Je eigen kind in je klas

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

angeliquecornelis@hotmail
gebruiker

Je eigen kind in je klas

Berichtdoor angeliquecornelis@hotmail » 06 Okt 2012 15:37

Ik ben leerkracht in het 2de leerjaar, reeds 4 jaar. Dit schooljaar heb ik m'n zoontje in de klas. Het is een klein schooltje, een ander 2de leerjaar is er niet.
Na 5 weken school moet ik helaas vaststellen dat het niet goed vlot. We hebben met een beloningsstysteem gewerkt, maar dat houd ik moeilijk vol.
Hij roept tegen me, gaat zelden akkoord met een beslissing, bv. partnerwerk of plaats op de bus als we gaan zwemmen. Bij het minste volgt er een discussie, waar ik niet op in ga maar het is ondertussen toch gehoord door de andere kinderen.
Een 'oplossing' is er niet maar even horen hoe andere mama's of papa's het doen, zal misschien wel helpen.

wendie.delanghe
teamlid

Re: Je eigen kind in je klas

Berichtdoor wendie.delanghe » 06 Okt 2012 16:41

Maak je voldoende het verschil duidelijk tussen mama en juf? Noemt hij je op school mama? Of juf? Want als hij mama blijft zeggen en jij blijft reageren.. Tsjah...

Vraag ook zeker je collega's om steun! Kan hij bvb eens bij de zoco geroepen worden voor een goede babbel? Zodat ook zij/hij duidelijk kan maken dat mama op school juf is en hem net hetzelfde moet behandelen. Geef hem in elk geval ook straf zoals de anderen. Krijgen de anderen een schrijfstraf of extra taak? Geef hem dat ook, maar vraag of hij die bij een collega mag maken, zodat je er thuis niet NOG eens op terug moet komen. Laat in elk geval alles van school op school. Zo is de scheiding voor hem duidelijker.

Hopelijk komen er nog anderen met tips! Alvast veel succes...

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 06 Okt 2012 18:29

Ik heb van collega's ook al gehoord dat het moeilijkste het scheiden van school en thuis is. (in de klas niet meer dneken aan die beker melk die hij nog net voor jullie vertrokken omver gooide en 's avonds niet meer dneken aan zijn vervelende gedrag overdag)

Mijn ene collega doet echt of ze niets weet over school, hij moet ook thuis zijn agenda laten zien, zij tekent deze als ouder en dan de dag nadien nog eens als juf. Zij vraagt ook iedere dag hoe het geweest is op school, wat hij gedaan heeft, ...
Het gaat zelfs zover dat hij thuis zegt 'mama ons juft zegt ...' :wink:

Je zal zelf ook al wel weten dat je concequent moet zijn. Als ja andere kinderen zou straffen voor het gedrag dat hij stelt hem ook straffen. En dat belingingssysteem, waarom hou je dat niet vol? Heb je dan wel een goed systeem? Leg anders even je systeem uit mss kunnen we daarin helpen

gebruiker

Berichtdoor angeliquecornelis@hotmail » 07 Okt 2012 11:09

Merciekes,
Mama thuis, juf op school, zo doen we het. Mijn man moet thuis z'n huiswerk bekijken, toetsen handtekenen, kringen voorbereiden ed. zodat het duidelijk is welke rol ik aanneem.
Ik ben harder voor hem in de klas dan voor de andere kinderen en hij denkt dat hij meer mag.
Het beloningsysteem is zo dat hij een stikker krijgt bij goed gedrag, op aanraden van onze zorgco inderdaad. Maar daar begint het voor mij al : wat is goed gedrag ? Je kan toch niet alles op voorhand vastleggen en afspreken. Een voormiddag flink zijn met 1 'opvliegertje', da's voor mij flink.
Tja, opvoeden en onderwijzen komen niet kant en klaar op een bordje.
Angelique

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 07 Okt 2012 19:01

Ik zou vooral heel kort op de bal spelen. En heel snel belonen. Met kleine dingen.
En desnoods een klassikaal beloningssysteem, zo voelt hij zich niet zo geviseerd.
Bij mijn dochter in de klas hebben ze een gewone klaslijst en X aantal keer per dag kleurt de juf een vakje achter hun naam wanneer ze zich 'goed' gedroegen en wie dat niet deed krijgt geen vakje, na 20 (dacht ik) vakjes krijgen ze een extraatje (klein snoepje, prulletje grabbelen, de juf extra helpen, ...) en ze kunnen vakjes opsparen om 5 min extra met de juf te krijgen tijdens een speeltijd.

Doe dit vb na ieder lesuur. Voor u heel intensief maar door het in het begin zo intensief aan te pakken veranderd meestl het ongewenste gedrag heel snel.

Je kan ook naar een gezamelijk beoningssysteem werken, als iedereen X aantal vakjes heeft 10 min extra buiten spelen of een filmpje kijken, ...

gebruiker

Berichtdoor angeliquecornelis@hotmail » 08 Okt 2012 09:40

Bedankt.
Ik zal morgen starten met zo'n lijstje, maar dan voor iedereen, je hebt gelijk, in het begin intensief maar door kort op de bal te spelen zullen we sneller veranderen.
Het was leuk om met jullie te 'praten', en bedankt om te luisteren.

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 09 Okt 2012 18:32

Weet je wat ik nog verget te zeggen, het is ook heel belangrijk dat je op voorhand afspreekt voor welk gedrag ze geen vakje achter hun naam gaan krijgen.

Vb.
Vorig jaar in mijn klas had ik de afspraken: niet roepen, niet vechten en niet langs de leuning naar beneden glijden (ik hab zo een platform in mijn klas)
Iemand had op een tekening van een ander kindje gekrabbeld ik 'mocht' hem niet straffen in dat systeem want daarover ging dat niet. Hij heeft dan wel aan de kant gezeten en heeft een nieuwe tekening moeten maken voor die andere kleuter maar heeft toen wel een stempel gekregen want hij had niet geroepen, niet gevochten en ook niet van de leuning gegleden.

Terug naar