blind kindje in de klas

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

hoop
gebruiker

blind kindje in de klas

Berichtdoor hoop » 09 Jun 2012 17:33

volgend jaar krijg ik in mijn eerste leerjaar een blind kindje in mijn klas. hij zal 6 uur Gon krijgen maar voor de rest zal ik mijn plan moeten trekken. Wie heeft hiermee ervaring?

jeroen.lemmens
gebruiker

Re: blind kindje in de klas

Berichtdoor jeroen.lemmens » 14 Jun 2012 20:11

Je kan best contact opnemen met de GON-begeleider. Die kan je zeker verder helpen en je advies geven.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 15 Jun 2012 09:58

Poeh, dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk. Ik heb daar geen ervaring mee, maar daar willen ze in Nederland ook naar toe. Passend onderwijs noemen ze dat in Nederland, jaja. Alles komt op losse schroeven te staan wat voorheen vanzelfsprekend was. Het lijkt me voor het kind ook verschrikkelijk.
Jij kunt zo'n kind toch nooit optimaal begeleiden?

Ik geloof dat ik braille zou leren in de vakantie en eens naar een blindeninstituut zou gaan om een indruk te krijgen van wat zich allemaal voor kan doen en hoe je het moet aanpakken. Ik denk dat zienden daar geen kaas van hebben gegeten.

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 15 Jun 2012 20:24

Braille? Als een blind kind doorstroomt naar het gewoon onderwijs, is het zeker niet de bedoeling om met braille te gaan werken, Joke! Hoogst waarschijnlijk is het een blind kind met restzicht: iemand die dus met de nodige hulpmiddelen wél kan meedraaien in het gewoon onderwijs. Net zoals dove kinderen met een cochleair implantaat naar een gewone school kunnen gaan ;)

Toen ik nog in het lager zat, hadden wij ook zo een "blinde" jongen in de klas: hij zat achteraan in de klas voor zijn installatie met tv-scherm: camera stond op het bord of op zijn werkboek gericht en op het tv-scherm zag hij alles immens uitvergroot.

Zo lang je dus niet precies weet hoe de situatie is, kan je je ook niet voorbereiden. Wat je wel nu al kan doen, is nagaan wat je allemaal kan doen voor die jongen qua groepsgeest! De jongen in mijn klas viel overal buiten: hij kon niet meespelen op de speelplaats want zag te weinig om mee te kunnen rennen,.... en ook in de klas viel hij overal buiten omdat hij achteraan zat met een gigantische installatie voor zijn neus... Letterlijk dus afgesloten voor de klas. En achteraf gezien is dat wel zonde, dat er nooit iemand moeite heeft gedaan om hem te helpen inpassen in de klasgroep bvb door een buddysteem uit te denken, ons eens te laten ervaren wat het is om met verminderd zicht door het leven te gaan,....

juf Anne
gebruiker

Berichtdoor juf Anne » 15 Jun 2012 20:52

Ik heb wel al eens een blinde jongen in het vierde leerjaar gehad tijdens stage. Hij werkte wel met braille want zag praktisch niets. Supergroot lettertype en vlak voor ogen lukte amper. Hij werkte met een brailecomputer in de klas. De tekst werd via dat speciaal toetsenbord omgezet naar braille. Ook de werkbladen werden door zijn ouders omgezet. Het was niet gemakkelijk, want prenten voor WO bvb maakten de ouders niet in "braille". Grafieken voor examens wel.

Dus, Wendie, ik heb wel "ervaring" met een echt blinde jongen in de klas. Hij werkte met braille. Hij werd wel goed ondersteund door zijbn klasgenoten. Hij liep dus allerminst verloren op de speelplaats (ondanks dat hij niets ziet).

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 15 Jun 2012 22:23

wendie.delanghe schreef:Braille? Als een blind kind doorstroomt naar het gewoon onderwijs, is het zeker niet de bedoeling om met braille te gaan werken, Joke! ....

