Pagina 1 van 3
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 19:28  Reageer met quote
hej allemaal.

Binnenkort moet ik mijn eerste lesje geven over ridders en kastelen. Ik wil het verhaal van ridder rikki voorlezen.
Heeft er iemand een voorbereiding hierover, want het is moeilijk hoe ik dit ga moeten aanpakken? :s Zoals motivatie, evaluatie...
En zal ik dit verhaal vertellen adhv een pop of...

Bedankt
Elke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 20:57  Reageer met quote
Ik kan je niet helpen ivm ridder Rikki, maar ik kan je wel wat tips geven ivm het thema!

Hou oud zijn de kleuters? Als ik van het verhaal uitga, zijn het vrij jonge kleuters?

Je kan hen een zwaard laten bekleven met stukjes zilverpapier, een schild laten schilderen zodat ze een eigen wapenschild hebben, een helm laten maken met papier mache. Ook een malienkolder kan je maken uit karton en dan laten versieren.

De klas kan je aankleden door uit grote stukken karton een kasteel te maken. Knip op snij kantelen uit, maak een leuke ingang waardoor ze moeten kruipen om in de praathoek te geraken...

Ik heb met mijn kleuters een bezoek gebracht aan het Gravenkasteel in Gent. Ze hebben daar een speciaal programma voor kleuters vanaf 5 jaar (dus enkel voor de 3e kleuterklas). Het is echt de moeite!!

Ook op internet is het een en ander te vinden rond ridders en kastelen!

Kijk zeker eens
hier

Laatst aangepast door vanessa.vandewalle op 12 feb 2007 21:15, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:00  Reageer met quote
Ja ik ben maar een eerste jaarstagaire glimlach, en zal dus in het derde kleuterklas 1 activiteit moeten geven rond ridders en kastelen, omdat ze ook die week in het kasteel van gravensteen te gent zijn geweest. Het boek ridder rikki is vanaf 4jaar, dus ik hoop en denk dat dit toch niet echt voor heel jonge kleuters is? verward, beduusd, verbijsterd of ben ik mis?
Ja ik ga mijn activiteit geven rond een verhaal, want heb al veel te vaak 'knutselen' gegeven en wil eens een verhaal uittesten glimlach
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:09  Reageer met quote
Ze hebben het verhaal nog niet gehoord? Anders zou je het kunnen dramatiseren als dat mogelijk is... Ik weet niet zo goed meer waarover het verhaal juist gaat.

Tof te horen dat er nog scholen naar het Gravensteen gaan!

Het zal wel lukken om te vertellen hoor!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 09:40  Reageer met quote
bedankt in elk geval!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 21:16  Reageer met quote
Hey,
ik heb ook als eindstage vorig jaar rond ridders en kastelen gewerkt. Deze activiteiten kwamen aan bod
* maken van jonkvrouwhoed
* maken van wapenschild (met houtskool)
* waarneming van paard (ridders op paard, vooral interesse door kleuters ingegeven, hierop ingespeeld was een groot succes)
* borduren
* bezoek aan gravensteen
* waarneming riddermaterialen
* dramamoment: tot ridder slaan
* maken van zwaarden
* maken van brood

Dit zijn enkele ideeën als je meer uitleg wilt , mail je maar!
groetjes caroline

PS: het is echt een super thema!!!!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 21:21  Reageer met quote
Bedankt! maar ik moet hier maar 1 activiteit rond doen, en ik wou eigenlijk een verhaal doen over ridder rikki glimlach daarom dat ik eens wou horen hoe ik dit kon aanpakken.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 jun 2007 05:31  Reageer met quote
Iemand ervaringen?

Beeldende activiteiten heb ik al, maar verder geraak ik niet echt gestart.

Thema Rikki naar aanleiding van een konijn op school.

Mvg!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 jun 2007 05:43  Reageer met quote
Je hebt een leuk boekje over Rikki 'Rikki durft'.
In dit boekje gaat hij kamperen in een tent en ziet hij allerlei schaduwen.. je kan hierbij werken met een doek waar een kleuter achterstaat en met zaklampen..
Je kan nadien hierover ook een kringgesprek maken, eigen ervaringen met schaduwen.. wat ze zien in sommige schaduwen.
Je kan een muzikaal spel maken met een konijnenkokerpop en als het konijn uit zijn huisje is, mag iedereen lawaai maken, als het in zijn huisje is moet het stil zijn (huisje kan een tent zijn..)
Andere boeken van Rikki ken ik niet, maar je zal daar ook wel veel ideëen uit kunnen halen..glimlach
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 13 jun 2007 06:32  Reageer met quote
het boekje van rikki waarin hij gepest wordt omdat zijn ene oor naar beneden hangt. Dit kan je gebruiken voor GM: anders zijn:
- verhaal vertellen
- nabespreking met prenten uit het verhaal
- spiegels: zien wij er anders uit
- verkleden in vanalles
enz
Naar boven
teamlid

BerichtGeplaatst: 13 jun 2007 08:20  Reageer met quote
Gebruik de zoekfunctie eens op dit forum; Rikki werd al in verschillende andere topics aangehaald, dus daar kan je zeker ook informatie terugvinden.

Verder bestaat er een (taal)methode die rond Rikki werkt; misschien kan je daar wel aan raken?
http://www.delubas.nl/online/index.php?Control=methodes&ID=26

http://www.abimo-uitgeverij.com/shop/educatief/kl-vriendrikki.htm
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 09 dec 2008 17:19  Reageer met quote
Onlangs is er een educatieve uitgave uitgekomen die enkele boekjes van 'Rikki' bespreekt en er ook activiteiten rond heeft.

Hier vindt je meer info:
http://www.abimo-uitgeverij.com/v2/educatieve_uitgaven/index.php?doelgroep=kleuterschool&ct=26&pg=detail&rid=82

groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
gebruiker

BerichtGeplaatst: 09 dec 2008 18:14  Reageer met quote
Ik heb voor mijn Sinterklaas het boek "Ridder Rikki" gekregen... ik heb het nu dus ook!

Je kan het boek vertellen, laten uitbeelden, over het verhaal laten tekenen
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 dec 2009 17:32  Reageer met quote
hallo,

Ik ben een eerste jaar studente kleuteronderwijs en kan echt wel wat ideetjes gebruiken!

Ik moet namelijk het boek Rikki wil een kertboom vertellen zonder boek en met attributen zoals beeld, muziek, beweging, ...

Ik had zelf al in gedachten om vertelplaten te maken en dan ook nog rammelintrumenten maken en de kleuters mogen die gebruiken wanneer ze het woord kerstboom horen in et vehaal.

Kan iemand mij helpen aub.
Ik moet het donderdag al voor brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 dec 2009 18:03  Reageer met quote
kathleenv schreef:
hallo,

Ik ben een eerste jaar studente kleuteronderwijs en kan echt wel wat ideetjes gebruiken!

Ik moet namelijk het boek Rikki wil een kertboom vertellen zonder boek en met attributen zoals beeld, muziek, beweging, ...

Ik had zelf al in gedachten om vertelplaten te maken en dan ook nog rammelintrumenten maken en de kleuters mogen die gebruiken wanneer ze het woord kerstboom horen in et vehaal.

Kan iemand mij helpen aub.
Ik moet het donderdag al voor brengen.

Wat kls altijd heel leuk vinden, is het verhaal vertellen met 3D-materiaal of figurines. ook muziekfragmenten aan toevoegen ... vinden ze geweldig!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2013