Pagina 13 van 19
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 06 nov 2010 13:15  Reageer met quote
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn volgende stage het thema 'Sint', ik zou hiervoor een originele kroon moeten maken in verband met dit thema (ze hebben vorig jaar al een kroon met hoofd van sint en piet gemaakt ). Mijn inspiratie in verband met die kroon is zogoed als op, heeft iemand van jullie eventueel enkele ideeën die ik kan gebruiken?

Alvast bedankt!!
Liesbeth
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
gebruiker

BerichtGeplaatst: 06 nov 2010 13:52  Reageer met quote
LiesBeth Vo schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn volgende stage het thema 'Sint', ik zou hiervoor een originele kroon moeten maken in verband met dit thema (ze hebben vorig jaar al een kroon met hoofd van sint en piet gemaakt ). Mijn inspiratie in verband met die kroon is zogoed als op, heeft iemand van jullie eventueel enkele ideeën die ik kan gebruiken?

Alvast bedankt!!
Liesbeth

Een boot als kroon knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 06 nov 2010 15:10  Reageer met quote
Inspiratie nu al op? Er is nog zo veel meer mogelijk:
paard, wortel, schoen, klomp, de zak, cadeautje, pietenpet, mijter, schoorsteen enz.
Neem een hoofdband en alles, letterlijk alles wat met sint te maken heeft kan erop.
Kijk maar eens op http://www.jufjanneke.nl/Project%20Sinterklaas.htm#Pagina Sinterklaashoeden bij mutsen en bij sinterklaashoeden:
Met een leuke kleurplaat, zoals hier 'Zwarte Piet ging uit fietsen':

en nog véééél meer.
Zelf hield ik het meestal plat (2D), maar ruimtelijk kan ook (3D) zoals je op haar site ziet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 06 nov 2010 16:27  Reageer met quote
Hoi,

ik heb binnenkort stage in een 2-3k
Ik heb een aantal verplichte activiteiten zoals: Een ervaringsactiviteit ( de voorwerpen rond het thema met de zintuigen kunnen waarnemen), Prent lezen (dit volgt op een ervaringsact waar je een prent toont met de voorwerpen die je tijdens je ervaring hebt gegeven) en beeld (knutselwerkje maken).

Heeft iemand een aantal ideeën?
Groetjes!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 nov 2010 17:30  Reageer met quote
Hallo,

ik heb stage in een tweede kleuterklas en voor de eerste keer heb ik thema sinterklaas.
Mijn mentor heeft 2 weken het thema sinterklaas: ik moet de eerste week lesgeven en dat is dan ook ineens mijn laatste week op deze school. Mijn stage stopt dus op 26 november. Ik zou graag op donderdag (25ste) de kleuters hun schoen laten zetten, zodat ze op vrijdag lekker gevuld zijn met speculaas en mandarijntjes. Maar het is wel een week te vroeg... Goed idee of niet? Want dan kan ik ook iets doen rond de schouw en hun schoen zetten enz.

Grtjs, Lotte.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 nov 2010 18:19  Reageer met quote
Bij ons op school wordt ook altijd tussendoor de schoen nog eens gezet, dus ik vind het niet gek. Maar ik weet niet wat in België de gewoonte is. verward, beduusd, verbijsterd
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 nov 2010 20:51  Reageer met quote
Iemand een idee rond ruimte/ruimtelijk inzicht voor dit thema? Ik vind het enorm moeilijk om zoiets te bedenken.

Grtjs, Lotte.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 nov 2010 21:24  Reageer met quote
Verschillende maten cadeaupapier en cadeautjes?
Past het cadeau in het papier of niet?

En... dat schiet me ineens te binnen: kan het cadeau door de schoorsteen, past het in die schoen, in de zak van Piet e.d.

Schoorsteen nabouwen van een tekening met blokjes of lego.
'Stal' bouwen voor het speelgoedpaard.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 10:03  Reageer met quote
Dank u voor alle tips :d

heeft er toevallig nog iemand goede tussendoortjes en zelfstandige activiteiten i.v.m de Sint ik heb al allerlei dingen gevonden maar toch nog niet voldoende

dank u!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 13:14  Reageer met quote
Zelfstandige activiteiten van www.jufjanneke.nl (Een bron ideeën)
De zak van sinterklaas met de door het kind zelfgekozen cadeautjes uit een speelgoedfolder:

De P van Piet versieren met pepernoten (hier kruidnootjes):

Piet van cirkels voor de kleinsten met beweegbare oogjes misschien?

