aanpak graadsklas tweede-derde kleuterklas

Organisatie, opvoeding, handboeken en alles in je klas.

Moderator: wendie.delanghe

roselinde
gebruiker

aanpak graadsklas tweede-derde kleuterklas

Berichtdoor roselinde » 26 Jul 2012 18:19

hallo,
ik start in september in graadsklas tweede-derde kleuterklas. Heeft er iemand hier al ervaring in? of ideetjes hoe jij het zou aanpakken?
hoe differentieer je, in wat allemaal?
alle ideetjes zijn meer dan welkom!
alvast bedankt!

an.piccard
gebruiker

Re: aanpak graadsklas tweede-derde kleuterklas

Berichtdoor an.piccard » 27 Jul 2012 14:49

Hallo,

Ik heb 4 jaar 2-3KK samen gehad en dan 2 jaar alleen K3.
In september start ik weer met de graadsklas.
Eigenlijk voorzie ik steeds voor de 2de kleuterklassers dezelfde activiteit als de 3de kleuterklassers maar in een eenvoudigere versie. Als het gaat over werkblaadjes dan voorzie ik wel een ander blaadje per klas. De 'goei' van K2 komen dan vragen om het andere blaadje ook te maken.

De eerste weken zijn wat zoeken, maar je zal zien, dat went echt heel snel.
Ook de kleuters leren van elkaar. De 'kleintjes' gaan kijken hoe de groten het doen en proberen het dan zo goed mogelijk na te doen.
Er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo verwacht ik van de 3de kleuterklassers dat ze na een tijdje hun naam kunnen natekenen vanop een kaartje. Voor de 2de kleuterklassers voorzie ik wel de kaartjes. Zij die dat willen, mogen het ook proberen.

Het wordt wat moeilijker wanneer je specifiek gaat oefenen voor lees- en rekenvoorwaarden. Maar eigenlijk doe ik gewoon dezelfde oefeningen maar pas ik het wat aan. Héél soms laat ik de ene groep gaan spelen en doe ik een activiteit specifiek voor K2 of K3. Dit gebeurt eigenlijk eerder uitzonderlijk.

Het is wel belangrijk dat je een goed overzicht houdt van wie op welk niveau zit. Ik heb altijd een observatieschriftje bij de hand en maak ook tijd om met de kinderen mee te spelen in de verschillende hoeken.

Ik vond het geen moeite beide leeftijden in de klas. Mijn collega's begrijpen nog steeds niet waarom ik dit zo leuk vind...
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
An

roselinde
gebruiker

Berichtdoor roselinde » 27 Jul 2012 15:11

dankjewel voor je bericht!
ik zou er een gewoonte van willen maken dat de kleuters zelf hun symbool(tweede)symbool met naam(derde) plakken op hun werkjes en na loop van tijd de derde zelf hun naam te laten schrijven en in hun vakje in de symbooldoos te steken.
ik denk er ook aan op bij werkblaadjes per thema/week elk kind een kaartje te geven met tweede: twee werkblaadjes drie hokjes die verwijzen naar twee groene bakjes met telkens werkblaadje rond thema in en een rood bakje dat moeilijker is voor diegene die dat nog wil maken. als ze het gemaakt hebben krijgen ze stempel op hun kaartje en mag dan mee naar huis einde week.
voor derde vier bakjes met telkens nr op 1,2,3,4 met werkblaadje rond thema in. en dan ook kaartje met 1,2,3,4 en dan ook laten afstempelen als ze klaar zijn. lijkt dit systeem een goed idee en haalbaar?

an.piccard
gebruiker

Berichtdoor an.piccard » 28 Jul 2012 09:02

Ik vind dit precies nogal ingewikkeld. Maar waarschijnlijk voor jou heel duidelijk... Maar op de manier waarop jij het beschrijft, ga je voor die week of dat thema 7 verschillende blaadjes aanbieden.
Dat is heel wat zoekwerk en misschien voor heel wat kinderen niet overzichtelijk.
Ik zou dat 2 blaadjes voor K2 voorzien en 2 voor K3. Als die van K2 nog een extra blaadje willen - meestal zitten die dan op een hoger niveau dan hun leeftijdsgenoten - kunnen dan een blaadje van K3 maken.
Het is inderdaad wel nodig dat je duidelijk maakt wat voor welke klas voorzien is.

Oh ja, ik heb een doosje met alle kentekens in. Wanneer ze een werkje maken, plakken ze eerst hun kenteken op. Ik voorzie voor iedereen een kaartje met hun naam en kenteken. Na verloop van tijd, gaan ze 'vanzelf' hun naam natekenen. Ik persoonlijk hecht er niet zoveel belang aan hoe ze dit doen. Ik bied één lettertype (kleine drukletters - comic sans omwille van de andere a) aan en geef dat ook zo mee aan de ouders. Sommige kinderen gebruiken drukletters omdat dit van thuis zo meegegeven is. Dat laat ik dan ook zo.

