Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 18:09  Reageer met quote
Goeienavond,

ik zit in werkgroep MOS en daarin werken we in de verschillende graden het thema water uit. Ik ben verantwoordelijk voor het thema water in de 3e graad (lager onderwijs wel te verstaan). De bedoeling was dit ik wat lesideeën verzamelde en dit is ook gebeurd. Maar het probleem is nu dat mijn collega's het niet echt zien zitten om buiten de school te gaan (rivieren bestuderen bvb.) wegens de tijdsdruk. Dus hadden zij graag wat meer lessen gehad met 'werkblaadjes' (jammer genoeg, vind ik, maar alle respect voor mijn collega's).
Zou iemand mij kunnen helpen aub? Bijvoorbeeld een bepaalde link op het internet naar bepaalde lesideeën?

Dank u wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 21:17  Reageer met quote
Misschien kun je deze links alvast gebruiken.

www.tmvw.be
http://www.pidpa.be/nl/uw_vragen/uwvragen.htm

Ik heb ooit nog een thema gegeven over water en weet nog dat de Vlaamse Watermaatschappij wel het een en ander van werkmateriaal liggen heeft. Kant en klaar bruikbaar, mooi en goed (in mijn geval voor het vak MAVO).

Ik denk dat je meer zult vinden hierover op de eerste link hierboven.

knipoog(je) Davy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
teamlid

BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 21:20  Reageer met quote
Davindi is een zoekmachine speciaal voor mensen in het onderwijs. Groot voordeel is dat je het niveau van je leerlingen kan selecteren en het vak. Zo vind je sneller geschikt materiaal. De kwaliteit van de gevonden linken wordt ook weergegeven.

Ik heb het eens uitgeprobeerd voor jouw thema. Man, man, man: wat je allemaal niet vindt! Veel surfplezier!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 mrt 2005 15:07  Reageer met quote
Als je echt geen tijd hebt om naar buiten te gaan, haal dan de natuur naar binnen.
Zorg voor een groot aquarium. Vang een voorraad slootdieren. Geef per twee leerlingen een dier in een jampotje en laat het dier beschrijven.
Kijk eens op onze site http://www.digischool.nl/bioplek/2klas/2klasslootdieren.html

We doen dit met leerlingen van 12 jaar, maar alles is aan te passen.
Laat ook proefjes doen met drijven blokjes met dezelfde afmetingen van verschillend materialen.
Leer leerlingen de temperatuur meten.
Er gaat echt niets boven practicum. Theorie en invuloefeningen krijgen leerlingen al genoeg.

Gerard Scholte (Bioplek)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 mrt 2005 10:17  Reageer met quote
De map van 'Floepje en het water' is uitgewerkt voor elke graad van de lagere school. Ik denk dat die te verkrijgen is bij de Vlaamse Watermaatschappij of zo...
Heel leuk!
Zelf heb ik al in alle graden rond water gewerkt.
Mail me gerust voor meer info!

Stijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 10:46  Reageer met quote
Hallo iedereen,

Ik ben studente eerste jaars lager onderwijs.
Voor mijn eindstage moet ik 4 keer 50 minuten over het thema water geven.
Heeft er soms iemand een idee over wat ik het kan hebben tijdens deze uren?

alvast bedankt!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 21:53  Reageer met quote
Ga eens kijken op www.earthexplorer.be. Je vindt er vast al een start. Een bezoek aan een waterzuiveringsstation kan ook leerrijk zijn als je dat ergens in je buurt vindt. Men geeft er zelfs uitleg bij op het niveau van de leeftijd van de kinderen.

In een ander draadje werd dit reeds voorgesteld:
kvrancken schreef:
Water:
Dit onderwerp kan je heel ruim bekijken.
Wat kan er zoal in: de kikker, leven in en om de vijver (met een vijverbezoek uiteraard), de goudvis, proefjes met water (drijven en zinken), soorten boten (heeft ooit in zonnekind gestaan).

De waterproefjes worden bij ons gegeven in het project 'piraten' (misschien leuk om dit als titel van je les te nemen en daar het onderwerp water dan in te betrekken).
Als je het leuk wil maken zou ik vooral de proefjes doen. Bij mij in de klas is dat elk jaar een gigantisch succes.

Moet je een les geven over dit thema of een hele lessenreeks (thema)?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 25 apr 2008 20:20  Reageer met quote
Ik heb zelf ook een stageles moeten geven in het tweede over water. Op de website www.onderwijsmaakjesamen.nl vind je een uitgeschreven lesvoorbereiding, daar heb ik een aantal ideetjes uitgehaald en op http://www.proefjes.nl/lijst.php?categorie=water vind je een heel aantal proefjes met water. Drijven en zinken vonden 'mijn' kindjes geweldig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 27 apr 2008 16:11  Reageer met quote
Ook ik heb het thema water uitgewerkt, maar dan wel voor het 6de leerjaar. Als je nog iets nodig hebt, dan laat je het maar weten.

Wij maken nog een uitstap naar de watertoren en naar een bron met een mooie legende rond.

Hebben jullie nog ideetjes voor opdrachten aan de watertoren? We hebben al een fotozoektocht voor onderweg en aan de watertoren laat ik hen de proef met de buis en water uitvoeren om verbonden vaten te illustreren.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014