Pagina 1 van 5
Gestart door Bericht
gebruiker

Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 03 okt 2005 17:59  Reageer met quote
Hallo,

Ik zit in het tweede jaar kleuteronderwijs en heb als opdracht gekregen een weerkalender te maken in 3D, hij moet multifunctioneel zij, bestemd voor de derde kleuterklas en ik moet hem kunnen aanpassen aan de twee andere kleuterklassen.

Kan er mij iemand helpe?
Alle ideeen zijn welkom!

Groetjes Marijke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
gebruiker

Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 04 okt 2005 18:41  Reageer met quote
Hallo Marijke,

Ikzelf heb dit in de tijd ook moeten doen. Ik begon met een figuur te zoeken. Heb uiteindelijk een paddestoel gekozen en van daaruit het aangepast aan de klas die ik toen had. Ik had toen de peuterklas. Nu heb ik een 2de kleuterklas en heb hem opniuew aangepast. Nu weer 5 jaar geleden, mag ik hem opnieuw aanpassen voor de inspectie. JA, die hebben ook hun zeg in de kalenders. De paddestoel is vooral een aanwezighedskalender met daaronder deurtjes die open kunnen. Daar hangen de kleuters het weer van de dag! Aan mijn ballonnen hangt per dag een weerkaartje. Op het einde van de week kunnen ze Een evaluatie houden, Alle dagen regen of 2 keer zon, ... enz. De kaartjes(tekeningen) zijn van Jaklien. Alleen maar het weer.
1. zon
2. zon en wolken
3. Wind
4. Regen
5. Sneeuw
6. Donder en bliksem
7. Mist
8.Wolken alleen

Ik weet dat bij ons in de 2de kleuterklas vooral gewerkt wordt met pictogrammen. Dus als ik jouw was zou ik de kaartjes vooral zo variabel mogelijk maken. Echt specifiek per leeftijdsgroep en noden. En uw weerkalender(bord, 3D,..), voor alle 3 de klassen het zelfde maken.

groetjes

Juf Ariane www.kleuterdigitaal.be

Hopelijk heb ik je wat verder geholpen! knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 15:30  Reageer met quote
Hallo, ik ben een kleuterleidster van de eerste kleuterklas, volgende week ga ik het boekje eendje in de regen uitwerken, nu was ik nog op zoek naar een leuke intro activiteit voordat ik het verhaal vertel. Ik sta in een school met voor bij 100% anderstaligen.

Alvast bedankt voor de moeite en het is de eerste keer dat ik actief ga meedoen, ik verheug me er echt op, ook om op andere berichtjes te antwoorden!

Groeten,
Nele
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

Berichten: 74

BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 17:25  Reageer met quote
Enkele leuke eenvoudige versjes:

Druppel op m'n neus, pim-pom-peus.
Druppel op m'n wang, plim-plom-plang.
Druppel op m'n voet, nu is het goed.



Kleine regendruppels, fijne regendruppels

(kleuters tikken met 2 vingers op elkaar en zeggen de zin stil)
Grote regendruppels, dikke regendruppels
(kleuters klappen in de handen en zeggen de zin luider)
Hagelstenen, hagelstenen
(kleuters stampen met de voeten op de grond en roepen de zin)
En ineens daar is de zon.
(kleuters maken met de armen de vorm van de zon)


Spetter, spetter, spat.
De regen maakt mijn oortjes nat.
Maar met mijn paraplu omhoog,
blijf ik toch lekker droog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 28 jan 2006 16:35  Reageer met quote
Hallo Nele,

Maak er een doe verhaal van. Verhaal met voorstelling. Zeer visueel. Als je een eendje , badje(of bakje) gieter voor de regen. Dan kan je het uitbeelden. Bij zoveel anderstaligen is voor de visuele prikkel van belang. Kijk ook eens op www.kleuterdigitaal.be daar vind je vast nog heel eenvoudige versjes.

gr

Juf.Ariane www.kleuterdigitaal.be knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

