Pagina 1 van 2
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 13 okt 2008 21:06  Reageer met quote
Graag zou ik van jullie eens horen wie er op school met een methode werkt. (confetti, schatkist, jules, opstapjes voor godsd., ...)
En nog liever wil ik weten waarom of waarom niet?

Bij ons stapelt de planlast zich op, verschillende instanties stellen verschillende eisen en stilaan beginnen we te overwegen om een methode gaan te volgen, gewoon om in orde te zijn. beschaamd, verlegen

En eigenlijk vind ik dit helemaal verkeerd.
Waar is je eigen inbreng in de thema's en kan je na 3 of 5 of 8 jaar nog altijd blij zijn dat je met die methode werkt? Ben je nog vernieuwend genoeg dan?
Niet dat ik de methodes niet knap vind, integendeel ik vind ze wel knap en doordacht uitgewerkt. Maar het lijkt helemaal niet op wat we ooit geleerd hebben.

Groetjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 14 okt 2008 13:33  Reageer met quote
Wij gebruiken in onze K1 'dag Jules' en in K2 en K3 'confetti'. Omdat we met alleen maar anderstalige peuters zitten hebben we bewust voor een andere methode gekozen voor K1.

Hierbij maken onze lkrn nog eigen aanvullingen omdat ze ook niet zomaar 'blind' een methode willen volgen. Maar een methode geeft wel al een richting aan en een beetje een houvast...

groetjes!
Naar boven
ex-gebruiker

BerichtGeplaatst: 15 okt 2008 11:35  Reageer met quote
Is de methode "Dag Jules" enkel voor anderstalige kleuters ?
Mijn kleuter (+2.5j) zit in een instapklasje zonder anderstalige kleuters en werkt blijkbaar ook met pop Jules.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 15 okt 2008 11:48  Reageer met quote
Wij gebruiken Jules in de aanloopklas en schatkist in K2 en K3.

En neen Jules is zeker niet alleen voor anderstalige kleuters.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 16 okt 2008 16:47  Reageer met quote
Wij werken ook in peuters en 1KK met Jules.
En voor 2KK en 3KK met schatkist.

Jules is voor zover ik weet (ik sta zelf in 2-3KK) zeer uitgebreid.
Schatkist vind ik een goede methode, maar past niet altijd bij alle thema's.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 16 okt 2008 17:47  Reageer met quote
Dank jullir voor de reacties!
Bij de jongste kleuters werken ze ook met jules en naar schatkist gaan we binnenkort naar een voorstelling van het materiaal.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 16 okt 2008 21:59  Reageer met quote
Hallo,

Jules is zeker niet enkel voor anderstalige kleuters. Wij hebben net nog een bijscholing gehad en Jules is voor anderstaligen al vrij moeilijk. Daar wordt eerder over Puk en co gesproken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 okt 2008 06:32  Reageer met quote
bij ons op school:

Speelklas: Puk en Co
Groot 1: Jules
2,3: schatkist, knoop het in je oren, laat wat van je horen, en nog een aantal andere dingen komen aan bod.

Ik sta in groot 1 (anderstaligen!) en de kls vinden Jules super! Net als ik en met de nieuwe uitbreidingen zijn er heel veel dingen die je kan doen. Te veel om in één schooljaar te doen eigenlijk.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Waarom vind je een methode verkeerd? Je krijgt materiaal aangereikt dat heel leuk is, je nieuwe ideetjes in inzichten geeft. Als iets niet overeenkomt met je visie, manier van werken is het meestal eenvoudig aan te passen. Heel vaak zijn de lesjes zelfs al voorzien van doelen knipoog(je)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 okt 2008 12:49  Reageer met quote
ik vind een methode niet verkeerd, zeker niet, want het zit allemaal fantastisch in elkaar.
Alleen de reden waarom wij er voor zouden kiezen is volgens mij niet juist.
Wij zouden ervoor kiezen om een methode te volgen om de horizontale en verticale lijnen in orde te hebben.
Als niet iedereen de methode "blindelings" volgt, vervalt die lijn en dan vind onze directie de methodes te duur om er zo maar wat ideetjes uit te halen.
Moeilijk hè.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 okt 2008 14:18  Reageer met quote
Ik heb een half jaar gewerkt met "Piramide" op een school met veel anderstalige kleuters.

k Vond het best een goede methode, vooral omdat je de streefwoordenschat krijgt die de kls zouden moeten kennen en ook de act. hoe je dat kan aanbrengen.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 okt 2008 20:06  Reageer met quote
ik heb net gezien dat piramide ook bestaat (toch van abimo?), ik ga ze eens bekijken op de boekenbeurs denk ik.

Als je zelf mocht kiezen vanessa wat verkies je dan? met of zonder methode en zou je dan voor piramide kiezen of voor iets anders?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 okt 2008 20:07  Reageer met quote
confetti bestaat nu ook voor de peuterklas en de eerste kleuterklas.

wij hebben daar een voorstelling van gekregen op onze school en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was glimlach
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 18 okt 2008 20:45  Reageer met quote
nathalie.simons schreef:
ik heb net gezien dat piramide ook bestaat (toch van abimo?), ik ga ze eens bekijken op de boekenbeurs denk ik.

Als je zelf mocht kiezen vanessa wat verkies je dan? met of zonder methode en zou je dan voor piramide kiezen of voor iets anders?

Ik vind "Jules" en "Piramide" allebei hun voor- en nadelen hebben, maar als je als juf een beetje vrijgelaten word zodat je ook andere activiteiten en ideeën kan inbrengen, vind ik het wel leuk om met methode te werken.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 16:22  Reageer met quote
In de kleuterklas moeten er goede afspraken zijn qua horizontale en verticale lijn...
En een methode kan hier inderdaad mee helpen, toch is het normaal dat je als juf iet-of-wa afwijkt van die methode. Da's ook niet zoals in het lager onderwijs waar je maar moet volgen wat in de handleiding staat. Duidelijke afspraken zijn noodzakelijk. Wij hebben vorig jaar doorlichting gehad en die maakten daar echt geen probleem van, hoor...
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 20:29  Reageer met quote
en hebben jullie ook zelf nog verticale en horizontale lijnen uitgeschreven of was het gebruik van de methode voldoende?
wij hebben ook doorlichting gehad en dat was voor ons een werkpunt: de lijnen duidelijker op papier zetten, maar dat is niet zo eenvoudig.
En welke methode hebben jullie?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014