Inhoud job als zorgcoördinator

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

Juf.zonneke
gebruiker

Inhoud job als zorgcoördinator

Berichtdoor Juf.zonneke » 14 Mar 2013 10:14

Hoi allemaal,

ik vroeg me af: stel dat jullie, als kleuterjuffen de job van hun zorgcoördinator zouden kunnen invullen, hoe zouden jullie dit dan doen?

Ik krijg de kans om zorgcoördinator te worden van een kleuterschool, maar vraag me eigenlijk af hoe zo'n job eruit ziet.
Wat ik, als kleuterjuf, eigenlijk enkel maar ervaren heb van mijn zorgcoördinator is het contact tijdens een MDO en eventuele stappen naar testing toe bvb. Niet erg veel dus om me op te baseren...

Als het dat maar is, wil dat zeggen dat ik eigenlijk bijna geen contact meer zou hebben met mijn collega's en met de kleuters? Dat was misschien verkeerd uitgedrukt, want ik besef wel dat ik als zorgcoördinator niet echt meer in de klassen zou komen of met kleuters bezig zou zijn... Of wel?

Ik besef ook wel dat de zorgcoördinator ook erg bezig is met administratieve zaken als SESplan en Schoolwerkplan, maar vroeg me af, wat daarnaast nog tot mijn job zou (kunnen) behoren??

Alvast bedankt!!

Sandra.van.heffen
gebruiker

Re: Inhoud job als zorgcoördinator

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 14 Mar 2013 18:40

Dag juf

Een zoco werkt op 3 niveau's: schoolniveau, leerkrachtenniveau en leerlingniveau. Er moet een evenwicht zijn tussen de 3. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je niet meer met individuele kinderen, groepjes of zelfs halve klasgroep werkt.
Maar wanneer er iets tussenkomt, is dit wel het eerste dat weg valt (is mijn ervaring). En er komt regelmatig iets tussen (MDO's, vorming, gesprekken met ouders, collega's, administratie, telefoons, ...).
Ik vind het superleuk werk, net omdat het zo gevarieerd is. Maar ik zou het wel een stukje minder fijn vinden, zonder contact met leerlingen.

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 14 Mar 2013 20:03

Ik vind het intrerssant te lezen dat er een evenwicht moet zijn tussen die 3 domeinen. Op de 2 jaar dat ik nu in mijn huidige school sta heb ik de zoco nog geen enkele keer in de klas gehad, en dat vind ik heel erg jammer. Ik mis dat, iemand om op terug te vallen.

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 14 Mar 2013 21:11

Dat is eigenlijk helemaal niet normaal!

els.aerts
gebruiker

Berichtdoor els.aerts » 14 Mar 2013 22:16

Ik moet eerlijk zeggen dat er op de school waar die functie loopt, ook niet bepaald een evenwicht zal zijn denk ik...
Het gaat immers om een multiculturele school waar veel leerlingen aantikken op de SESfactoren en dus meerdere voltijdse zorgondersteuners aanwezig zijn.
De zorgcoördinator zou dus niet meer echt bezig zijn met de kinderen, dit is voor de zorgondersteuners... Pas als zij het ook niet meer weten met een kind, komt dit naar boven bij de zorgcoördinator.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat er als coördinator veel onverwachte dingen tussenkomen, waardoor die leerlingmomenten steeds wegvallen. Zijn dit dan momenten waarop jij met kinderen in kleine groep bezig bent of gaat het dan eerder om observatiemomenten?
Immers, in onze school, lijkt het me, door de vele zorgondersteuners, precies niet nodig dat ik ook nog kidneren in kleine groep kom "bijwerken"... Maar dan heb ik natuurlijk ook geen contact meer??

Of lijkt het jullie toch nuttig, ondanks de zorgondersteuners, om bvb. elke week een uurtje in elke klas te gaan helpen? Lees = meespelen en ondertussen impulsen of opdrachten geven en vooral bereikbaar zijn voor de vragen en noden van de juf????????

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 14 Mar 2013 22:21

Ik werk zelf ook in Brussel. We hebben inderdaad veel zorgondersteuners. Maar de zoco en ikzelf werken toch ook regelmatig binnen de klas en soms zelfs individueel.
En zo heb ik het ook geleerd binnen mijn banaba.

Juf.zonneke
gebruiker

Berichtdoor Juf.zonneke » 15 Mar 2013 08:47

ah, oké, heel interessant dan! Denk wel dat de juffen ook blij gaan zijn om dat te horen, want elke vorm van ondersteuning telt natuurlijk bij zo'n verscheiden publiek.
Zijn het dan bepaalde doelgroepen die jij als coördinator begeleidt? Of zijn dat dan kleuters waar de zorgondersteuners het ook even niet meer weten? Of hoe bepalen jullie wie de ondersteuning zal geven?

alvast bedankt voor je reacties, ze zijn erg leerrijk voor mij als onervaren zorgcoördinator!!

Sandra.van.heffen
gebruiker

Berichtdoor Sandra.van.heffen » 15 Mar 2013 19:57

Aangezien ik van opleiding logopediste ben, trek ik bewust tijd uit voor specifiekere problemen zoals dyscalculie.
Daarnaast ga ik binnenkort aan de slag met een RALFI-groepje. Ik heb een beetje een andere kijk op de aanpak van sommige problemen. Verder besteed ik veel tijd aan collegiale ondersteuning.
Maar op een dag als vandaag vooral aan de administratieve voorbereiding van de kleuterMDO's. En net die afwisseling maakt het keileuk.

Jana Barbier
gebruiker

Berichtdoor Jana Barbier » 06 Mei 2013 09:04

Herstelgericht werken in het basisonderwijs

Hoe kunnen basisscholen inspelen op het toenemende grensoverschrijdende gedrag waarmee ze geconfronteerd worden? En hoe kunnen zij hun leerlingen de nodige tools aanreiken om zelf met conflicten te leren omgaan?
Op dit eerste toonmoment van het project 'Herstel in het basisonderwijs: een integrale aanpak' leer je hoe herstelgericht werken op beide vragen een antwoord formuleert.

Programma
8u45 Onthaal
9u Wat is herstelgericht werken? (Michael Michiels - Ligand)
9u30 Herstelgericht werken in BS Sint-Paulus en BS De Kransvijver (Pascal Vanden Broucke en Iris Buyck - directies)
10u CLB en herstelgericht werken (Joachim Archie - VCLB Weimeersen)
10u15 Pauze
10u30 Workshops:
HERGO of herstelgericht groepsoverleg (Johan Vanhouwaert - BS Sint-Paulus)
Methodiek van proactieve cirkels (Jana Barbier - CDV Aura)
Implementatieproces De Kransvijver en Sint-Paulus (Iris Buyck en Pascal Vanden Broucke)
De taal van gevoelens (Joke Lievens en Gert Wastyn - BS de Kransvijver)
De rol van de school in het bouwen aan gemeenschap (Stijn Deprez - Ligand)
12u Afsluitende beschouwing

Wanneer? Vrijdag 7 juni 2013 Waar? Budafabriek, Dam 2, 8500 Kortrijk
Wie? Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directeurs en CLB-medewerkers uit het basisonderwijs
Deelname 15€ (incl. syllabus)
Inschrijven via claudine.delaere@oranjehuis.be en overschrijven op BE81 7380 3503 6624

Dit project is een samenwerking tussen Ligand, BS De Kransvijver en BS Sint-Paulus en wordt medegefinancierd door de Provincie West-Vlaanderen.

Terug naar