Pietenhuis maken van stroken en de zwarte pieten er zelf bij tekenen

Tussendoortje:
-Raadseltjes zijn altijd leuk, die kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt
Het is wit en heeft 4 benen (Maak het steeds makkelijker door er een nieuwe hint aan toe te voegen: kan op het dak lopen, op zijn rug zit een oude man - naast de man loopt zijn knecht enz.
-Kritisch luisteren Hier wat voorbeelden: http://jufjanneke.nl/Project%20Sinterklaas/Sinterklaas_kritisch_luisteren.pdf
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 13:23  Reageer met quote
Hier nog twee ideetjes
-Voorleesboekje als vertelpantomime
Hier staat een voorbeeld van een bewerking die ik gemaakt heb van het boekje 'Pietje Pedro helpt de Sint'. Dan begrijp je wat ik bedoel. Dit kan met heel veel prentenboekjes gedaan worden. Ook geschikt voor een voorstelling voor de sint of ouders. zeer blij
http://paboforum.nl/forums/viewtopic.php?f=36&t=14415&hilit=
Voor die kleintjes van jou kun je kleine stukjes verhaal samenstellen. Ze kunnen dan zeggen en doen wat ze horen.
Voorbeeld:
(Leerling met mijter op speelt Sinterklaas. Leerling in Pietenkleding speelt Zwarte Piet.)
Tekst:
Sint loopt heel langzaam naar Zwarte Piet en zegt met een echte Sintenstem: Zo, zo Piet, wat kan jij goed dansen.
Als het vaak gespeeld wordt gaan de kinderen de teksten vanzelf zeggen en dan kun jij je mond houden, maar in het begin zeg jij het en laat je het herhalen.
Piet zegt: Vindt U dat echt Sint?
Hij is zo blij dat hij nog een keer gaat dansen voor de Sint en alle Pietjes dansen mee.
Die kleine 'verhaaltjes' zouden samen natuurlijk wel een heel verhaal kunnen vormen als ze wat ouder zijn of als ze het aankunnen.

-Liedje(s) met bewegingen
Een lied van meneer jan is daar erg geschikt voor, maar in het begin kun je het beter zonder muziek doen, want dit liedje is heel snel.
http://www.meneerjan.nl/liedjespagina/ziedemaan.html
Zie de maan (andere versie dan je gewend bent hoor)
Een kennis van het paboforum heeft voor mij van het lied van meneer jan genoeg coupletten achter elkaar gezet en ik heb de tekst 'bewerkt' tot dit bewegingsliedje voor de Sint om het op te voeren als Sinterklaas in de klas is (leeftijd 4 t/m 6 jaar):
Muziek http://www.reemer.eu/geoffrey/files/ziedemaan.mp3
Zie de maan (anders)
1. Zie de maan. Zie de maan
Zie de maan schijnt door de bomen (wijzen naar de lucht)
Zie de maan. Zie de maan
Zie de maan schijnt door de bomen (wijzen naar de lucht)
Refrein:
Makkers, staakt uw wild geraas, 't is toch zeker Sinterklaas (bij ’t is toch zeker een "klap" op je knie ), kijk daar komt de stoomboot aan (hand boven je ogen)
Tuut tuut! (2x gebaar in de lucht alsof je aan een stoomfluit trekt)

2. En het paard en het paard
en het paard is aan ‘t dansen (snel stappende beweging van de voeten)
En het paard, en het paard
en het paard is aan het dansen (snel stappende beweging van de voeten)

Makkers staakt uw wild geraas, 't is toch zeker Sinterklaas (bij ’t is toch zeker een "klap" op je knie ), kijk daar komt de stoomboot aan (hand boven je ogen)
Tuut Tuut (2x gebaar in de lucht alsof je aan een stoomfluit trekt)

3. Zwarte Piet, zwarte Piet,
zwarte Piet strooit pepernoten (strooi gebaar)
Zwarte piet, zwarte Piet,
zwarte Piet strooit pepernoten (strooi gebaar)

Makkers staakt uw wild geraas, 't is toch zeker Sinterklaas (bij ’t is toch zeker een "klap" op je knie ), kijk daar komt de stoomboot aan (hand boven je ogen)
Tuut Tuut (2x gebaar in de lucht alsof je aan een stoomfluit trekt)

4. En de sint en de sint
en de sint is weer gekomen (hoera gebaar, twee armen in de lucht)
En de sint en de sint
en de sint is weer gekomen (hoera gebaar, twee armen in de lucht)

Makkers staakt uw wild geraas, 't is toch zeker Sinterklaas (bij ’t is toch zeker een "klap" op je knie ) en hij is nu in de klas
Tuut tuut tuut. (3x gebaar in de lucht alsof je aan een stoomfluit trekt)

