Pagina 1 van 2
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 17:30  Reageer met quote
hey.
ik moet binnekort het thema vliegen uitwerken.
daarom de vraag of er soms iemand tips heeft.
lesvoorbereidingen, weekschema's , liedjes en versjes ofzo in verband met vliegen zijn ook altijd welkom.

tips of andere mag gemaild worden naar debrouwertom@gmail.com of hier geplaatst worden.

alvast bedankt,

Mvg, Tom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 18:56  Reageer met quote
Een liedje...

Door de kamer vloog een vlieg
vliegensvlug vloog daar die vlieg
't vliegen van de vlieg was vlug gedaan
want
ze vloog tegen de vliegenvanger aan.
o oo oo oo
o o o o o o
't vliegen van de vlieg was vlug gedaan
want ze vloog tegen de vliegenvanger aan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
teamlid

BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 18:59  Reageer met quote
het liedje van klein pieter konijntje? ge moet t zelfs niet eens zelf zingen, "henkie" heeft dat deze zomer braafkes op cd gezet! ;o)

En je kan met de kleuters ook zelf vliegen maken: een mousen of piepschuimen balletje als hoofd, daaraan een wc-rolletje hangen; de kleuters laten verven en er dan vleugels aan hangen (makkelijk te maken uit plastieken mapjes, die stevige soort, en daar eventueel nog eerst een patroon in krassen of tekenen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 20:51  Reageer met quote
heb een liedje over een dikke bromvlieg...

even denken:

vlieg op, dikke vlieg, dikke bromvlieg
je ... (de rest weet ik niet meer!)

moet ik het opzoeken?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 21:55  Reageer met quote
Hey ik heb in mijn eerste opleidingsjaar ook eens het thema vliegen moeten uitwerken. Het was toen bij 5-jarigen en ging vooral over vogels en niet over vliegtuigen of raketten. Hier een aantal dingen die ik toen heb gedaan:

- Kuikentjes in de klas gehaald voor een dagje (op woensdag was dit)
- Bij iemand in de buurt naar zijn volière gaan kijken. De vogels hadden net eitjes gelegd en waren dus aan het broeden
- prentenboek: de schilder en de vogel van max velthuijs gebruikt
- een expreimenteerhoek met zand, veren, stenen, water, watjes,.. (dit vonden ze superleuk)
- de kleuter moesten een vogel schilderen die daarna te drogen werd gelegd. Terwijl deze aan het drogen was mochten ze op een grote plastic op de grond gaan zitten met een blad voor hun. Eerst kregen ze blauwe verf met behangerslijm onder en mochten ze deze helemaal uitsmeren met hun handen. Ze mochten proberen hun naam erin te schrijven om daarna weer weg te vegen, wolken te tekenen,... (ondertussen knipte ik hun nog halfnatte vogels uit). daarna kregen ze ook wat gele verf erbij. Hierdoor kregen ze groen wat het gras kon zijn. Let er wel op dat er nog blauw overblijft voor de lucht. Ze konden nu grassprieten tekenen of struiken. Na wat te experimenteren met het tekenen en weer wegvegen mochten ze hun geschilderde vogel op hun landschap kleven.
- De boekenhoek had ik verrijkt met allerlei boeken over vogels. Hier werden soms opdrachtjes bijgegeven zoals prenten in de boeken zoeken of er werd een verhaaltje verteld over vogels en de kleuters moesten daarna een tekening maken waarover het verhaal ging.
- een beleving rond pluimen en veertjes, hoe zien ze eruit? hoe voelen ze aan?,...
- Schilderen met veren
- Voor de zandbak had ik vliegtuigjes gemaakt van wc-rolletjes (erg in trek bij de jongens)
- Vogels boetseren van klei

Meer weet ik dus ni meer glimlach maar ik hoop dat je er zeker iets mee bent. Ik vond het een geweldige week toen.
Ik heb toen ook geïnformeerd bij de zoo van A'pen en Planckendael. Ik mocht hier grote veren van ooievaars gaan opehalen toen. Misschien hebben ze er nu geen meer omdat het winter begint te worden en de vogels geen veren verliezen.

groetjes
Sofie
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 08:13  Reageer met quote
veren kan je eventueel bij de plaatselijke poulier bekomen ( het wildsezoen breekt aan dus zijn er fazantenveren ed verkrijgbaar) eventueel eens langsgaan bij een dierenwinkel. Daar vindt je soms ook wel papegaaiveren ed.
Je hebt van die sierrepen gemaakt van donsveren( zacht)->veritas, en boa's. In banier of ava vindt je ook maraboeveren, redelijk groot en heel zacht.