Berichten: 6

BerichtGeplaatst: 27 mrt 2006 19:41  Reageer met quote
Hallo iedereen,

Ik moet binnenkort het thema WOLKEN uitwerken in de 3de kleuterklas.
Is er iemand die hier al eens rond gewerkt heeft?
Dit thema is helemaal nieuw voor mij, alle ideeën zijn dus meer dan welkom!


zeer blij Thanx zeer blij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

Berichten: 22

BerichtGeplaatst: 29 mrt 2006 13:15  Reageer met quote
â€Â¢ Je kan misschien een boek uitwerken

Anna in de wolken: Kitty Crowther
Het boek gaat over Anna die op een ster woont. Met haar toverkoffertje gaat ze in het heelal rondkijken. Bij het wolkvolkje (De wollukkers) maakt ze kennis met hun gemene koningin, die Anna haar koffertje afneemt. Uiteindelijk wordt ze door de lieve koning geholpen.
Bij moeder die op de maan woont, haalt Anna maanzaadjes die licht geven en zo helpt ze de Wollukkers van de duisternis af.


â€Â¢ Hier vind je allerlei â€Å“wolktoestandenâ€Â

http://stien.web-log.nl/categorie/93893

http://users.castel.nl/~brinb05/home.htm

http://www.kinderpleinen.nl/het%20weer.html


â€Â¢ â€Å“Een Zee van Wolkenâ€Â

Ooit ging ik met mijn kleuters op bezoek naar het Museum van Schone Kunsten te Oostende.
Daar was er een educatief project met als titel â€Å“Een Zee van Wolkenâ€Â.
Misschien kan je bij de dienst van Cultuur te Oostende terecht voor dit project.

Veel succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

Berichten: 22

BerichtGeplaatst: 29 mrt 2006 14:49  Reageer met quote
http://www.schooltv.nl/download/hbb/226_229hetweer.pdf

http://www.stichtinglezen.be/images/dromengp.pdf
zoek met Crtl+F naar wolken (In boek 5 is wolken uitgewerkt)

http://www.obs-treebeek.nl/portal/uploads/ik200411.pdf
zoek eveneens wolken.

Kijk je wel eens naar de wolken?
Doe het gerust een keer,
Dan zie je Olleke Bolleke.
Of een trein. Of een hond. Of een beer.
Kijk daar, dat lijken twee dwergen.
Daar een bootje, het vaart heel vlug.
En tussen die twee hoge bergen
loopt een man met een zak op zijn rug.
Wolken zijn altijd anders.
Soms zie je een dikke snoek.
Soms een paard.
Of een troep salamanders.
En heel soms zie je dat jongetje met een slip van zijn hemd uit zijn broek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

Berichten: 87

BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 13:12  Reageer met quote
hallo,

ik moet voor stage het onderwerp 'luchtverplaatsing' uitwerken.

Ik had gedacht om als thema wind te nemen en eventueel allerlei proefjes te doen, , hoe kan je de windrichting meten, een ontdekhoek,...
Heeft er iemand nog leuke ideetjes hierrond?
Want ik merk dat dit thema niet vaak aan bod komt in kleuterklassen.
Ik wil gerust ook mijn stage-uitwerking doorgeven aan wie geinteresseerd is.

vriendelijke groetjes,
Karen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

Berichten: 18

BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 16:08  Reageer met quote
Hey,

Mss hen ook de luchtverplaatsing met ballonnen laten ervaren, jij of je hen proberen een ballon op te blazen. Ook heb laten merken hoe snel iets naar beneden komt als je het loslaat. bvb steen sneller dan doekje. dit heeft ook te maken met lucht.