(Het origineel staat op http://www.meneerjan.nl/liedjespagina/ziedemaan.html )
Ik heb niet zo'n ervaring met die kleintjes van jou, Bieke. Bij ons komen ze op school als ze 4 zijn. Ik hoop dat er wat voor je bijzit, maar anders heeft iemand anders er misschien nog wat aan.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 14:31  Reageer met quote
Heeft er iemand soms een idee (of lvb) van een ritmieklesje?
Ik moet verplicht een ritmiekles geven voor mijn stage maar heb echt geen flauw idee hoe ik hieraan moet beginnen :s

groetjes lyn
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 15:55  Reageer met quote
Lyn.H schreef:
Heeft er iemand soms een idee (of lvb) van een ritmieklesje?
Ik moet verplicht een ritmiekles geven voor mijn stage maar heb echt geen flauw idee hoe ik hieraan moet beginnen :s

groetjes lyn

Kijk hier eens.
http://www.kinderlandweb.be/ks/kaat8.htm
Misschien kun je het in deze tijd met dozen i.p.v. een stoel doen, dan is het zogenaamd een cadeau i.v.m. Sinterklaas. Voor iedereen een doos in (laten) pakken?
Je kunt ook een ritmiekles geven op het ritme van een gezongen liedje of een opgezegd versje. Dan krijgen de lln. bv. twee kastanjes (of stenen of ritmestokjes of blokjes uit de bouwhoek kunnen desnoods dienst doen) waarmee ze tegen elkaar kunnen tikken.
Geef opdrachten als langzaam en snel (slak en haas), zacht en hard: Ook kun je het in het speellokaal doen en dan als leerkracht (jij dus) zelf voordoen met een muziekinstrument (bv. een trommel of tamboerijn) en alle kinderen doen jouw bewegingen na.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 16 nov 2010 00:31  Reageer met quote
weet er iemand hoe je een leuk bordspel kan maken voor 3-4 jarige kleuters (rond sinterklaas) door te werken met kleuren dobbelsteen en kleuren vakjes?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 16 nov 2010 11:20  Reageer met quote
Misschien kun je het idee van dit spel omzetten voor een kleurendobbelsteen?
(Even kopiëren en in de adresbalk zetten)http://www.jufjanneke.nl/Project%20Sinterklaas.htm#Sinterklaas vieren Allerlei leuke opdrachtjes erbij verzinnen.
Je zou kaartjes kunnen maken in 6 verschillende disciplines (bij elke kleur iets anders) of in een bepaalde categorie die op dat moment voor de ontwikkeling van kleuters belangrijk is of waar ze qua leeftijd aan toe zijn. Misschien ook wel grappig om het met het spel Twister te verbinden, al schieten me daar de ideeën nog niet echt voor te binnen.
Of rood: een opdracht met je hoofd uitvoeren
groen: een opdracht met je stem
geel: een opdracht met je (rechter)hand of beide handen
blauw: een opdracht met je lijf
oranje: een opdracht met je benen
zwart: een (luister)opdracht met je oren(?)
Ik zeg maar iets hoor. Ik heb geen ervaring met deze leeftijdsgroep.
Motoriek
:
-Kaartjes met Pietjes in allerlei standen, op een been, gebukt, arm in de lucht, nee schuddend, ja knikkend e.d.
-Tekenkaartjes: teken de boot, de zak, de muts, het paard, de Sint, Zwarte Piet, een cadeautje enz.
-'Kijk eens Sint, dit kan ik al'-kaartjes met bv. balletje opgooien en vangen, netjes drinken, nootje eten met mijn monddicht, fluisteren, zingen, tellen tot 3, tellen tot 5 e.d.
Muzikaal: Kaartjes met muziekinstrumentjes. Zo'n instrumentje moeten ze pakken en zichzelf daarmee begeleiden als ze bv. een liedje zingen.
Er bestaat ook een set opdrachten die je zou kunnen inzetten als hij op school aanwezig is of zou kunnen aanschaffen om je werk te besparen. Ik kom hem toevallig net op internet tegen, dus ik voeg hem nog maar even in mijn berichtje: http://www.marsival.be/produits.php?langue=dutch&cle_menus=1161200831&cle_data=2195&max_display=6

Geen bordspel, wel een spel dat je met elkaar speelt en dat voor die leeftijd heel geschikt is:
Verdeel een leuke tekening van de Sint en/of Zwarte Piet (die je verstevigd hebt) in 6 puzzelstukken. Op elke puzzelstuk komt een afbeelding van de juiste kleur van de dobbelsteen. Elk kind krijgt zijn eigen Sint of Piet. Wie heeft het eerst zijn Sint of Piet helemaal in elkaar? Om de beurt gooien.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014