[frans] Methode voor Initiatie Frans

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

evelyne.vaneecke
gebruiker

[frans] Pistache (initiatie Frans)

Berichtdoor evelyne.vaneecke » 16 Jan 2007 21:00

Hallo,

Wij beginnen binnenkort met Pistache in de tweede graad.
Pistache is een nieuwe methode die kinderen op een speelse manier kennis laat maken met de franse taal.
Zijn er mensen die reeds wat ervaring hebben met deze methode? Tips zijn zeker welkom!

Groet! eve

lars.degroot
gebruiker

Re: Pistache (initiatie Frans)

Berichtdoor lars.degroot » 03 Feb 2007 18:58

Op onze school werkt men met Pistache in de eerste graad. Men is hier echter niet tevreden over.
Op de software kunnen de verhalen auditief beluisterd worden de mama wordt telkens voorgesteld door een mannenstem!!!)
De collega's van de 1°graad moeten beiden uit één en dezelfde map hun materiaal halen ; er bestaat geen aparte map voor het 1°leerjaar en het 2°leerjaar.
De liedjes worden als veel te moeilijk beschouwd, kinderen zijn niet zo enthousiast. De tweede graad is naar het schijnt nog niet uit.
Wij gaan binnenkort met ons hele team naar Gent om ene conferentieavond van uitgeverij Van In bij te wonen over hun project vreemdetaleninitiatie Oh la  la ! Wij stoppen met Pistache en kijken uit naar iets nieuws!

anthony.grymonprez
gebruiker

Re: Pistache (initiatie Frans)

Berichtdoor anthony.grymonprez » 04 Feb 2007 12:49

Sinds dit jaar werken wij met Tatou le matou.

We beginnen ermee vanaf de derde kleuterklas t.e.m. de 2de graad. In de derde graad wordt dan weer een andere methode (Eventail) gebruikt.

Persoonlijk ben ik heel tevreden over tatou le matou. De kinderen reageren er heel positief op en het Frans wordt op een heel toffe manier aangebracht.

Evie
gebruiker

[frans] Franse Initiatie

Berichtdoor Evie » 12 Feb 2007 14:59

Ik ben een studente LLO, en heb de taak gekregen een Franse initiatie te geven in de eerste graad van het lager onderwijs.

Ik zou heel graag iets leuk doen, en niet zo 'maar' een gedichtje voorlezen of een liedje laten horen.

Heeft er iemand creatieve ideeën?

Alvast bedankt!

hilde.warreyn
beheerder

Re: Franse Initiatie

Berichtdoor hilde.warreyn » 12 Feb 2007 16:36

Ik heb ooit eens initiatie Turks gevolgd en daarbij waren we voortdurend in beweging. Alle woorden werden aangebracht met een beweging bij en dan werden die woorden herhaald met dezelfde beweging. Nadien zei de leerkracht een woord en maakten de leerlingen de beweging en op het einde maakte de leerkracht de beweging en mochten de leerlingen het woord raden. Je kan het doen voor alle talen en voor alle basiswoorden, probeer wel de bewegingen te variëren: gaan - stoppen - naar links - naar rechts - lopen - eten - drinken - slapen - groot - klein ...
We hebben veel gelachen.

Evie
gebruiker

Re: [1ste graad] Franse Initiatie

Berichtdoor Evie » 13 Feb 2007 12:08

Ja, dat lijkt me wel leuk .. Maar het probleem hierbij is dat ik deze initiatie moet uittypen en enkel moet afgeven, samen met mijn materialen. Ik moet deze initiatie dus niet geven, maar enkel maken. (Dat heb ik vandaag pas gehoord!) Ik weet niet of het duidelijk gaat zijn als ik dit enkel uittyp .. Misschien kan ik wel de bewegingen vastleggen op enkele foto's en dit dan mee afgeven ..

In ieder geval, bedankt voor je leuke activiteit. Ik ga ze zowieso later in mijn klasje eens doen!

Moesten andere mensen nog zo'n leuke ideeën hebben, zijn deze altijd welkom!

anja.maex
gebruiker

[frans] Methode voor Initiatie Frans

Berichtdoor anja.maex » 02 Okt 2007 20:39

Ik startte in september met initiatie Frans bij de oudste kleuters, in het eerste, tweede, derde en vierde leerjaar.
Vermits de handleiding slechts een doe-activiteit per thema voorziet, heb ik zelf enkele werkblaadjes gemaakt voor de andere leerjaren voor het eerste thema.
Zijn er nog mensen die met Pistache werken en hier nood aan hebben ?

veronique.pauwels
gebruiker

Re: Initiatie Frans met Pistache

Berichtdoor veronique.pauwels » 03 Okt 2007 04:51

:lol:
Wij zijn met twee leerkachten die de verschillende methodes van de taalinitiatie Frans moeten onder de loep nemen om zo te kijken welke handleiding volgend schooljaar eventueel zou aangekocht worden.
Ik ben dus wel geïntereseerd in je bevindingen en je werkblaadjes.
Veel succes ermee.

