AVI 9 eind 1ste leerjaar, hoe verder?

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

gremat
gebruiker

AVI 9 eind 1ste leerjaar, hoe verder?

Berichtdoor gremat » 03 Okt 2012 18:33

We hebben een kind dat het 2de leerjaar begint met haar AVI-diploma. We willen nu vooral het begrijpend lezen stimuleren maar waar vinden we materiaal (leesteksten + opdrachten) op het niveau van haar leeftijd? De meeste teksten zijn op niveau van 4de of 5de leerjaar...

magda.vandoninck
gebruiker

Re: AVI 9 eind 1ste leerjaar, hoe verder?

Berichtdoor magda.vandoninck » 10 Okt 2012 08:31

Je vindt goede materialen bij Garant voor dat doel in de reeks 'Lees(s)lang': http://www.maklu.be/MakluEnGarant/Results.aspx?action=reeks&string=166
En verder is er bij Abimo 'Leeskrakers Mini', die uitstekend geschikt zijn voor dat doel: http://www.abimo-uitgeverij.com/educatieve_uitgaven/index.php?pg=detail&rid=360
Maar als die leerling al zo ver staat voor technisch lezen, hoe ver staat hij/zij dan met schrijven(spelling)? Met wiskunde? Dat lijkt me de moeite waard om een keertje uit te zoeken?

gremat
gebruiker

Berichtdoor gremat » 10 Okt 2012 09:27

Dag Magda,

Bedankt voor de tips.
We hebben "Leesprikkels" en "..." (ben de naam kwijt) voor de 3de klas maar "Leesslang" hebben we net niet. Ik was al van plan om te starten met de moeilijkere taken van Leesprikkels.
Op dit moment werk ik met "Speurneus", het avi-niveau ligt wel lager maar zo kan ik de verschillende strategieën aanbieden. Ook werkt Speurneus met een vast patroon, dus ze kan hier zelfstandig werk mee verder.
Ik ken "Leeskrakers mini" niet (wel Leeskrakers 1 en 2 maar die zijn veel te moeilijk).
Ken jij "ABCDE"? Het is vrij duur en ik weet niet of het nuttig genoeg is voor onze school (vooral taalzwakke kinderen).
Wat wiskunde en spelling betreft zijn er geen problemen. Anders zou ik in die richting kunnen werken...
Ik ga zeker informeren bij Abimo!

magda.vandoninck
gebruiker

Berichtdoor magda.vandoninck » 10 Okt 2012 22:22

ABCDE ken ik niet. Daarmee kan ik je dus niet helpen. Misschien krijgt de school wel een gratis inkijkexemplaar als je dat aanvraagt?
Als er dan geen problemen zijn met de overige vakken, loont het misschien de moeite om eens uit te zoeken via het LVS of zij de leerstof van het 2de leerjaar al niet volledig beheerst? Wie weet wat je aan de weet komt over dat kind... Best spannend. :)

gremat
gebruiker

Berichtdoor gremat » 11 Okt 2012 16:45

Op de Dudal scoort ze gemiddeld, daar hoeft ze geen verrijking voor te krijgen.
Ze werkt al wel als tutor in de klas.
Moeilijk hoor!

magda.vandoninck
gebruiker

Berichtdoor magda.vandoninck » 11 Okt 2012 21:53

Al eens geprobeerd om haar een Dudal van 1 jaar hoger af te nemen? Nogal wat kinderen conformeren zich in de groep en blijven constant een gemiddelde score halen. Het zou mij dus niets verbazen....

gremat
gebruiker

Berichtdoor gremat » 12 Okt 2012 09:06

Zal het eens voorstellen aan onze zoco.
Bedankt voor de tip!

Terug naar