Pagina 1 van 2
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 00:53  Reageer met quote
Hoe verloopt de procedure voor een vaste benoeming bij jullie op school?
Bij ons verloopt het niet volgens de anciënniteit. Eerder volgens de voorkeur van de directie. Hierdoor gebeuren er erg oneerlijke dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 08:49  Reageer met quote
Bedankt voor je bericht. Ikzelf heb net twee weken in een Vlaamse school in het Brusselse achter de rug. Op de vacature en tijdens het gesprek met de directeur ging het over een job tot de kerstvakantie, wellicht langer.
Vrijdag om 16u krijg ik bericht (was thuis) per telefoon dat een TADD (tijdelijk benoemde) gekandideerd heeft voor mijn job en dat mijn contract slechts liep tot die dag. Het is de gewoonte dat je zelfs geen contract krijgt in het gemeenschapsonderwijs. Ze zetten je gewoon in en uit dienst wanneer ze willen.
De reden dat die TADD-er kandideerde is natuurlijk dat er uren vrijkwamen en zij erin benoemd wou worden. Daarvoor moet je gelukkig nog net wel die uren aan het geven zijn, anders kun je niet benoemd worden. Daarom moest ze uit het buitenland terugkomen om even in deze uren waar te nemen om dan benoemd te worden. Wellicht houdt zij het zoals de titularis en de vervanger van vorig jaar niet lang uit, maar dat hoeft maar een paar maanden te zijn, tot de benoeming in orde is.
Jij vindt het terecht fout dat iemand benoemd wordt die minder lang in de school is, maar dat mensen opzijgeschoven worden om mensen te benoemen die op dat moment zelfs geen les geven is nog erger. In een andere school zat ik eveneens gebeiteld met een man die op pensioen ging, verrees er toch wel een lijk dat al twee jaar met depressie thuis was om in die uren (3e graad ASO) benoemd te worden en dan na 5 maanden terug thuis te zitten.

De discussie over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijsbeleid begint en eindigt met de benoemingen. Als nonkel dit of dat je niet 'placeert' dan is het jaren door het slijk kruipen om er te geraken. Een keer je er bent, kan niemand of niets je nog wat maken.

Er moet toch op de een of andere manier 'loon naar werken' komen voor degenen die zich blijven inspannen - meestal (met alle begrip) de niet-benoemden.

Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 09:31  Reageer met quote
Als een benoemingsprocedure niet volgens de regels verloopt, dan kan je dat aanvechten. Gebruik daarvoor je vakbond ...

Lenny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 13:44  Reageer met quote
Probleem in mijn geval - en wil niet te fel in detail gaan omwille van collega's die dit verhaal misschien herkennen en dan naar mijn linken, ... - is dat in de criteriavoorwaarden die we krijgen duidelijk vermeld staat dat de directie per betrekking een kandidaat gemotiveerd kan voorstellen en deze kandidaat dan voorrang krijgt op alle andere kandidaten.
Ook al behaal je meer punten op de opgegeven criteria dan de voorgestelde kandidaat.

Met andere woorden, bij het uitschrijven van de vacante betrekkingen, heeft de directie al een gemotiveerd voorstel uitgeschreven voor een bepaalde kandidaat. En heeft het dus eigenlijk geen zin om je nog kandidaat te stellen.
Als je dit echter aankaart, doet de directie of z'n neus bloedt met de mededeling 'iedereen heeft een kans'...!!

Vorig jaar meegemaakt en dit jaar ziet het er naar uit dat het hetzelfde is.
Volgens onze vakbondsafgevaardigde doet de directie niets onwettelijks. Ze houdt zich aan de door haarzelf opgestelde en door de raad van bestuur goedgekeurde criteria!
Hierover klagen heeft geen zin, want dan word je als TADD'er in september overgeplaatst naar een andere school binnen de scholengroep!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 13:45  Reageer met quote
Laat wel even duidelijk zijn, er zijn echt ook wel goede vastbenoemden en er zullen zeker ook wel directies zijn die het volgens de 'normale' procedure doen, hoor!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011 14:01  Reageer met quote
jufketje schreef:
Probleem in mijn geval - en wil niet te fel in detail gaan omwille van collega's die dit verhaal misschien herkennen en dan naar mijn linken, ... - is dat in de criteriavoorwaarden die we krijgen duidelijk vermeld staat dat de directie per betrekking een kandidaat gemotiveerd kan voorstellen en deze kandidaat dan voorrang krijgt op alle andere kandidaten.
Ook al behaal je meer punten op de opgegeven criteria dan de voorgestelde kandidaat.

Met andere woorden, bij het uitschrijven van de vacante betrekkingen, heeft de directie al een gemotiveerd voorstel uitgeschreven voor een bepaalde kandidaat. En heeft het dus eigenlijk geen zin om je nog kandidaat te stellen.
Als je dit echter aankaart, doet de directie of z'n neus bloedt met de mededeling 'iedereen heeft een kans'...!!

