zorgdag organiseren

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

Anke Christiaens
gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 Feb 2013 13:43

zorgdag organiseren

Berichtdoor Anke Christiaens » 13 Feb 2013 13:54

Dag forum-gebruikers!

Het zorgteam van de school heeft als opdracht gekregen een zorgdag te organiseren voor de leerkrachten. Met als doel om de zorgvisie over te brengen en het nut van zorg op school weer te geven.

Heeft iemand daar al ervaring mee? Hebben jullie tips voor ons?
We willen het graag zo interactief mogelijk maken...

Bedankt! Groetjes
Anke

nathalie.simons
gebruiker
Berichten: 222
Lid geworden op: 19 Sep 2007 13:46

Re: zorgdag organiseren

Berichtdoor nathalie.simons » 13 Feb 2013 20:57

ik ben benieuwd, want wij hebben dezelfde opdracht!

dodo
gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 Mei 2006 10:25

Re: zorgdag organiseren

Berichtdoor dodo » 13 Feb 2013 22:38

Je kan beginnen met alle leerkrachten (of per 2/3) een alfabet geven. Ze zoeken bij elke letter een woord dat zij associëren met zorg op school op alle niveaus. Nadien kan je die woorden dan terug zoeken in de visie (of adhv die woorden een gezamenlijke visie schrijven).

Op grote flappen schrijf je een aantal zorg initiatieven die bij jullie reeds gebeuren of die je wil opstarten. Op gekleurde plakbriefjes schrijven de leerkrachten wat ze er goed aan vinden of wat ze anders willen. Nadien in groepjes hier over spreken en voorstellen doen om eventueel aan te passen.

Tussendoor filmpjes bekijken die handelen over kernthema's om leerkrachten te doen nadenken...

Gebruik vooral coöperatieve werkvormen, nadien kunnen leerkrachten dit ook gebruiken in hun klas!

Bekijk materialen die leerkrachten kunnen gebruiken,...

Enkele losse ideetjes , veel succes ermee!

Jana Barbier
gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 Mei 2013 07:45

Re: zorgdag organiseren

Berichtdoor Jana Barbier » 06 Mei 2013 08:51

Herstelgericht werken in het basisonderwijs

Hoe kunnen basisscholen inspelen op het toenemende grensoverschrijdende gedrag waarmee ze geconfronteerd worden? En hoe kunnen zij hun leerlingen de nodige tools aanreiken om zelf met conflicten te leren omgaan?
Op dit eerste toonmoment van het project 'Herstel in het basisonderwijs: een integrale aanpak' leer je hoe herstelgericht werken op beide vragen een antwoord formuleert.

Programma
8u45 Onthaal
9u Wat is herstelgericht werken? (Michael Michiels - Ligand)
9u30 Herstelgericht werken in BS Sint-Paulus en BS De Kransvijver (Pascal Vanden Broucke en Iris Buyck - directies)
10u CLB en herstelgericht werken (Joachim Archie - VCLB Weimeersen)
10u15 Pauze
10u30 Workshops:
HERGO of herstelgericht groepsoverleg (Johan Vanhouwaert - BS Sint-Paulus)
Methodiek van proactieve cirkels (Jana Barbier - CDV Aura)
Implementatieproces De Kransvijver en Sint-Paulus (Iris Buyck en Pascal Vanden Broucke)
De taal van gevoelens (Joke Lievens en Gert Wastyn - BS de Kransvijver)
De rol van de school in het bouwen aan gemeenschap (Stijn Deprez - Ligand)
12u Afsluitende beschouwing

Wanneer? Vrijdag 7 juni 2013 Waar? Budafabriek, Dam 2, 8500 Kortrijk
Wie? Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directeurs en CLB-medewerkers uit het basisonderwijs
Deelname 15€ (incl. syllabus)
Inschrijven via claudine.delaere@oranjehuis.be en overschrijven op BE81 7380 3503 6624

Dit project is een samenwerking tussen Ligand, BS De Kransvijver en BS Sint-Paulus en wordt medegefinancierd door de Provincie West-Vlaanderen.


Terug naar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast