Zorgen om welbevinden

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

Jana_D
gebruiker

Zorgen om welbevinden

Berichtdoor Jana_D » 22 Jan 2014 16:56

Ik werk sinds een aantal weken als zorgcoördinator in een Brusselse school. Er is een leerling in het 5e leerjaar waar de klasleerkracht en directeur zich zorgen om maken. Deze jongen zit duidelijk niet goed in z'n vel. Hij ziet er erg ongelukkig uit en huilt snel. Hij is een tijdje uitgesloten geweest door een aantal klasgenoten maar dat probleem is nu opgelost (dat zegt hijzelf en de leerkracht ook).
Tijdens een gesprek met hem zag ik dat hij het heel moeilijk had. Hij keek de ganse tijd weg maar er stonden geregeld tranen in zijn ogen. Toch zegt hij dat alles goed gaat. Als ik zeg "ik zie dat je verdrietig bent" zegt hij dat het gewoon komt omdat de school saai is. Nochtans krijgt hij zeker genoeg uitdaging op zijn niveau. Hij blokkeert echter wanneer ik verder vraag.
Hij bevestigt ook dat hij het moeilijk vindt om te vertellen wat er scheelt.

Mijn vraag is nu wat ik nog meer kan doen om deze jongen te helpen. Ik heb hem vandaag een schriftje gegeven waarin hij kan opschrijven waar hij het moeilijk mee heeft als aanknopingspunt naar een verder gesprek. Kan ik nog iets meer doen? Ik ben echt bezorgd en vraag me af wat er in zijn hoofdje speelt waardoor hij zo ongelukkig lijkt. Iemand tips?

jeroen.lemmens
gebruiker

Re: Zorgen om welbevinden

Berichtdoor jeroen.lemmens » 23 Jan 2014 19:26

Als je als zorgcoördinator niet verder geraakt dan is de meest logische stap het CLB...

Jana_D
gebruiker

Berichtdoor Jana_D » 24 Jan 2014 22:24

Vandaag opnieuw gesproken met deze leerling. Weer hetzelfde verhaal: "alles is goed juf, geen problemen" maar tegelijk de tranen in z'n ogen. Hij heeft al kunnen verwoorden niet graag naar school te komen. Hij moet teveel werken zegt hij. Nochtans is hij cognitief bij de sterksten van zijn klas. Hij zegt dat hij misschien verdrietig en ongelukkig lijkt maar dat dit niet zo is. Het zou komen omdat hij moe is. In het weekend gaat hij laat slapen en is daardoor in de week niet in vorm zegt hij. We blijven het met wekelijkse gesprekken verder opvolgen. Hopelijk komt er een dag dat hij zijn verhaal echt kwijt kan. Heb echt te doen met dat mannetje...

Helga.T
gebruiker

Berichtdoor Helga.T » 16 Feb 2014 17:55

Ben je al eens gaan observeren naar zijn functioneren in de klas?

Jana_D
gebruiker

Berichtdoor Jana_D » 16 Feb 2014 18:56

Helga.T schreef:Ben je al eens gaan observeren naar zijn functioneren in de klas?

Ja hoor. Ondertussen ben ik gelukkig al een heel stuk verder met hem. Op een gegeven moment is het er in een enorme huilbui grotendeels uitgekomen. Nu komt hij 2x/week een babbeltje doen en ben ik tot de conclusie gekomen dat hij wellicht hoogsensitief is. Hij zeult alle zorgen en problemen van de wereld op zijn rug. Hij verlangt heel hard naar "rust en vrede" zoals hij het zelf zegt. Na kort overleg met het CLB is er beslist dat we hem, na overleg met de ouders uiteraard, zullen doorverwijzen naar een kinderpsycholoog.

Helga.T
gebruiker

Berichtdoor Helga.T » 16 Feb 2014 19:36

Jana_D
gebruiker

Berichtdoor Jana_D » 25 Apr 2014 20:44

Bij deze zit mijn job als interim-zoco er op.
Leerling in kwestie volgt ondertussen zandspeltherapie en psychotherapie in een therapeutisch centrum gezien hij alle kenmerken van hoogsensitiviteit en depressie vertoonde. De ouders waren alvast heel dankbaar (en ook wel erg geschrokken natuurlijk) dat we het probleem gemeld hebben.
Het geeft toch een goed gevoel als je een kind kunt helpen hé :) Zeker als er een spontane "dankjewel voor alles juf" bijkomt :)

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 27 Apr 2014 13:30

:smt038 :smt055 Ja, dat doet je goed, fijn als je een kind (en zijn ouders) kunt helpen.

Terug naar