Muzisch rond carnaval

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

Evie
gebruiker

Muzisch rond carnaval

Berichtdoor Evie » 15 Feb 2014 11:03

Hoi iedereen!

Binnenkort doen we bij ons op school een muzische namiddag voor de eerste graad. Voor het onderdeel 'Beeldopvoeding' vinden we heel veel toffe zaken op dit forum en op Internet. De andere onderdelen van MUVO (drama, muzisch taalgebruik, bewegingsexpressie, ...) zijn moeilijker te vinden. Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die tips of ideetjes hebben?!

Ik had al een leuke voorbereiding gevonden in verband met een boek. Het boek noemt 'Carnaval in gevaar'. Dit werd voorgelezen door de leerkracht. Tijdens het verhaal moest de leerkracht vragen stellen aan de leerlingen: Wat zou er gaan gebeuren? Wat denk jij? Hoe zou jij dat oplossen? Na het voorlezen van het verhaal mochten de kinderen het boek naspelen (drama). Spijtige is dat ik het boek nergens kan vinden ... Als jullie boeken kennen (met een mooi verhaal over carnaval, dat na te spelen is), mogen jullie de titels hier ook vermelden.

Alvast bedankt !

carine
gebruiker

Re: Muzisch rond carnaval

Berichtdoor carine » 26 Feb 2014 08:03

- Bewegen op carnavalsliedjes vb. Het Vliegerlied, Tsjoe tsjoe wa, Ik heb een toe toe toeter, De Bananen Song (carnaval 2013)...
- Bewegen met eigen creatieve ideeën : Albert Casanova - De hoedjesdans
Alle lln. dragen een hoedje en zoeken bewegingen.
Je kan de liedjes vinden op Youtube.
- Drama : Wie ben ik? De lln. mogen zich verkleden en zoeken een uitspraak, een zin, een beweging,... die past bij hun personage.
Je kan dan ook het spel 'Wie is het?' spelen. Je maakt een spelbord met al je lln.. Jij neemt een aantal lln. in gedachten, de lln. stellen ja-neevragen totdat ze weten wie jij in gedachten hebt. vb. Draagt hij een rode neus? Heeft ze een pruik op?...
- Bij carnaval hoort muziek. Het is daarom leuk om eens lekker muziek te maken. Dit kan met de instrumenten die op school aanwezig zijn of met zelfgemaakte instrumenten, zoals schudkokers.
* Sla op de trom een ritme, de kinderen doen dit met de instrumenten na.
* Sla een bepaald aantal keer, de kinderen maken een bepaald aantal keer een geluid met het instrument.
* Maak een herrieorkest dat heel veel lawaai maakt, máár, als de leerkracht de zogenaamde geluidsknop zachter draait, gaat het orkest zachter spelen, etc.
* Begeleid een liedje dat de kinderen kennen met de instrumentjes.
- Boek : Masker op! van Dominique Maes of Het carnaval der dieren van Ivo de Wijs (ook bruikbaar voor muziek)
Veel plezier!

Terug naar