:lol:

sandy.rodriguez
gebruiker

Berichtdoor sandy.rodriguez » 03 Okt 2007 15:36

he hallo
ik start binnenkort ook met deze methode bij de derde kleuterklas en bij het derde en vierde leerjaar wil ik ook af en toe eens dit gebruiken. ( 1 en 2 krijgt het van iemand anders )

hoe werk jij met pistache? ik hoor graag je bevindigen en als je materiaal wil delen dat is steeds welkom! sandyrodriguez_1@hotmail.com
als ik wat verder sta ben ik zeker bereid ook mijn materialen te delen.

mvg
sandy

elinelko
gebruiker

Berichtdoor elinelko » 22 Jan 2008 21:58

Hallo,

wij zijn studenten en wij maken ons eindwerk rond frans in de kleuterkllas, wij zijjn de methodes pistache, filou en ohlala aan het analyseren en we hebben l een paar juffen gesproken die er mee werken, het zou wel leuk zijn om eens te horen wat jullie er van vinden!
Ons email adres is fransindekleuterklas@hotmail.com

nu heb ik nog een vraag, weten jullie al leuke sites waar je momentjes of nog info kan vinden rond frans in dekleuterklas?

groetjes!

elke, eline en guigonne

JustMie
gebruiker

Berichtdoor JustMie » 01 Feb 2008 19:36

Hoi iedereen!
Mijn nichtje en neefje (2de leerjaar en 2de kleuterklas) verhuizen binnenkort naar Wallonië en zullen les krijgen in een immersie-school. Nu ben ik op zoek naar tips of websites om hen al wat voor te bereiden op de Franse taal.
Zou iemand van jullie mij daar misschien mee kunnen helpen?
Bedankt!

elinelko
gebruiker

Berichtdoor elinelko » 02 Feb 2008 12:44

hey,

Wij hebben nu met ons eindwerk zicht op wat we gaan doen, het lijkt een beetje op filou, het zijn korte momentjes die je kan doen met de kleuters, dit lijkt en is volgens ons onderzoek de beste methode.

Misschien zou het leuk zijn mochten we jou momentjes doorsturen om met je nichtje te doen. het zijn gemakkelijke en eenvoudige die je zo met haar kan doen. Dan zou het leuk zijn, mochten wij daar wat feedback op krijgen van u. Zijn ze te moeilijk, te gemakkelijk, te saai...

Zou je dit zien zitten?

Vele groetjes elke, eline en Guigonne

JustMie
gebruiker

Berichtdoor JustMie » 02 Feb 2008 18:17

Ja dat lijkt mij echt geweldig! Laat maar komen en dan stuur ik jullie zo snel mogelijk reactie door!
Bedankt!!

mieke.kennes
gebruiker

Re: Methode voor Initiatie Frans

Berichtdoor mieke.kennes » 24 Mar 2008 11:07

lars.degroot schreef:Zijn er hier nog leerkrachten die ervaringen hebben met Oh là là?
Wij zijn dit schooljaar voor het eerste gestart met Oh là là. Vorig schooljaar gingen we naar een infoavond van uitgeverij Van In en hebben zo onze keuze voor Oh là là bepaald! En... dit hebben we ons nog geen minuut beklaagd! Aan de hand van flonflon(de klaspop) leren m'n kinderen op een speelse manier Frans. De liedjes zijn geweldig en m'n kinderen zingen ze steeds met veel enthousiasme mee. Reeds na enkele malen beluisteren zongen ze met gemak het refrein mee! Eerst hadden we wat schrik of wel tijd zouden hebben, zeker in een eerste leerjaar. Maar vermits het allemaal muzische activiteiten zijn pas ik het perfect in m'n schema in! En... in de handleiding is er steeds een verwijzing naar de leerplandoelen en eindtermen van muzische opvoeding! Ik heb in de klas een taalhoekje Frans gemaakt waar kinderen de woordjes kunnen inoefenen via een ganzenbordspel maar ook via een memoryspel. De prenten spreken de kinderen geweldig aan, ook deze hangen omhoog in m'n taalhoek. Volgend jaar verschijnt Oh là là ook voor de 2°graad.
Ik zag vanuit een mailing dat Oh là là volgende week woensdag 5 maart voorgesteld wordt in het West-Vlaamse Hooglede door de uitgeverij. Een aanrader voor iedereen!
Vraag: zijn er hier leerkrachten die ook nog eigen materiaal aangemaakt hebben voor taalinitiatie Frans zoals bijvoorbeeld gezelschapsspelletjes/versjes in het Frans?

kurtenwendy
gebruiker

Re: Methode voor Initiatie Frans

Berichtdoor kurtenwendy » 18 Mei 2008 11:03

Hallo,

wij geven al 2 schooljaren franse initiatie in de eerste en tweede graad.
Maar zijn ook nog op zoek naar geschikte werkblaadjes.
Zou het mogelijk zijn om deze eens door te mailen
wendy.klavertje5@hotmail.com

groetjes en alvast bedankt

Terug naar