Veel succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

Berichten: 721

BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 21:09  Reageer met quote
de luchtverplaatsing boven een verwarming ( warme lucht stijgt) : een cirkel tekenen, spiraal hierin, spiraal uitknippen en één tip van de spiraal laten balanceren op een satéstokje dat je in een appel prikt en bovenop de verwarming zet. Door de opstijgende warme lucht gaat de spiraal draaien.


het fenomeen 'schetenkussen'. Door alle lucht binnenin de zak te willen verplaatsen door dat kleine tuitje krijg je dat specifieke geluid glimlach


blaasvoetbal spelen : voetbalveld summier op tafel tekenen ( middellijn, doelen) propje papier of wattenbolletje is de bal. Kls kunnen gewoon blazen tegen de watte of via een rietje.

met isomobakjes, wat klei, satéprikker en papier zeilbootjes maken, zeilbotenrace in de waterbak. ( door blazen of met een pomp waar je luchtmatrassen mee oppompt.

zeepbellen blazen

vliegers

windsocks ( weet niet hoe dit in het nederlands noemt) Het eender welke figuur waarop je lange repen dun plastic ( boodschappentas) niet. Hang die buiten en zo kan je zien van waar de wind komt.

eventueel ergens een windhaan gaan bekijken



Opgeblazen ballonetje zolang mogelijk in de licht houden door hem omhoog te blazen

opgeblazen ballon door de lucht laten vliegen ( lucht kan maar op één plek uit de ballon, door de luchtverplaatsing vliegt de ballon rond)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

Berichten: 23

BerichtGeplaatst: 01 mrt 2007 16:55  Reageer met quote
Ik heb volgende week thema het weer: wie heeft er leuke tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

Berichten: 18

BerichtGeplaatst: 01 mrt 2007 17:37  Reageer met quote
Hallo,

Je kan de kinderen een regenjas laten maken van papier en met stukjes plastic (stukjes uit een plastic tas laten knippen) vol laten plakken.
Of laat de kinderen een paraplu maken. Vliegers laten vouwen en tegen elkaar aan laten plakken.

Succes met je thema!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
gebruiker

Berichten: 721

BerichtGeplaatst: 01 mrt 2007 19:31  Reageer met quote
iedereen regenjas en regenlaarzen laten meebrengen en in de plassen laten springen knipoog(je)

paraplu's omhoog hangen in de klas bij regen, grote parasol bij zon


regenwolk : wolk uit papier, stempelen met grijze en witte verf
sneeuwwolk : wolk, draden opkleven, stukjes watte op de draden kleven
grote zon uit karton, volplakken met geel en oranje crêpepapier
sneeuwkristallen : cirkel uit papier, drie keer vouwen, stukjes uitknippen en openvouwen


liedjes :
het regent, het regent,...
druppel tik, druppel tok...
parapluutje , parasolletje...
Het is zo koud in de kou...

versje met vingeroefening :
hansje pansje kevertje

poppetje kleien en er van die cocktail parapluutjes inprikken

iglo's bouwen uit suikerklontjes (stapelen) en die in een doos zetten die je hebt gevuld met watten

skieërs : poppetjes uit wol en geplastifieerd ijzerdraad, omwikkelen met wol en op lollystokjes kleven

mutsen tekenen en uitknippen, vol kleven met afgeknipte wollen draadjes

memory : telkens een paar wanten of handschoenen bij mekaar vinden, telkens een paar (regen)laarzen ( je tekend dus 1 paar wanten of handschoenen of 1 paar regenlaarzen , copiëren en telkens per twee inkleuren)

verhaaltjes :
kan ik er nog bij?. Over een muis die een want vindt en daarin gaat wonen maar er komen telkens dieren bij.

Bultje in de sneeuw : over kraai die half bevroren onder een hoopje sneeuw wordt gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

Berichten: 159

BerichtGeplaatst: 02 mrt 2007 10:24  Reageer met quote
misschien kun je de kls zelf weerman/vrouw laten spelen, door met simpele simbolen te werken. Bvb.: wolken, zonnentjes enz.

Misschien voorspellen welke weer ze willen. (niet rechtstreeks het weer die het effectief is buiten glimlach)

groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
 



   
Ga naar:  


Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014

Powered by phpBB