Muzo: dramatisch spel

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

Julieex3
gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 Feb 2012 19:18

Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor Julieex3 » 04 Mei 2013 18:02

Hallo,

Ik zit in het eerste jaar lager onderwijs.
Voor mijn stage moet ik een les muzo geven van 50 minuten, het zou een dramatisch spel moeten zijn rond het thema groenten.

Jammer genoeg heb ik geen idee hoe ik eraan moet beginnen.

Iemand een leuk idee?

Alvast bedankt!

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor joke.debruijn » 04 Mei 2013 19:39

Moet het voor een bepaalde leeftijd of een bepaald leerjaar zijn(, want jij zit zelf toch in het eerste leerjaar van je opleiding?)

Vergeet bij dramalessen nooit een of meerder warming-ups, in jouw situatie zou je deze als eerste (klassikaal) kunnen doen:
De kok is de baas
Hoofddoel: Het bereiden van allerlei grienten aan de orde laten komen
Leeftijd: Vanaf ca. 7 jaar
Tijdstip: Kan op ieder tijdstip van de dag.
Plaats: De leerlingen kunnen op hun plaats blijven zitten of gaan staan
Nodig: ev. een koksmuts, maar dat is voor de show en dus niet echt nodig.
Beschrijving:
Eventueel ga je eerst even met de hele groep inventariseren wat een kok allemaal kan doen: aardappels schillen, groente wassen, groente snijden, boontjes afhalen, spinazie hakken, mixen, kneden, iets in de oven zetten, iets heets uit de oven halen, pan met water vullen, gas aansteken, pan erop zetten, gas laag zetten, pan afgieten, kruiden, roeren (enz.)
• Een leerling verlaat (even) de klas, deze ll. moet straks raden wie de kok is
• Een van de lln. uit de klas wordt aangewezen als kok.
• De leerling wordt weer in de klas gelaten.
• Het is de taak van de kok allerlei 'koks'handelingen rustig uit te voeren.
• De overige lln. houden de kok goed in de gaten, maar zonder dat het opvalt en zij doen de bewegingen van de kok na.
• De leerling die even weg gewest is, mag drie maal raden wie de kok is.
(Dit spel heb ik afgeleid van het spel dirigentje)

Een tweede warming-up kan met dezelfde bewegingen als in het klassikale spel, maar nu werk je met duo's.
Ze gaan spiegelen.

Spiegelen met je ogen open:
• De leerlingen werken in duo’s
• De nummers 1 beginnen in pantomime te koken en gebruiken de bewegingen van de kok die in het spel hierboven al klassikaal aan de orde zijn geweest. Ze mogen zelf kiezen in welke volgorde.
• De nummers 2 doen die bewegingen zo goed mogelijk (in spiegelbeeld) na, zodat het lijkt dat ze elkaars spiegelbeeld zijn
• Na een teken van de leerkracht worden de rollen omgedraaid. Nummer 2 bedenkt nu de bewegingen
Let op: De bewegingen moeten niet te snel worden gewisseld om de andere leerling een kans te geven mee te bewegen.

Nu kun je aan de echte les beginnen. Iedereen heeft nu voldoende vertrouwen in zijn kunnen en de meeste lln. durven nu wel.

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor joke.debruijn » 04 Mei 2013 20:31

(Deze opdracht kan klassikaal of als individuele opdracht)
Allemaal gezichten
Bij dit spelletje trekken de leerlingen allerlei gekke 'bekken'.
De leerkracht zegt welke bek ze juist moeten trekken.

Bijvoorbeeld:

Doe alsof je:
◦- een zure citroen eet
◦- op een worteltje knabbelt
◦- een sappige peer eet
◦- van iets heets een hap neemt
◦- te veel sambel op het eten hebt gedaan
◦- iets plakkerigs in je mond hebt
◦- iets eet dat je verschrikkelijk vies vindt
◦- iets eet dat je heel erg lekker vindt
◦- iets niet kunt afhappen
◦- iets niet kunt doorbijten
◦- kramp in je kaken hebt van het kauwen
◦- iets voor de eerste keer eet enz.

Een individuele opdracht, kan als kern van je les dienen:
De uitbeelddoos
De leerkracht heeft een doos met kaartjes. Eén leerling komt vooraan staan en grabbelt een kaartje uit de doos. Wat op dit kaartje staat moet de leerling uitbeelden aan de rest van de klas. De rest van de klas raadt wat deze leerling uitbeeldt.

Variatie: Er staat een grote doos in de klas. De leerkracht fluistert een woord in het oor (of zin) dat (die) de leerling moet uitbeelden of je laat een kaartje lezen - afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen). De leerling stapt in de doos en ondergaat een metamorfose. Wanneer de leerling uit de doos stapt, is deze leerling veranderd in datgene wat hij/zij moet uitbeelden. De andere leerlingen raden in wat de leerling veranderd is. Nadien moet de leerling terug in de doos stappen om zichzelf weer te worden.

Materiaal: grote doos, een kleiner doosje, kaartjes met woordjes (of zinnen) erop die bij je thema passen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Voor meer ideetjes (je kunt ze vaak aan je thema aanpassen) kun je ook hier eens kijken:
http://www.ignitionevents.be/?page_id=259

Probeer altijd je les te besluiten met een evaluatie, dat is ook goed voor jou om te horen, daar leer je van.
Dit kan in de vorm van leuk - niet leuk - leuk (altijd met leuk eindigen, dan sluit je goed af), maar dit kost veel tijd
'Wat vond je het leukst?' is ook een goede eindvraag. :-)
Ik geef hier heel veel ideeën, maar heb geen idee hoe vaardig de leerlingen zijn, dus ik kan je niet zeggen wat je in die 50 min. kunt behandelen.

Julieex3
gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 Feb 2012 19:18

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor Julieex3 » 05 Mei 2013 22:44

Heel erg bedankt voor je hulp!

Het lijkt me allemaal heel leuk, ik ga dit zeker kunnen gebruiken!
Het is voor het tweede leerjaar en normaal gezien zullen ze deze spelvormen wel kunnen.

Groetjes
Julie

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor joke.debruijn » 06 Mei 2013 07:19

Even een rectificatie voor het door mij bedachte spel De kok is de baas
Hoofddoel: Het bereiden van allerlei groenten aan de orde laten komen
Leeftijd: Vanaf ca. 7 jaar
Tijdstip: Kan op ieder tijdstip van de dag.
Plaats: De leerlingen kunnen op hun plaats blijven zitten of gaan staan
Nodig: ev. een koksmuts, maar dat is voor de show en dus niet echt nodig.
Dit is een foutje natuurlijk. De kok kan die koksmuts niet eens opzetten, want dan zou er meteen duidelijk zijn wie de kok was. :lol:
Ik was iets te enthousiast in het 'vertalen' van twee warming-ups (dirigentje en de dirigent is de baas) naar een spel dat geschikt was voor jouw thema, haha.
:oops:

Julieex3
gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 Feb 2012 19:18

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor Julieex3 » 06 Mei 2013 18:31

Dat had ik al gedacht ;-), ik moet zeggen dat het een succes was.
De leerlingen deden goed mee en hiermee was de les muzo geslaagd!

Nogmaals bedankt!

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: Muzo: dramatisch spel

Berichtdoor joke.debruijn » 06 Mei 2013 19:39

Leuk om te horen dat het een succes was!
Heb je vooraf nog een warming-up gedaan?


Terug naar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast