Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 14:13  Reageer met quote
Ik ben een eerstejaarsstudent kleuteronderwijs en ik moet voor een taak een paar lesideeën uitschrijven. Ik wou rond het boek 'misschien' van ghislaine Roman werken (misschien dragen schapen wol omdat ze allergisch zijn voor katoen, misschien hebben kamelen wel twee bulten om dromedarissen jaloers te maken)

Na het lezen van het boek zou ik een filosofisch kringgesprek willen voeren. Omdat ik enkel ervaring heb in de peuterklas weet ik eigelijk niet of dit wel mogelijk is? en ook hoe ik zo'n gesprek het beste opstart ?

kan iemand me helpen? [/i]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 16:25  Reageer met quote
Dat lijkt mij idd een moeilijke materie om over te filosoferen in een kleuterklas. De boekjes van Berrie Heesen al eens ingekeken? Denk dat dat makkelijker lukt en je vindt ze haast in elke bib. Succes! knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 18:05  Reageer met quote
Dag Sigried,
ik hoop dat het over de oudste kleuters gaat, want anders gaat het heel moeilijk of zelfs niet gaan.
Filosoferen met kleuters houdt in dat je een gesprek gaat voeren rond een "open" vraag. Een vraag waar je geen (wetenschappelijk of voor de hand liggend) antwoord op kan geven. En da's al heel moeilijk.
Bv. waarom dragen schapen wol: om zich te beschermen tegen weer en wind, en da's een feit en dan ben je uitgesproken en is je "sessie" voorbij.
Maar misschien kan je wel je vraag een beetje anders formuleren?
Filosoferen is niet hetzelfde als fantaseren, hoewel het soms wel kort bij elkaar komt te liggen.
Als je je vraag dan hebt, moet je zelf eens filosoferen of aan vrienden en familie wat invalshoeken vragen om eventuele antwoorden van kleuters in te schatten. Of woorden die je kunnen helpen tijdens het gesprek zelf.