Ik ben op zoek naar tips en tricks over hoe omgaan met autisme in de klas

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

eveline.tuerlinckx
gebruiker

Ik ben op zoek naar tips en tricks over hoe omgaan met autis

Berichtdoor eveline.tuerlinckx » 13 Mar 2013 15:42

Beste collega's,

Gelieve mij jullie tips en tricks over hoe gepast omgaan met autisme in de klas op secundair niveau.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Eveline Tuerlinckx

joke.debruijn
gebruiker

Re: Ik ben op zoek naar tips en tricks over hoe omgaan met a

Berichtdoor joke.debruijn » 24 Mar 2013 19:02

Om te beginnen controleer je altijd of je de 5 woorden: (met) wie, wat, waar, wanneer en hoe in je opdracht hebt gebruikt. Dan zal daar nooit meer een misverstand over kunnen ontstaan en het zal heel wat frustratie voorkomen, zowel bij de leerling als bij jou. Trouwens de hele klas heeft baat bij deze structuur.
(Deze 5 woorden komen uit het boek Geef me de 5 van Colette de Bruin. De moeite waard om te lezen en zo inzicht in de problematiek te verkrijgen al gaat het in het boek over hele zware gevallen.)

Tips:
-gebruik nooit beeldspraak zonder dit te verduidelijken.
-autistische leerlingen hebben moeite met het 'invullen' van vrije tijd. Zorg dus dat jij een of twee mogelijkheden achter de hand hebt, waaruit de ll. kan kiezen. (Gezegde: vrije tijd=kliertijd) Soms geldt dit zelfs voor pauzes.)
-wees duidelijk en geef vooraf aan wat de planning is
-je mag rustig van een planning afwijken als je dit maar vooraf even vertelt incl. de reden en dat het de volgende keer weer toe zal gaan als ze gewend zijn
-gezichtsuitdrukkingen zeggen zo'n leerling meestal niet, dus boos kijken o.i.d. heeft geen zin. Duidelijk zeggen heeft veel meer effect.
-probeer een ll. een alternatief te geven (als hun reactie fout was) hoe hij/zij had kunnen handelen in een bepaald geval
-de meeste lln. hebben behoefte aan een plaats waar zij zich kunnen terugtrekken (dit kan een rustige plaats in hetzelfde lokaal zijn, waar ze hun medeleerlingen niet zien) en waar ze mogen gaan zitten als ze daar behoefte aan hebben
-respecteer om deze ll. heen een kleine ring van vrije ruimte, veel lln. worden niet graag aangeraakt. Vraag anders even toestemming als het toch nodig is.
-ga niet in gesprek met een boze ll., wacht even tot hij weer wat tot rust gekomen is. Zeg wel dat je straks even met hem/haar komt praten.

Terug naar