Verschil donsveren-vleugelpennen ( zacht en warm = eitjes uitbroeden, warm houden >< stevig en hard = vliegen)
verschil kleuren vrouwtjesveren- en mannetjesverenpak ( het ene camouflage ivm op nest zitten, het andere opvallen zodat vrouwtjes hem mooi vinden) ( foto's van mannetje en vrouwtje van dezelfde soort - pauw, fregatvogel , goudfazant enz)

Boek : Vleertje vliegt ( Luc Dupondt) over een vogeltje dat wil uitvliegen maar niet mag van mamavogel.

Hoofdtooi : gordijnlint ( waar je die haakjes moet doorhalen) en veren in verschillende kleuren. Omtrek hoofd kl meten, gordijnlint 30 cm langer afknippen. Door de "lusjes" van die haakjes kan je perfect veertjes steken. Wel vastzetten met druppeltje lijm. Dank zij die stroplintjes in dat lint kan je het vastknopen.

Vogel uitbeelden : uit karton kegel maken, geel of oranje laten schilderen; Grote vleugels ( schilderen), gaatjes in de zijkant ven de kegel, elastiek erdoor = snavel, 4 gaatjes door de vleugel ( bovenaan en onderaan) elastiek erdoor zodat je 2 lussen bekomt, armen hierdoor en fladderen maar.
Veren knippen uit papier ( vorm langwerpig blad, in twee vouwen en inknippen)
Papegaai op stok : toiletrolletje bruin schilderen, overdwars halverwege doorsnijden ( hier zet je later de vogel in), papgaai uit karton knippen, snavel schilderen, behangerslijm op lijf=> veertjes inplakken ( andere kant ook) Na drogen papegaai in sleuf van het toiletrolletje steken, gaatjes aan beide uiteinden van toiletrolletje , hier ijzerdraad aan bevestigen => papegaai kan zo opgehnagen worden
gans : kleine houtel lepel, styropor ei ( grootte afhankelijk van de lepel) gat in lengterichting door het ei, lepel hierdoor. wiebeloogjes op lepel kleven, veertjes voor staart en vleugels, strikje rond hals.

Schrijven met ganzenveer

Bewegen : stappen als een kip, eend, ooievaar,...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 13:45  Reageer met quote
Enkele versjes:

vliegen als een vogel.
ik wou dat ik dat kon
heel hoog vliegen zou ik
misschien wel naar de zon
ik kan alleen wat springen
maar dat stelt weinig voor
vliegen zal ik nooit leren
dat is echt jammer hoor!

TJOEP ZEGT DE VLIEGER

Tjoep zegt de vlieger en hij vliegt de lucht in
Tjoep zegt de vlieger en hij vliegt omhoog
Zie je de vlieger wiegen, steeds maar hoger vliegen
Tjoep zegt de vlieger en hij vliegt de lucht in
Tjoep zegt de vlieger en hij vliegt omhoog

Bewegingen:
Tjoep zegt en hij vliegt omhoog: op tjoep een klap in de handen en met beide handen in spiegelbeeld een langzame boog beschrijven.
Zie je de vlieger wiegen. Steeds maar hoger vliegen: met beide handen tegen elkaar langzaam omhoog zigzaggen.

Boeken rond het thema:

â€Â¢ Lemmens Riske, Stef skelet wil vliegen. Clavis, 1999
Stef Skelet wil vliegen. Hij heeft geen vleugels, geen bezem en geen cape. Toch wil hij vliegen. Hij verzint van alles: flapperen met zijn armen, de cape van de vampier, een ballon vol griezelgas, een vliegtuigje â€Â¦ Iedere keer gaat het mis. Wanneer hij de laatste keer valt, komt hij bijna in het water terecht.
Thema's: griezel, volhouden, vliegen, fantaseren.

â€Â¢ Boonen Stefan, Willem vliegt! Clavis, 2003.
Willem de big heeft geen zin in modder en ook niet in appels met een deuk. Het is zo'n dag waarvan hij buikpijn krijgt en kriebels in zijn poten. Willem wil...vliegen!
Thema's: dromen en volhouden.

