Handelingsgericht werken

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

Tine Borms
gebruiker

Handelingsgericht werken

Berichtdoor Tine Borms » 02 Jul 2008 21:18

Ik ga een eindwerk maken over 'handelingsgericht werken met hoogbegaafde leerlingen'. Wie heeft er informatie? Wie kent er al het één en het ander van handelingsgericht werken of handelingsgerichte diagnostiek?

mieke.kennes
gebruiker

Re: Handelingsgericht werken

Berichtdoor mieke.kennes » 04 Jul 2008 21:49

Tine Borms
gebruiker

Handelingsgericht werken met hoogbegaafde kinderen

Berichtdoor Tine Borms » 06 Aug 2008 19:59

Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met of informatie hebben over handelingsgericht werken, liefst met hoogbegaafde kinderen. Ik maak immers een eindwerk over handelingsgericht werken met hoogbegaafde kinderen.

Heel veel groetjes,
Tine

Sandra.van.heffen
gebruiker

Re: Handelingsgericht werken met hoogbegaafde kinderen

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 06 Aug 2008 20:05

Handelingsgericht werken houdt in dat je als startpunt de noden van elk kind binnen zijn setting (klas, leerkracht, ouders,...) neemt. En dat je met deze personen en deze setting op stap gaat om deze noden in te vullen.
Ik zie dus geen verschil met handelingsgericht werken met andere kinderen.
Maar misschien word ik wel wijzer door de andere antwoorden :wink: .

Ciel
gebruiker

Re: Handelingsgericht werken met hoogbegaafde kinderen

Berichtdoor Ciel » 12 Aug 2008 13:08

Tine Borms schreef:Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met of informatie hebben over handelingsgericht werken, liefst met hoogbegaafde kinderen. Ik maak immers een eindwerk over handelingsgericht werken met hoogbegaafde kinderen.

Heel veel groetjes,
Tine

Bij ACCO hebben ze hier wel een aantal boeken over. Noëlle Pameijer is één van de auteurs.

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 12 Aug 2008 15:58

Ik ging ervan uit dat de startster van dit topic het handboek der handboeken wel al gelezen had.
Onder o.a. begeleiding van de Arteveldehogeschool is www.handelingsgerichtwerken.net opgestart.
De nascholingsdienst van het GO! organiseert een nascholingen rond HGW binnen het onderwijs: www.g-o.be/nascholing

Tine Borms
gebruiker

Handelingsgericht werken

Berichtdoor Tine Borms » 15 Sep 2008 18:52

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met handelingsgericht werken en liefst nog met hoogbegaafden. Ikzelf maak dit jaar een eindwerk voor de dhos - cursus over handelingsgericht werken met hoogbegaafde leerlingen. Ik heb het boek van Noëlle Pameijer gelezen. Dat is natuurlijk de theorie. Maar wie werkt er al mee en wil zijn ervaringen delen?

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 16 Sep 2008 08:03

De manier waarop er met HGW gewerkt wordt, is niet verschillend voor leerlingen met een hogere begaafdheid dan voor leerlingen met een ontwikkelingsproblematiek.
HGW biedt een kader waarbinnen de zorg voor elke leerling op een objectievere manier wordt bekeken.

Tine Borms
gebruiker

Berichtdoor Tine Borms » 16 Sep 2008 14:39

Dat weet ik wel maar ik zou graag in contact komen met mensen die al handelingsgericht werken om eventueel eens met hen te spreken over de manier van werken.

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 16 Sep 2008 16:39

Gent is een regio waar ze al geruime tijd bezig zijn met HGW o.a. in het François Laurentinstituut.

Het adres: Onderstraat 10 - 9000 Gent
Tel.: 09 225 26 58
Fax: 09 234 00 14
E-mail: frlaurent@gent.be

Misschien kan je via hen info bekomen. En in Gent zijn er nog verschillende scholen.

Tine Borms
gebruiker

Berichtdoor Tine Borms » 12 Okt 2008 10:07

Heeft er iemand op school toevallig een plan voor de implementatie van handelingsgericht werken? Hoe heeft jullie school dat aangepakt?

Patrick.Laenen
gebruiker

Berichtdoor Patrick.Laenen » 16 Nov 2008 15:12

Hoi iedereen,

Zo'n plan voor de implementatie van HGW wil ik ook wel. Ik volg momenteel de Banaba BO en heb daar vorige schooljaar kennis gemaakt met het HGW. Persoonlijk ben ik erg pro maar ik merk op mijn school toch erg veel tegenstand. Mijn collega's vinden het "weer iets nieuws en veel papierwerk". Zo'n dossier opstellen is idd niet van de poes maar het heeft wel zijn nut denk ik.
Dus wie heeft tips voor me?

groetjes

magda.vandoninck
gebruiker

Berichtdoor magda.vandoninck » 16 Nov 2008 16:42

Als je in de zoekfunctie, bovenaan dit scherm, even de term 'handelingsplan' intikt, ben je al een heel eind op weg. Succes. :wink:

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 05 Dec 2012 00:07

Ik weet dat het een oud bericht is, maar ik wil toch even reageren. Een handelingsplan is totaal iets anders dan handelingsgericht werken!

Een handelingsplan bevat de gegevens voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Erin staat wie de hulp uitvoert, waar, waarmee en hoe er gewerkt gaat worden en hoe vaak per week/op welke dagen. Na een bepaalde periode wordt dit plan geëvalueerd en indien nodig voor een nieuwe periode voortgezet of afgesloten. Er kan ook besloten worden meerdere lln. tegelijkertijd te helpen als deelgroep of zelfs de hele klas.

HGW maakt al vooraf onderscheid tussen de leerlingen, maar ook met de nieuw aan te bieden leerstof. De leerkracht biedt de lln. leerstof zo goed mogelijk aan op eigen niveau. Meestal wordt een klas op drie niveaus ingedeeld, meer groepen zijn vaak niet te behappen voor één leerkracht. Deze niveaus zijn niet voor elk vak hetzelfde en worden door de leerkracht bepaald n.a.v. vorige resultaten. Je voorkomt hiermee dat intelligente lln. net zo lang naar een uitleg moeten luisteren als leerlingen die problemen met het vak hebben. Het kan zelfs zijn dat er in de leerstof wordt geschrapt om verdieping of verbreding e.d. aan te kunnen bieden. Voor elke groep wordt op bord aangegeven wat er van de les gemaakt moet worden. (Het is best wel intensief voor de leerkracht en eist een goede voorbereiding.) Het is dus wel degelijk iets om te overwegen als je hoogbegaafden in je klas hebt. Ze hoeven niet eindeloos veel van hetzelfde te maken, terwijl ze dit allang kunnen. De andere lln. kunnen hun fouten verbeteren of een eenvoudige opdracht alvast oplossen terwijl een niveau een korte uitleg krijgt. De zwakste groep kan daarna met de leerkracht aan de instructietafel voor extra instructie en begeleiding.
Bij HGW wordt dus vaak gebruik gemaakt van een instructietafel. Als iedereen op zijn niveau aan het werk is, blijft er tijd over om de zwakkere ll. extra instructie te geven en de begaafde ll. extra uitdaging. Niet tegelijkertijd natuurlijk. :D

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken.

Terug naar