Ik verwacht van K3 meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid maar van iedereen evenveel verantwoordelijkheid... (op hun niveau he!)

roselinde
gebruiker

Berichtdoor roselinde » 28 Jul 2012 09:49

zijn twee werkjes niet wat weinig voor derde kleuterklas?
Hoe hou je controle dat elk kind vooral dan van derde kleuterklas genoeg puzzels, denkspelletjes, lees-schrijfhoek doet?

kleuter_juf
gebruiker

Berichtdoor kleuter_juf » 28 Jul 2012 11:54

Ik vind het eigenlijk altijd jammer dat de 2e kleuterklas maar moet meedoen met de 3e kleuterklas alleen gemakkelijekr. Werkblaadjes zijn bij ons in de 2e kleuterklas héél uitzonderlijk en beginnen zeker niet voor de krokusvakantie.
De juf van mijn dochter werkt echt met 2 klasgroepen, want dat heb je tenslotte. En zij doet activiteiten voor de kikkers en activiteiten voor de vissen. En vaak werken die van de 2e kleuterklas aan een tafel of mogen ze in de rustige hoekjes terwijl ze met de 3e kleuterklas verder werkt in de vertelhoek. Je kan van een 2e kleuterklasser toch niet verwachten dat die even lang in de vertelhoek zit dan een 3e kleuterklasser en een 3e kleuterklasser moet zich dan weer langer concentreren.
Ze vertelt ook vaak verschillende verhalen. Kleuters die willen kunnen altijd komen meeluisteren, maar meestal heeft de andere groep dan een andere opdracht.
Zij laar sterke 2e kleuterklassers ook niet meedoen met de 3e kleuterklas, zij voorziet een differentiatie in het werk van 2 en dit om verveling het volgende jaar te voorkomen. Als ze in 2 al meedoen met 3, wat gaan ze dan het volgende jaar doen?

roselinde
gebruiker

Berichtdoor roselinde » 28 Jul 2012 12:05

ik zou ze voor verhalen wel laten samenzitten maar af en toe wisselen van niveau: kinderen luisteren heel graag naar verhalen en pikken van elk verhaal wel iets op.
ik zou sowieso een vast moment in de week voorzien dat ik vb denkontwikkeling doe met tweede kleuterklas terwijl derde kleuterklas in hoeken werkt en omgekeerd. Je kan dit wel niet de hele week doordoen en dat geeft ook niet want in eenzelfde oefening kan je veel variatie en differentiatie brengen.
een spelletje dat moeilijker is voor de derde kleuterklas en een spel dat eenvoudiger is voor de tweede kleuterklas.
het zal wat uittesten zijn wat het beste werkt en aanpassen waar nodig de eerste maanden

roselinde
gebruiker

Berichtdoor roselinde » 28 Jul 2012 17:01

ik zou ze voor verhalen wel laten samenzitten maar af en toe wisselen van niveau: kinderen luisteren heel graag naar verhalen en pikken van elk verhaal wel iets op.
ik zou sowieso een vast moment in de week voorzien dat ik vb denkontwikkeling doe met tweede kleuterklas terwijl derde kleuterklas in hoeken werkt en omgekeerd. Je kan dit wel niet de hele week doordoen en dat geeft ook niet want in eenzelfde oefening kan je veel variatie en differentiatie brengen.
een spelletje dat moeilijker is voor de derde kleuterklas en een spel dat eenvoudiger is voor de tweede kleuterklas.
het zal wat uittesten zijn wat het beste werkt en aanpassen waar nodig de eerste maanden

an.piccard
gebruiker

Berichtdoor an.piccard » 29 Jul 2012 06:45

Neen, ik vind 2 werkblaadjes niet te weinig voor K3. Af en toe een blaadje vind ik geen probleem, maar ik vind 2 per week genoeg.
Door een rijk aanbod van denkspelletjes, puzzels, miniloco's, opdrachten bij het bouwen, knutselen, fijne motoriek... ontwikkelen de kinderen dezelfde vaardigheden. Als je ze goed observeert weet je wie wat kan.
Uiteindelijk als je wil testen of ze het getalbegrip 6 door hebben, kunnen ze dit ook handelend doen door torens van 6 blokken te maken. Eventueel met opdrachtkaartjes.
Ik heb ontdekt, dat het vooral de ouders zijn die graag blaadjes hebben. Dus neem ik veel foto's van wat de kinderen doen en plaats deze met een onderschrift op onze website. De ouders die écht geïntereseerd zijn in wat hun kinderen doen, gaan daar wel kijken.
Mochten de kls toch meer blaadjes willen maken, zoek ik er nog snel op. Maar meestal is dat niet nodig...

Kleintje
gebruiker

Berichtdoor Kleintje » 10 Sep 2012 20:52

Hallo,

Ik start morgen in een 2-3K.
Ik heb de laatste 3 jaar altijd in een 0-1K gestaan.
Heeft er iemand tips voor de omgang met de oudste kls?
Of kan er iemand de werking binnen zijn/haar klas even schetsen?

Het is al even geleden die oudste prutsen!

Grtjs

Hilde R.
gebruiker

Berichtdoor Hilde R. » 13 Aug 2017 18:52

Hebben jullie ook namen voor jullie groepen?

Terug naar