Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 19 feb 2009 14:36  Reageer met quote
Misschien een stomme vraag, maar vandaag deden een paar van mijn leerlingen me twijfelen of er nu 5 of 6 klinkers zijn...

Ik heb zelf altijd geleerd dat er 5 klinkers zijn: a, e, i, o, u, en dat de y niet tot de lijst van klinkers behoort omdat het een speciaal geval is, dat zowel een klinker als een medeklinker kan zijn. Nu beweerden mijn leerlingen vandaag bij hoog en bij laag dat de y een klinker is. Hun leerkracht Nederlands had hen dat zo gezegd.

Hoe zit dat nu precies met die y?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 09:44  Reageer met quote
http://www.onzetaal.nl/advies/y.php
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 20:46  Reageer met quote
Op TV (ik denk "BLOKKEN" op Eén) stelden ze vorige week de vraag "hoeveel klinkers bevat ons alfabet?" met als correct antwoord "6". Ik had ook uit gewoonte al 5 geantwoord (interactief tv kijken knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 feb 2009 15:13  Reageer met quote
De link die Melanie aangeeft, zegt dat wat ik al zei correct is, dus dat de y soms een medeklinker is en soms een klinker. Volgens het antwoord van Stijn is de y een klinker (of dit toch volgens de makers van Blokken). Ik heb dus nog altijd geen eenduidig antwoord op mijn vraag... Eerlijk gezegd ben ik ook niet echt (altijd) geneigd om te geloven wat het internet of de tv mij vertelt. Is er misschien iemand (een germanist?) die het antwoord weet door zijn studie?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014