blind kindje in de klas

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

hoop
gebruiker

blind kindje in de klas

Berichtdoor hoop » 09 Jun 2012 17:33

volgend jaar krijg ik in mijn eerste leerjaar een blind kindje in mijn klas. hij zal 6 uur Gon krijgen maar voor de rest zal ik mijn plan moeten trekken. Wie heeft hiermee ervaring?

jeroen.lemmens
gebruiker

Re: blind kindje in de klas

Berichtdoor jeroen.lemmens » 14 Jun 2012 20:11

Je kan best contact opnemen met de GON-begeleider. Die kan je zeker verder helpen en je advies geven.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 15 Jun 2012 09:58

Poeh, dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk. Ik heb daar geen ervaring mee, maar daar willen ze in Nederland ook naar toe. Passend onderwijs noemen ze dat in Nederland, jaja. Alles komt op losse schroeven te staan wat voorheen vanzelfsprekend was. Het lijkt me voor het kind ook verschrikkelijk.
Jij kunt zo'n kind toch nooit optimaal begeleiden?

Ik geloof dat ik braille zou leren in de vakantie en eens naar een blindeninstituut zou gaan om een indruk te krijgen van wat zich allemaal voor kan doen en hoe je het moet aanpakken. Ik denk dat zienden daar geen kaas van hebben gegeten.

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 15 Jun 2012 20:24

Braille? Als een blind kind doorstroomt naar het gewoon onderwijs, is het zeker niet de bedoeling om met braille te gaan werken, Joke! Hoogst waarschijnlijk is het een blind kind met restzicht: iemand die dus met de nodige hulpmiddelen wél kan meedraaien in het gewoon onderwijs. Net zoals dove kinderen met een cochleair implantaat naar een gewone school kunnen gaan ;)

Toen ik nog in het lager zat, hadden wij ook zo een "blinde" jongen in de klas: hij zat achteraan in de klas voor zijn installatie met tv-scherm: camera stond op het bord of op zijn werkboek gericht en op het tv-scherm zag hij alles immens uitvergroot.