Pagina 2 van 2
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22 mei 2007 12:06  Reageer met quote
eenvoudig drummetje : een grote aardewerken bloempot . De opening dichtmaken met papier mache van dik tekenpapier. Heel lange droogtijd wel maar het geluid mag er zeker zijn. Hoe breder de diameter hoe lager het geluid ( en als je er aan de onderzijde een identieke bloempot tegenkleeft met montagekit - dus onderkant tegen onderkant- heb je een djembé. )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 26 mei 2007 10:20  Reageer met quote
elviro schreef:
hey,
mensen die ik ken voeren in scholen muziekoptredens/workshops op speciaal voor dat doel, samen met of gewoon voor de kindjes...

zo leren ze ritme en kenmerken van allerlei instrumenten aan.

Hun site: http://www.levendemuziek.be

Ze maken dan niet echt instrumenten, maar leren er wel mee omgaan

Ik heb die mensen ook al aan het werk gezien, ze zijn best goed!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 26 mei 2007 11:19  Reageer met quote
Hallo,

Ik deed het ooit bij 3 jarigen met waterballonnen, bekleven met (héél veel) krantenpapier en behangerslijm. Nadien knoopje wegknippen, vullen, dichtkleven en dan schileren met vingerverf.

Een enorm grote knoeiboel! Maar 'fun' gegarandeerd!

Ik had voor iedere kleuter een bakje waarin de ballon lag zodat ze die niet moesten vashouden. Ik heb nadien nog wel enkele lagen papier bij aangebracht, want dat is wel wat moeilijk voor hen, het doorwerken tot het voldoende dik is.

Mijn mentor zei me toen dat het met keukenpapier steviger is, nog nooit geprobeerd, het is wel inneens wit, handiger om te schilderen
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2008 13:09  Reageer met quote
Na de herfst vakantie mag ik mijn eerste muzische les geven.
Maar ik ben eigenlijk opzoek naar 5 verschillende muziekinstrumenten die ik zelf kan maken en die de kleuters kunnen bespelen. Ik heb al activiteiten die de kleuter zelf kan maken..

Alvast bedankt zeer blij
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21 okt 2008 17:06  Reageer met quote
Hey,

Ritmestokjes, bellenbandjes, een rammelaar van een lamp, trommel, schudbusjes, schuurblokjes, keus genoeg dus.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 21:41  Reageer met quote
Dag allemaal,

Ik ben eerstejaarsstudente kleuteronderwijs en moet muziekinstrumenten maken. Triangels, tamboerijnen, handtrommels, schuddoosjes, ...
Deze moeten zo echt mogelijk zijn...
Schuddoosjes heb ik al gemaakt : voor de jongste kleutertjes heb ik fotorolletjes en voor de oudste glazen potjes.. Dit moest van de leerkracht.. Zijn glazen potjes niet te gevaarlijk? Ik zou graag weten wat jullie daarvan denken...

Heeft iemand ook ideetjes hoe ik deze instrumenten kan maken ?

Mvg,
Dorien
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 22:55  Reageer met quote
Handtrommels :
- stevige kartonnen kokers ( waar tapijt of zo opzat) en over één kant een ballon trekken waarvan je het tuitje hebt afgesneden.
-Terracotta bloempot en dat overtrekken met een ballon ( als je twee terracotta bloempotten met de basis aan mekaar lijmt met montagekit of tec7 en dan één kant overtrekt met die ballon krijg je een soort djembé knipoog(je))
halve kokosnoot : idem.
Nog met kokosnoot : spijker in de basis van de kokosnoot spijkeren (kop moet nog iets uitsteken)
je kan ze van thuis ook een zeemvel ( echt) laten meebrengen? cirkel uitsnijden die ca 5 cm groter is dan de omtrek van de koker of bloempot. Aan de rand met een gaatjestang allemaal gaatjes maken en dan met touw telkens door een gaatje en rond de spijker rijgen en zo dan volgende gaatje, weer omheen de spijker enz tot het zeemvel opgespannen is.

