moet kinderen gaan verschonen.

Ik weet ook wel dat deze oplossing niet voor alle scholen haalbaar zijn maar vind het fijn dat onze directeur wel helpt om een oplossing te zoeken.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom ouders hun kinderen naar school sturen als ze niet zindelijk zijn.

Groetjes

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 17 Apr 2011 16:28

JufSarah: Omdat kinderopvang honderden euro's per maand kost en de school niet, natuurlijk!
Daarnaast is een kind soms wel intellectueel schoolrijp, maar kan je een kind dan de ruimere kansen op ontwikkeling ontzeggen omdat hij/zij nog niet zindelijk is?

Mijn neefjes is ook niet-zindelijk naar school vertrokken in september (de training werd opgestart in april, zowel thuis als in de crèche) en hij was er duidelijk aan toe! Zijn taal ging er heel sterk op vooruit en hij verveelde (lees: andere kinderen pijn doen/pesten) zich duidelijk een pak minder! Hij was er op cognitief vlak duidelijk aan toe om naar school te gaan! Maar lichamelijk niet.. Hij was nog niet zindelijk en werd elke middag opgehaald door de crèche omdat hij na zijn eten als een blok in slaap viel. Maar niet elke school heeft een kinderopvang in de buurt die de kinderen wil komen ophalen hé.... En fulltime werkende ouders met grootouders die tientallen km's verderop wonen, kunnen hun kind niet enkel in de voormiddag naar school laten gaan! Dus ik begrijp wel dat het gebeurt....
Na het eerste trimester was hij trouwens wel zindelijk en kon hij zonder zijn slaapje ;o)

Niettemin is het voor elke kleuterjuf een extra belasting en ik ben blij dat jouw directie daar zo veel begrip voor heeft en zo een goede oplossing heeft bedacht! :)

JufSarah
gebruiker

Berichtdoor JufSarah » 17 Apr 2011 16:35

Ooh ik begrijp ouders ook best hoor en heb zelf kinderopvang gehad en weet dat het ene kind minder snel zindelijk is dan het andere kind.
Maar weet je het verschil met jou neefje is dat zijn ouders duidelijk beseften dat hun zoontje lichamelijk er nog niet klaar voor is én ze zorgden zelf voor een oplossing.

Ik vind het vooral frustrerend dat er vele ouders zijn die zelf alles weglachen en doen alsof er niets aan de hand is.
Bij ons vallen ook kleutertjes in slaap omdat het te vermoeiend voor hen is allemaal lange dagen maar als je dit tegen de ouders zegt negeren ze het gewoon.
Kinderen die huilen van vermoeidheid, sorry ik vind het gewoon zielig.

Ik heb meer en meer het gevoel dat er ouders zijn die denken dat moeten de kleuterjuffen maar oplossen, dit zijn jammer genoeg ook de ouders die het meest klagen

Maar nu gaan we wel heel off topic ;)

wendie.delanghe
teamlid

Re: Zindelijkheid - verluieren in de klas?

Berichtdoor wendie.delanghe » 17 Apr 2011 16:53

We weten al langer dat we niet alle ouders over dezelfde kam mogen scheren hé ;o) En ik kan er zeker in komen dat het heel frustrerend is als ouders het weglachen of het als "jouw probleem" zien...

Zo heb ik nog op kleutersportkamp een kleuter in mijn groepje gehad die niet zindelijk was, en maar 1 luier mee had voor een ganse dag! Maar wel Nikeschoentjes, River Woods jasje aan,.... Dan vind het ik bijzonder triest dat ik tegen die mensen moet zeggen dat ik op z'n minst 4 luiers per dag en vochtige doekjes verwacht! :s
De ouders hadden ook helemaal niet vermeld dat hij nog niet zindelijk was, wat dus een "fijne" verrassing was tijdens het toiletmoment, toen hij met zijn luier op zijn enkels naar mij kwam gewaggeld.. ;o)

Achja, zoals eerder al werd vermeld: heel vaak zijn het de ouders waar meer werk aan is, dan aan de kinderen ;o) En een directeur die in dat geval achter zijn personeel staat, is goud waard!

Terug naar