Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 04 dec 2007 15:32  Reageer met quote
Heeft iemand een tip om een spel met spreekwoorden in elkaar te steken? Ik wil er iets leuks van maken (zonder een spel te kopen), de spreekwoorden heb ik al! Doelgroep: 2 BSO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
beheerder

BerichtGeplaatst: 04 dec 2007 17:47  Reageer met quote
Combineren met pictionary of galgje?
Iemand tekent een dier (of iets anders) op bord en je moet raden over welk spreekwoord het gaat? Galgje ken je he.

Je kopieert bij voorbeeld 10 spreekwoorden op lange kaartjes en knipt ze in stukken (woord per woord of andere combinaties): elke groep leerlingen krijgt een pakje kaartjes en moet zo snel mogelijk de spreekwoorden bij elkaar puzzelen.

Spreekwoorden laten uitbeelden.
Spreekwoorden laten raden door ze uit te leggen maar met 'verboden woorden'
Zijn er geen liedjes met spreekwoorden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 apr 2008 19:10  Reageer met quote
Een spelletje hints: op het ene kaartje een afbeelding met het spreekwoord en op het andere kaartje dat moet gecombineerd worden de verklaring van het spreekwoord.
Je kunt het ook variëren door op het ene kaartje het begin van het spreekwoord te geven en op het andere kaartje het vervolg.

knipoog(je) Davy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 01:47  Reageer met quote
Trijn schreef:
Heeft iemand een tip om een spel met spreekwoorden in elkaar te steken? Ik wil er iets leuks van maken (zonder een spel te kopen), de spreekwoorden heb ik al! Doelgroep: 2 BSO

Ik heb zo een spel : het spreekwoord staat er op getekend ( een tekeningetjes dus) en de bedoeling is dat men raadt over welk het spreekwoord , gezegde of uitdrukking het gaat.
vb. een brandweermannetje en een vuur met beentjes =>als een lopend vuurtje
mannetje dat met getrokken dolk voor een appel staat => met iemand een appeltje te schillen hebben.
mannetje + varken in een ligbad => dat varkentje zullen we eens wassen.
mannetje in een ooievaarsnest => in nesten zitten

niveau 1 = gewoon het spreekwoord zegswijze of uitsrukking kunnen zeggen
niveau 2 = het spreekwoord of zegswijze kunnen zeggen + de betekenis ervan.

het kaartje dat geraden wordt , wordt bij die leerling gelegd.
variatie : als ze drie kaartjes hebben moeten ze bij de volgende beurt een miniverhaaltje maken waarin de vorige drie spreekwoorden aan bod komen. Hiervoor krijgen ze 1 minuut de tijd. Kunnen ze niks verzinnen is hun beurt voorbij
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 22:19  Reageer met quote
Hallo,

het werd hier al eerder geschreven; het uitbeelden van spreekwoorden geeft altijd leuke reacties. Ik deel de klas in een paar groepen in (hoe minder hoe liever) en maak er een competitie van. Als het niveau van de klas het toelaat kan je eender welk spreekwoord nemen. Als het niveau van de klas het niet toelaat, kan je bvb enkel spreekwoorden of uitdrukkingen nemen met het woord 'lucht' er in. (Een gat in de lucht springen, een gat in de lucht slaan, een luchtkasteel bouwen, daar zit een luchtje aan, een luchtje scheppen, dat komt uit de lucht vallen....) De leerlingen moeten dan niet enkel het spreekwoord uitbeelden, maar achteraf ook de betekenins ervan luidop voorlezen.
Omdat er een competetief element in voorkomt, is de motivatie meestal wel groot.
Veel succes
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 25 apr 2008 10:38  Reageer met quote
Als je in google de term "spreekwoorden" invult en dan naar afbeeldingen gaat vind je enkel leuke tekeningen met daarin een pak spreekwoorden. Het is even zoeken, maar er zitten er een 25-tal in.
Naar boven
beheerder

BerichtGeplaatst: 25 apr 2008 19:33  Reageer met quote
Kijk eens hier
http://www.spreekwoord.nl/pieter_brueghel/brueghel_afbeelding.php
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 10 mrt 2012 11:09  Reageer met quote
hallo,

Ik ben Tine en zit in mijn eerste jaar bachelor secundair onderwijs: Frans-Nederlands.
Ik moet voor het eerst een les maken. Als lesonderwerp kreeg ik zegswijzen en spreekwoorden in de tweede graad.
Als creatieve instap had ik gedacht om enkele leerlingen een zegswijze of spreekwoord te laten uitbeelden.

Vinden jullie dit te kinderachtig voor een tweede graad?

groetjes

Tine
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 10 mrt 2012 22:58  Reageer met quote
Lijkt me we wel wat eenvoudig. Als instap zou het kunnen, maar dat is waarschijnlijk al vaker gedaan.

Heb je er al aan gedacht (een) spreekwoord(en) als rebus te (laten) tekenen? En dan van elkaar oplossen.

Misschien staat hier nog iets bij:
http://sites.google.com/site/rebussenspreekwoorden/opdracht-1
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 mrt 2012 01:25  Reageer met quote
joke.debruijn schreef:
Lijkt me we wel wat eenvoudig. Als instap zou het kunnen, maar dat is waarschijnlijk al vaker gedaan.

Heb je er al aan gedacht (een) spreekwoord(en) als rebus te (laten) tekenen? En dan van elkaar oplossen.

Misschien staat hier nog iets bij:
http://sites.google.com/site/rebussenspreekwoorden/opdracht-1

Ik gebruik dit als instap, om de andere leerlingen te laten raden welke zegswijze het is. Op dit moment weten de leerlingen nog niet dat het onderwerp van de les zegswijzen is. Ik gebruik geen rebus (wat ik eerst wel van plan was) omdat ik al tijdens de les cartoons gebruik waaruit ze verschillende zegswijzen moeten halen.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 mrt 2012 10:23  Reageer met quote
Misschien hebben andere mensen er meer ervaring mee, die kunnen het dan beter beoordelen dan ik.
(Spreekwoorden uitbeelden doen wij in het lager onderwijs al vaak, vandaar mijn reactie.)
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 mrt 2012 10:11  Reageer met quote
Ik zou dit toch even checken met je stageleerkracht. Dingen laten uitbeelden gaat vlot in de ene klas en heel moeilijk in de andere klas. De leerlingen kennen jou ook niet. Dus, in de ene klas kan het de sfeer heel leuk en ontspannen maken. Maar andere groepen gaan dit inderdaad wat kinderachtig vinden, of gaan niet bereid zijn om mee te werken. Maar zoiets kan enkel de leerkracht van die klassen je vertellen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014