Uit lange kartonnen koker een regenbuis maken. Een kant dichtmaken met tape. spijker die net iets langer dan de helft van de kokerdiameter spiraalsgewijs van onder tot boven door die koker prikken, rijst erin en het open uiteinde weer afplakken met tape.

castagnetten : 2 houten lepels, steel eraf zagen, met boortje in elke lepel aan de basis twee kleine gaatjes boren, beide lepels met de holle kanten naar mekaar hier aan rijgen en genoeg ruimte laten zodat ze hun vingers er nog tussen krijgen.

Draaitrommeltje : kaasdoosje, rondhoutje. Gaatje ter grootte van de diameter van het stokje in de zijkant van het kaasdoosje maken, stokje hierdoor en vastzetten met sterke tape ( ductape) kaasdoosje sluiten en dichtkleven Aan weerszijden op die smalle zijrand een touwtje kleven waarvan een grote kraal vastgeknoopt is. Door dat stokje tussen de handen te draaien, slaan die kraaltjes tegen het kaasdoosje.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 22:58  Reageer met quote
hier staan vele voorbeelden(bouwschema's) van zelfgemaakte instrumenten
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 09 okt 2009 16:46  Reageer met quote
amedee schreef:
hier staan vele voorbeelden(bouwschema's) van zelfgemaakte instrumenten

Danku voor de reactie!

Het is allemaal zeer bruikbaar en ik zal er zeker gebruik van maken!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 17:00  Reageer met quote
Hallo,
ik zit in mijn eerste jaar Kleuteronderwijs en moet 30 muziek instrumentjes maken, ik heb nog 1 tik instrument nodig maar mijn inspiratie is op.. Heeft iemand nog een idee?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 17:30  Reageer met quote
- okkernoten heel voorzichtig openen, lintje ertussen en terug dichtplakken. Zo er een aantal tesamen aan een stokje maken.
- cocosnoten
- Borstelsteel in stukken zagen. Dan heb je dikke ritmestokjes. Je kan ook dunnere stokjes gebruiken voor een andere klank.
- van een bloempot een belletje maken. (bloempot ondersteboven en een touwtje met een parel aan erdoor. cfr. een bel)

- niet echt een tikinstrument maar wel leuk: een fietsbel op een stuk borstelsteel monteren.
- schudinstrument: kapotte lamp op een stokje vastkleven en dan inpakken met repels papier en behangerslijm, en nadien die lamp stukslaan en opnieuw mooi afwerken met repels en lijm.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 08:06  Reageer met quote
Ik moet voor een stageopdracht in 2KK muziekinstrumenten maken. Deze heb ik nodig bij een piratenverhaal. Bij bepaalde handelingen moeten de kleuters dan het geluid nabootsen met de muziekinstrumenten. Een soort klankverhaal dus.
Ik heb zo al sambaballen zonder stokje gemaakt: dit zijn dan zogezegde kanonsballen.

Heeft er nog iemand ideetjes om de muziekinstrumenten te laten lijken op iets wat met piraten te maken heeft??
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 06:26  Reageer met quote
Ik denk meteen aan een regenbuis/regenkoker waarmee je de regen en/of de storm op zee kan nadoen (door de buis snel heen en weer te bewegen).

Die maak je van een stevige, lange rol waarin je opgerolde aluminiumfolie steekt. Daarna plak je één opening van de rol dicht (met een kartonnen rondje) en steek je er zaadjes of graan in (maïs, rijst, ...). Dan kleef je ook de andere opening dicht en klaar!

De rol kan leuk versierd worden met plakfiguurtjes, verf, sponstechniek, ...

Ook ritmestokjes lijken me hierbij wel geschikt om te maken, die kan je maken van bamboestelen, borstelstelen of dikke takken.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 07:50  Reageer met quote
Bedankt voor je reactie! De regenbuis had ik ondertussen ook al gemaakt.
Heb ook een 'bellenstok' gemaakt met kroonkurken. Dit zou ik het geluid van de 'alarmbel' kunnen laten nabootsen.
Heb ook kleine trommeltjes om eventueel voetstappen ofzo na te bootsen.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 13:50  Reageer met quote
Iemand een idee hoe je het knippen van een schaar kan nabootsen met een zelfgemaakt instrument???
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014