â€Â¢ Timmers Leo, Ik vlieg. Clavis, Amsterdam, 2002.
Om weg te vliegen heb je geen vleugels nodig of een vliegtuig zoals mama wel beweert. Want tapijten kunnen ook vliegen, net zoals bezems of superhelden. En het jongetje kan vliegen als een engel. Een fantasierijk verhaal met prenten die je vleugels geven.
Thema's: vliegen.

â€Â¢ Slegers Liesbet, Karel in het vliegtuig. Clavis, 1999.
Ik ben Karel. Ik ben op stap. Met mijn koffer en mijn oma.
Thema's: reizen, vliegtuig.

â€Â¢ Boonen Stefan, Ufoeh, de vliegende koe. Clavis 2001.
Ufoeh, de koe, woont helemaal alleen op de planeet Beuh. Ze is bijna een gewone koe. Bijna, want ze kan vliegen! Op maandag vliegt ze weg, op zoek naar een vriendje. Elke dag van de week komt ze op een andere planeet terecht. Maar geen enkele van de bewoners wil Ufoeh als vriendje. Elke dag vliegt Ufoeh dan maar een stukje verder, tot ze op zondag weer op haar eigen planeet terechtkomt. En achteraf bekeken is het nergens zo fijn als op Beuh.
Thema's: eenzaam zijn, vriendschap, ruimte.

â€Â¢ De Beer Hans, Kleine ijsbeer, help me vliegen. De Vier Windstreken, 2003.
Lars ontmoet papegaaiduiker Joeri. Joeri is gestrand op een schip, want zijn vleugels zitten vol met olie. Lars kent een bron waar Joeri zijn vleugels schoon kan weken. Terug bij het schip zien ze een grote luchtballon. Lars is nieuwsgierig en stapt in het mandje. Maar dan stijgt deze op! Joeri kan weer vliegen en springt uit de ballon. Nu is Lars alleen...

â€Â¢ De Beer Hans, Leonardo. De Vier Windstreken,2003.
Leonardo, de pinguïn wil niets liever dan vliegen. Zelfs het gepest van de andere pinguïns kan hem er niet van weerhouden. Als hij Otto de albatros ontmoet, krijgt Leonardo een idee. Hij maakt van aangespoeld wrakhout net zulke machtige vleugels als Otto heeft. Maar als Leonardo met zijn vleugels aan van de klip afspringt, valt hij als een baksteen naar beneden. Maarâ€Â¦ wat ligt daar aan de voet van de klip? Het is een echt mensenvliegtuig! Toevallig weet Otto hoe je dat moet besturen. Leonardo kan het haast niet geloven: zal hij dan echt kunnen vliegen?

â€Â¢ De Beer Hans, Bodo's vlieger. De Vier Windstreken.
Bodo, de kleine orang-oetan, woont in het oerwoud. Als Bodo op een dag op bezoek is bij zijn oom Darwin om samen een vlieger te maken, krijgt zijn oom plotseling verschrikkelijke buikpijn. Het enige wat helpt is kruidenthee, maar die is alleen bij de mensen te vinden en mensen zijn gevaarlijk. Bodo besluit toch op zoek te gaan naar kruidenthee voor zijn oom. Hij ontmoet Remi, een mensenkind dat hem niet alleen helpt, maar ook nog een verrassing voor hem in petto heeft!

â€Â¢ Ruhmann Karl, Pinguïns kunnen niet vliegen! De Vier Windstreken, 2003.
Als Pieter ontdekt dat pinguïns niet kunnen vliegen, raakt hij zijn zelfvertrouwen kwijt. Een zeehond troost hem. Ze vertelt hem wat hij allemaal wél kan. Maar net als Pieter niet meer verdrietig is, wacht hem een grote verrassing...

â€Â¢ Velthuijs Max, Haas vertelt: Vijf verhalen voor kleine haasjes: De jongen en de vlieger. Leopold, Amsterdam, 2002.

â€Â¢ Grey mini, Gleivlucht. Sjaloom, Amsterdam. 2002.
Ei wil vliegen. Net als de vogels, ballonnen, vliegtuigen en insecten. Hij bedenkt allerlei manieren om te vliegen, maar Ei heeft er niet zo veel verstand van. Hij weet alleen dat hij zo hoog mogelijk in de lucht moet komen. Maar kan een ei wel vliegen? Moet hij niet wachten?
Thema's: eieren, vliegen.