Vorig jaar meegemaakt en dit jaar ziet het er naar uit dat het hetzelfde is.
Volgens onze vakbondsafgevaardigde doet de directie niets onwettelijks. Ze houdt zich aan de door haarzelf opgestelde en door de raad van bestuur goedgekeurde criteria!
Hierover klagen heeft geen zin, want dan word je als TADD'er in september overgeplaatst naar een andere school binnen de scholengroep!

Naar mijn weten kan een directie niet afwijken van de wet, ook al maken zij hun "voorwaarden" op voorhand bekend.

Let wel: de "regels" van wie voorrang heeft zijn ZEER complex en het gaat niet alleen over tijdelijk, TADD of benoemd maar ook over anciënniteit en dan wel voor de totale onderwijsloopbaan. Het kan dus zijn dat iemand voorrang heeft op jou, ook al werkt die nog niet zo lang als jou in die scholengroep ... maar ev. wel al veel langer dan jou in het onderwijs.

Heb je al eens naar het provinciale secretariaat van je vakbond gebeld? Of ben je al eens naar een zitdag geweest? Niet elke vakbondsafgevaardigde op de school zelf doet even goed zijn/haar werk. Ik heb geluk, maar ik heb al genoeg verhalen gehoord van afgevaardigden die in ruil voor een voorkeursbehandeling die directie steunen.

Ook al krijg je negatieve evaluaties en die andere kandidaten positieve, dan nog heb je aanvechtingsmogelijkheden ... maar je moet dan wel de juiste personen vinden om je te verdedigen en dat is in onderwijs soms moeilijk. Bovendien valt dan ook nog af te wegen of je echt wil blijven werken in een school waar men je koste wat het kost wil buitenwerken.

Lenny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 okt 2011 09:13  Reageer met quote
jufketje schreef:
Probleem in mijn geval - en wil niet te fel in detail gaan omwille van collega's die dit verhaal misschien herkennen en dan naar mijn linken, ...

Dit is toch absolute terreur: je informeert jezelf over je rechten en dit zou dan gebruikt worden om je te diskrediteren... Zolang je anoniem blijft, kan niemand je iets maken.

Quote:
- is dat in de criteriavoorwaarden die we krijgen duidelijk vermeld staat dat de directie per betrekking een kandidaat gemotiveerd kan voorstellen en deze kandidaat dan voorrang krijgt op alle andere kandidaten.

Dit zijn dan de regels en de regels zijn oneerlijk (volgens jou, en ik ben akkoord) maar er is niet aan te ontsnappen. Als het een vrije gesubsidieerde school is, dan organiseren zij zich qua personeelsbeleid volgens hun eigen inzichten (inrichtende macht). Als ze hendels inbouwen om verregaand te kunnen ingrijpen in het personeelsbeleid, dan is dat een keuze.

Wat is de motivatie van een inrichtende macht om onderwijs te organiseren? Naast de pedagogische taak kun je werkgelegenheid creëren. Ook is het zo dat de pedagogische vrijdheid van een school vereist dat ze een leerkracht op andere dan puur formele gronden kunnen aanwerven (gewoon omdat hij/zij bij de school 'past').

jufketje schreef:

Benoeming is een voorrecht, geen recht.

@lenny: Het zou eerlijker zijn mocht iedereen die hierover een mening heeft zegt aan welke kant van de lijn hij staat (benoemd of niet)... anders is het wel wat makkelijk
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 okt 2011 11:26  Reageer met quote
Volgens mij kan het niet dat een directie iemand met minder punten voorrang geeft op een andere kandidaat die méér punten behaalde. Wat wél kan, is dat men per benoeming andere criteria gebruikt. Zo kan men de ene keer de anciënniteit meer laten doorwegen in de puntentelling dan bij een nadere benoeming. Men moet gewoon op voorhand een andere lijst met criteria opstellen en bekend maken, zodat de kandidaat die men wenst te benoemen het meeste punten behaalt.
Niet erg eerlijk natuurlijk, maar wel wettelijk.

Verder wil ik nog even reageren op taalanderwijs.org: blijkbaar bent u zeer slecht geinformeerd over de vereisten voor benoeming en de rechten van een TADD. Uw tekst staat vol van de foute veronderstellingen, te veel om op te noemen eigenlijk. Toch ééntje: als je TADD bent hoef je niet in bepaalde uren te staan om er benoeming voor te kunnen krijgen. Dat die bepaalde lkr dus die uren opneemt om er benoemd te kunnen worden is zeker niet correct. Hij/zij kan zonder die uren op te nemen ook benoemd worden.
Verder kan je als tijdelijk niet zomaar "uit dienst" gezet worden. Dat kan alleen aan het einde van een opdracht. En die eindigt maar als er een kandidaat opduikt die meer rechten heeft (en de directie dus wettelijk verplicht is de opdracht te beëindigen) of als de titularis terug keert. Dat kan dus niet willekeurig zoals u beweert. Een contract is niet eens nodig. Op het moment dat u de opdracht begonnen bent is er wettelijk gezien een contract.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 okt 2011 15:48  Reageer met quote
jeroen.lemmens schreef:
Toch ééntje: als je TADD bent hoef je niet in bepaalde uren te staan om er benoeming voor te kunnen krijgen.

