blind kindje in de klas

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

jeroen.lemmens
gebruiker

Re: blind kindje in de klas

Berichtdoor jeroen.lemmens » 16 Jun 2012 22:48

joke.debruijn schreef:@Jeroen: Zou je me het verschil duidelijker kunnen uitleggen a.u.b.? Ik begrijp het begrip 'sociaal' nog niet.

Functioneel blind is gewoon volledig blind zijn omdat de ogen totaal niet meer functioneren.
Sociaal (of maatschappelijk) blind zijn is zo slecht zien dat je zonder hulpmiddelen onmogelijk kan functioneren in de maatschappij. Toch kan er nog een restzicht zijn waardoor de slechtziende bvb met een leesloepe een gewone krant kan lezen.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Jun 2012 22:50

Oké, bedankt!

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 16 Jun 2012 22:56

@hoop: je zegt dat je voor alle lessen ondersteuning van de GON-begeleider krijgt? Ik vrees dat dat niet waar zal zijn hoor. Waarschijnlijk zal je 6uur GON-ondersteuning krijgen, waarvan het merendeel zal gebruikt worden om individueel met de leerling wat lessen in te halen. Dat wil zeggen dat je de rest van de week zelf je plan zal moeten trekken.
Hoe leer je bvb die kleine schrijven? Braille zal hij zelf nog niet kennen waarschijnlijk, dus zelf notities nemen is niet mogelijk! Wat doe je dan in die uren?

Zoals ik al zei: het is zeker mogelijk, maar of het ook echt goed kan lukken zal echt afhangen van de inzet van een héél team. Zowel ouders, GOK-lkr, GON-begeleider, ... Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen!

hoop
gebruiker

Berichtdoor hoop » 04 Okt 2012 16:10

Na een maandje dit blnd kindje in de klas te hebben moet ik zeggen: dit valt 200% mee!
Samen met hem leer ik braille, veel dingen kunnen echt aangepast worden met concreet materiaal en ik heb 2 schatten van Gon-juffen waar ik op klan terugvallen. Ook met de leerstof is hij op dit moment heel goed mee. Ik hou jullie wel verder op de hoogte in de loop van dit jaar :)

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 04 Okt 2012 17:51

Fijn om te horen! bedankt dat je het ons even laat weten. Ik was wel benieuwd.

Terug naar