â€Â¢ Bruno Dick, Nijntje gaat vliegeren. Mercis, Amsterdam, 2003.
Als Nijntje Knorretje ziet vliegeren, vraagt ze Boris er een voor haar te maken.

Hopleijk ben je hiermee al een beetje geholpen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2006 12:07  Reageer met quote
Hallo

Binnenkort moet ik stage doen (1 week in de derde kleuterklas) binnen het BC 'Vliegen'.
Heeft er iemand een leuk liedje met noten erbij?

Andere ideetjes zijn natuurlijk ook nog welkom

Alvast bedankt!

Nicky (demannicky@hotmail.com)
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 27 okt 2006 14:19  Reageer met quote
Ik moet voor mijn stage rond het thema vliegen werken een hele week, graag zou ik ideeën willen rond alles wat te maken heeft met pluimen en veren, blaadjes doen vliegen enzow...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail AIM Naam Yahoo Messenger MSN Messenger
gebruiker

BerichtGeplaatst: 27 okt 2006 15:50  Reageer met quote
ritmiek met pluimen: laten vliegen, vallen, dragen...

werken met pluimen in een knutselles: tekenen, een vogel met echte pluimen

kntuselen van vogels: klei, schilderen...

bespreken dieren die wel / niet vliegen...

dat zijn zo ideetjes die direct bij mij opkomen!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 27 okt 2006 20:02  Reageer met quote
een gaatje in een kastanje maken ,daar een touwtje door doen ,een aantal slierten maken van crepe papier en die vast maken eraan
de kinderen kunnen er mee gooien en die sliert vliegt er dan achter aan.

versje :in een vliegmachine
hoor de wind eens waaien

spellletje : kleuters moeten gaan staan als het goed is
b.v. kan een beer vliegen?
kan een olifant vliegen?
kan een voglel vliegen?
enz.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 28 okt 2006 12:42  Reageer met quote
Weet iemand een leuk idee voor spelen met een lied. mijn lied heeft volgende tekst:
Stap in de vliegmachien,
vlieg maar in het rond.
Hoei! Hoei! Vlieg maar rond.
Dalen maar,
je bent weer op de grond!
Naar boven
teamlid

BerichtGeplaatst: 28 okt 2006 12:49  Reageer met quote
Stap in de vliegmachien, (doe een stap vooruit)
vlieg maar in het rond. (armen wijd en vliegen maar)
Hoei! Hoei! Vlieg maar rond. ("klapwieken" met de vleugels en een cirkeltje draaien)
Dalen maar, (door de knieen gaan)
je bent weer op de grond! (gaan zitten)

En dan variaties daarop he, overdreven grote bewegingen maken, overdreven kleine bewegingen doen, op de topjes van je tenen zodat je net echt in de lucht bent, verschillende emoties,..

Of was het dat niet dat je bedoelde met "spelen met een lied"?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 29 okt 2006 11:23  Reageer met quote
persoonlijk vind ik het een goed idee. Maar ik denk dat het lied expleciet gaan nabootsen niet goedgekeurd wordt van mijn hoge school uit.

alvast bedankt voor het idee
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 20:23  Reageer met quote
Hallo,

Misschien een leuk idee: onlangs hadden we het thema 'de luchtballon' uitgewerkt in de klas.

Ik had op een evenement iemand leren kennen die als hobby een telegeleide luchtballon heeft. Dit is een ballon die kan echt vliegen, net zoals een modelbouwvliegtuigje; maar hier dan met een vlam en brander. Door de warme lucht stijgt de ballon.

We hadden deze persoon uitgenodigd om in de sporthal zijn ballon recht te zetten. De kinderen vonden dit fantastisch en mochten met de afstandsbediening ook de ballon bedienen.
De ballon is ongeveer 7 meter hoog, dus imposant voor iedereen.

Deze persoon doet dit als hobby, en vroeg enkel een kleine onkostenvergoeding, en is vanuit het Antwerpse helemaal tot in West-Vlaanderen gekomen.

Indien je zijn gegevens wil, of foto's van de ballon, dan kan je me een mailtje sturen.

Groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014