Dat blijkt toch wel te kloppen hoor, Jeroen. Er is een wijziging die per uitzonder dit jaar doorgaat. Omdat de vacante uren pas bekend gemaakt werden op 15/10 moet je in die uren staan om je benoeming te kunnen krijgen. Normaal gezien worden de uren bekend gemaakt in mei maar dat dus dit jaar niet het geval!

In mijn school spraken ze toch over voorrang omdat ik in die uren sta...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 okt 2011 19:23  Reageer met quote
Vraag dan ook eens aan je school waar dat in de omzenbrief over de benoemingen staat, of waar in het DRP? Ik vind het in elk geval nergens terug...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2011 17:11  Reageer met quote
dat is een afkorting die ik in heel mijn bundel van de benoeming terugvind en ik weet niet wat het is 'DRP'...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2011 17:15  Reageer met quote
Nu, ik heb intussen een goed en open gesprek gehad met de directie.
Ik weet nu hoe bepaalde uren opgesplitst zijn en waarom dat zo is.
Communicatie is bij ons op school een heel moeilijk begrip. Heel erg vervelend! Als je dan wat meer uitleg vraagt, kom je heel agressief over, omdat het meestal een hele tijd duurt (tot het potje overloopt ...) eer je over de echte problemen gaat praten.
In principe is er geen probleem! Gewoon 'map' in orde brengen en in januari beginnen we als benoemden...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2011 21:48  Reageer met quote
jeroen.lemmens schreef:
Verder wil ik nog even reageren op taalanderwijs.org: blijkbaar bent u zeer slecht geinformeerd over de vereisten voor benoeming en de rechten van een TADD.

Misschien kunt u voor ons allen een paar informatieve links geven waarmee we net zo geïnformeerd worden als uzelf?

jeroen.lemmens schreef:
Uw tekst staat vol van de foute veronderstellingen, te veel om op te noemen eigenlijk. Toch ééntje:

Zoals ik hierboven al zei, er zal toch wel een link zijn waar alle informatie objectief samengevat staat?
Quote:
als je TADD bent hoef je niet in bepaalde uren te staan om er benoeming voor te kunnen krijgen. Dat die bepaalde lkr dus die uren opneemt om er benoemd te kunnen worden is zeker niet correct. Hij/zij kan zonder die uren op te nemen ook benoemd worden.

Ok, en als dat zo is, is het schandalig, maar hij/zij moet wel actief zijn binnen de scholengroep - desnoods in andere uren?

Quote:
Verder kan je als tijdelijk niet zomaar "uit dienst" gezet worden.

Dit is waar, men moet er wel een paar leugens voor plegen.
Quote:
Dat kan alleen aan het einde van een opdracht.

Hoe kan je spreken van een 'einddatum' als er nergens iets op papier staat?
Quote:
En die eindigt maar als er een kandidaat opduikt die meer rechten heeft (en de directie dus wettelijk verplicht is de opdracht te beëindigen) of als de titularis terug keert
.
Als er een andere kandidaat was, waarom begon die maandagochtend niet? Volgens mij was dit een puur formele sollicitatie.
Quote:
Dat kan dus niet willekeurig zoals u beweert. Een contract is niet eens nodig.

Het enige document dat ik kan voorleggen is de vacature, die spreekt over een betrekking tot december. Dus scholen mogen gewoon leerkrachten lokken met leugenachtige vacatures voor jobs die binnen 2 weken klaarliggen voor iemand anders?
[/quote]Op het moment dat u de opdracht begonnen bent is er wettelijk gezien een contract.[/quote]
Dus misschien had ik die maandag naar mijn rij moeten stappen en gewoon verder lesgeven - ik wist dat er geen vervanger was. Ook de vakbond kon mij hierin niet helpen....
Naar boven
teamlid

BerichtGeplaatst: 22 okt 2011 07:23  Reageer met quote
Taalonderwijs: gewoon hier al eens de zoekfunctie gebruiken met tadd als kernwoord en je komt zonder twijfel op de nodige edulex-documenten. Zowel Jeroen als ik hebben er in het verleden al naar verwezen.

Verder moet een directie jou, als ze jou ontslaan, een maand "opzeg" geven. Ik heb het ook al voorgehad dat ze mijn contract zonder boe of ba hadden opgezegd zonder rekening te houden met die termijn. Als je dan niet op de hoogte bent van je rechten... Daar maken de directeurs gretig misbruik van! Daarvoor kan een vakbond HEEL handig zijn! Maar blijkbaar heb je die al gecontacteerd? Wat wisten zij je te vertellen?

Wat dat "actief zijn binnen de scholengroep" betreft: als TADD'er blijf je je rechten 5j behouden, ook als je niet meer in dat ambt of in die scholengroep staat.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22 okt 2011 07:40  Reageer met quote
Dank je Wendie. Met wat opzoekwerk op dit forum én met wat welwillendheid kan men verder geraken dan met zagen en klagen .... Meer wil ik daar eigenlijk niet meer over zeggen tegen deze bepaalde "gebruiker" van dit forum.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014