Dan is het geen blind kind, zoals in het bericht geschreven wordt. Dat noem je slechtziend.
Ik zie nog steeds het voordeel niet om deze kinderen (blind of echt slechtziend) op een reguliere school te plaatsen. Leerkrachten hebben er geen ervaring mee en het kind valt vaak buiten allerlei zaken.

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 16 Jun 2012 02:04

Blindheid is volgens de WHO-definitie een visuele handicap, waarbij iemand minder ziet dan 1/20; of minder dan 1/10 en een sterk beperkt gezichtsveld heeft. Een visuele handicap, waarbij iemand minder ziet dan 1/3 maar niet aan deze criteria voldoet heet slechtziendheid.

Ik ben er vrij zeker van dat de jongen in mijn klas tot die 2de categorie behoorde. Zijn zicht nam ook af naarmate hij ouder werd, dus hoogst waarschijnlijk is hij na het lager wel moeten overschakelen op braille..

Bij Rebecca werd blijkbaar wel met braille gewerkt, maar de leerkracht op zich, moet daarvoor geen braille kunnen/leren/gebruiken. Lang leve de moderne technologieën! ;)

Of het nu al dan niet wenselijk is dat een kind in het BuO of niet belandt... Tsjah, hangt van veel factoren af hé! Zoals de draagkracht van de school, het kind, de ouders, de ondersteuning,....
Ik heb ook op een dovenschool gestaan en hoewel dit zeer positief is voor de identiteit van de kinderen, is het natuurlijk wel de vraag of het "wenselijk" is om kinderen voor 7u op de bus te zetten en pas rond 19u terug thuis te krijgen omdat de school nu eenmaal zo ver weg ligt... Dan is het voor het kind vaak beter dat ze naar de school om de hoek kunnen gaan voor hun sociale ontwikkeling, de vermoeidheid die met een lange busrit gepaard gaat,... Als het kind in kwestie over een normaal IQ beschikt en verder geen (grote)leerproblemen heeft, snap ik de keuze wel voor het regulier onderwijs...

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Jun 2012 08:14

Dan vraag ik mij af hoe zo'n kind in het eerste leerjaar leert schrijven.

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 16 Jun 2012 08:33

Heb je hier zelf voor mogen kiezen of is het je opgelegd?
Heeft dat kindje altijd al in het 'gewone onderwijs' gezeten of komt hij van het buitengewone onderwijs?
Zal je een grote klasgroep hebben?

Wij hebben de vraag gehad of we het zagen zitten om een blind of slechtziend kindjes in onze school op te nemen. Het kindje had het eerste leerjaar al gedaan in een school voor buitengewoon onderwijs. en zou dan bij ons terug starten in het eerste leerjaar. Maar uiteindelijk zagen de collega's het niet zitten omdat het maar 6u ondersteuning was. De lessen tot daar aantoe, maar alles buiten de klas, daar hadden ze geen idee van hoe het aan te pakken of eraan te beginnen.

Ikzelf heb ooit stage gedaan in een klas met een blind/slechtziedn meisje. ik moest dan alles vergroten op A3, héél dikke lijnen gebruiken, ... en nog plakte dat meisje met haar neus op haar blad. Ook al waren de andere kinderen lief voor haar, het was voor haar toch een hele opgave om een beetje in de groep te passen. En tijdens de speeltijd bleef ze binnen. Je kan toch geen ander kind verplichten om een ganse speeltijd stil te staan, of te wandelen, ... Ook al wilde vele kleuters wel 'lief zijn' voor haar, langer dan 5 minuten hielden ze dat niet vol. En ik neem aan dat een kind uit het eerste zijn speeltijden ook wele cht nodig heeft om eens stoom af te laten van het stil zitten en concentreren.

En ja, als het kind een normaal IQ heeft is het idd logisch dat de ouders gewoon onderwijs verkiezen.

