Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 14:13  Reageer met quote
Ik ben een eerstejaarsstudent kleuteronderwijs en ik moet voor een taak een paar lesideeën uitschrijven. Ik wou rond het boek 'misschien' van ghislaine Roman werken (misschien dragen schapen wol omdat ze allergisch zijn voor katoen, misschien hebben kamelen wel twee bulten om dromedarissen jaloers te maken)

Na het lezen van het boek zou ik een filosofisch kringgesprek willen voeren. Omdat ik enkel ervaring heb in de peuterklas weet ik eigelijk niet of dit wel mogelijk is? en ook hoe ik zo'n gesprek het beste opstart ?

kan iemand me helpen? [/i]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 16:25  Reageer met quote
Dat lijkt mij idd een moeilijke materie om over te filosoferen in een kleuterklas. De boekjes van Berrie Heesen al eens ingekeken? Denk dat dat makkelijker lukt en je vindt ze haast in elke bib. Succes! knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 18:05  Reageer met quote
Dag Sigried,
ik hoop dat het over de oudste kleuters gaat, want anders gaat het heel moeilijk of zelfs niet gaan.
Filosoferen met kleuters houdt in dat je een gesprek gaat voeren rond een "open" vraag. Een vraag waar je geen (wetenschappelijk of voor de hand liggend) antwoord op kan geven. En da's al heel moeilijk.
Bv. waarom dragen schapen wol: om zich te beschermen tegen weer en wind, en da's een feit en dan ben je uitgesproken en is je "sessie" voorbij.
Maar misschien kan je wel je vraag een beetje anders formuleren?
Filosoferen is niet hetzelfde als fantaseren, hoewel het soms wel kort bij elkaar komt te liggen.
Als je je vraag dan hebt, moet je zelf eens filosoferen of aan vrienden en familie wat invalshoeken vragen om eventuele antwoorden van kleuters in te schatten. Of woorden die je kunnen helpen tijdens het gesprek zelf.
Je gaat dan op reacties en antwoorden van kleuters dieper in en je probeert tot een echt gesprek te komen. Probeer ook zoveel mogelijk ja - nee vragen te vermijden.
En afsluiten doe je met een conclusie - besluit - evaluatie.
Hier vond ik ook nog een artikel

http://ingebeeld.jekino.be/ingebeeld1/teksten/FiloSofie1.pdf

Moeilijke opdracht hoor! Succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 dec 2010 12:15  Reageer met quote
Deze berichtenketting zet ik graag nog eens in de kijker n.a.v. de verschenen blog op www.lerarenblogs.be over filosoferen met kinderen.
Reacties op de blog zie ik graag onder de blogtekst verschijnen. Verdere tips bij bovenstaande vragen, kunnen hieronder.

knipoog(je) Davy
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 dec 2010 13:14  Reageer met quote
Dit wil ik gewoon even kwijt. Is niet een echt antwoord op de vraag.

Kinderen hebben vaak zelf al de meest eenvoudige oplossing voor hun vragen, getuige het verhaal van een collega.
Ze loopt met haar dochtertje van 3 te winkelen als het meisje ineens luid vraagt: 'Mama, hoe oud is God?'
Je kunt je wel voorstellen dat iedereen die dat hoort vol spanning afwacht wat 'mama' daarop te zeggen heeft, maar mama hoeft geen antwoord te geven, want het denkertje heeft zelf al een oplossing gevonden:
'Ik denk 5, want ik ben 3 en 5 is heel oud'.
De logica van kinderen is zó eenvoudig helder, daar kunnen wij nog wat van leren. zeer blij
Mijn zoon vroeg me ooit eens hoeveel grassprietjes ik dacht dat er op de wereld waren. Ik zou nog aan het tellen zijn als het aan mij had gelegen, want ik probeerde nooit zulke vragen zo maar met een zoethoudertje af te doen, maar hij was tevreden met het antwoord: ontelbaar, want dat had hij zelf ook gedacht. zeer blij
Of mijn buurjongetje dat vroeg waarom dat bord met die S langs de kant van de weg stond. Ook hij had zelf al een antwoord bedacht: Het betekende vast dat er slangen in de berm kropen.

Het is dus zeker de moeite waard om de antwoorden van de kinderen zelf te weten. Ze hebben vaak een verrassende kijk op de meest intrigerende zaken.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 22:12  Reageer met quote
Misschien heb je iets aan deze link? http://www.wijsneus.org/
O nee, die is vanaf 7 jaar. Maar hier vind je misschien wel iets: http://rob1sept.home.xs4all.nl/Bestanden/LICHT.pdf
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014