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 16 Jun 2012 09:12

wendie.delanghe schreef:Blindheid is volgens de WHO-definitie een visuele handicap, waarbij iemand minder ziet dan 1/20; of minder dan 1/10 en een sterk beperkt gezichtsveld heeft. Een visuele handicap, waarbij iemand minder ziet dan 1/3 maar niet aan deze criteria voldoet heet slechtziendheid.

Mijn vriendin was vroeger slechtziend, en had slechts 10% zicht op één oog. Nu is ze doordat ook haar 2de oog is verwijderd volledig blind geworden.
Er is een verschil tussen "functioneel" blind zijn en "sociaal" blind zijn. De definitie die jij hier geeft is de definitie van "sociaal" blind zijn. Verwar deze termen aub niet, want mijn vriendin noemde zich vroeger zeker niet blind, en heeft ook gewoon onderwijs gevolgd! Als functioneel blinde zou dat inderdaad nog véél moeilijker geweest zijn, maar als zwaar slechtziende of "sociaal" blinde met GON-begeleiding is het echt wel mogelijk hoor. Of het aan te raden is is een andere vraag... Veel hangt af van de inspanningen die de lkr kan en wil doen.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Jun 2012 09:45

@Jeroen: Zou je me het verschil duidelijker kunnen uitleggen a.u.b.? Ik begrijp het begrip 'sociaal' nog niet.

hoop
gebruiker

Berichtdoor hoop » 16 Jun 2012 12:33

Evan een paar verduidelikingen
- het gaat hier wel degelijk om een blind kindje en niet slechtziend
- het kindje zit reeds bij ons in de kleuterschool dus het is normaal dat het doorstroomt naar de lagere school
- het is niet echt opgelegd, ik sta er 100% voor open, wel met een boel vragen natuurlijk
- de technologie staat inderdaad heel ver. Zijn brailletoestel is aangesloten op een Ipad die alles omzet zodat ik gewoon alles kan lezen.- - alle gewone lessen zal ik ondersteuning krijgen van de Gon, maar wat met de 'vrijere' momenten als je vb zegt: we hebben nog 10 minuutjes, jullie mogen de prentjes kleuren? wie tijd over heeft mag tekenen? en hoe dikwijls zeg je in een eerste leerjaar niet 'kijk eens hier', 'zie je dat?'....
Dat zijn de dingen waar ik me zorgen over maak,

alvast bedankt voor jullie reacties!

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Jun 2012 16:40

hoop schreef:.. en hoe dikwijls zeg je in een eerste leerjaar niet 'kijk eens hier', 'zie je dat?'....
Dat zijn de dingen waar ik me zorgen over maak,

alvast bedankt voor jullie reacties!

Daar maak ik me ook zorgen over als ik mezelf in die situatie zie!

hilde.warreyn
beheerder

Berichtdoor hilde.warreyn » 16 Jun 2012 16:52

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken ivm de uitdrukkingen 'kijk eens hier' en 'zie je dat'. Dat kindje zal sowieso opgroeien in een 'ziende' maatschappij en het voordeel van mee te draaien in het gewone onderwijs is dat het al snel zal moeten wennen aan het leven met die beperking.

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 16 Jun 2012 18:20

Als het kindje al op je school zit, dan moet je toch met heel veel vragen naar de kleuterjuffen kunnen?
In een kleuterschool doen ze toch veel meer beeldende dingen dan in een lagere school, hoe loopt dat bij hen.
Waar speelt hij mee in de kleuterschool? Mss dat je dat voor hem ook in de klas kan integreren.
Kan je geen hulp vragen aan de ouders. Zij moeten toch ook kunnen zeggen waarmee je vrije momentjes zinvol kan invullen voor hem.

Waar ik dan iegenlijk een beetje nieuwsgieirg naar ben :oops: , neemt hij ook deel aan lessen LO?

Terug naar