| Gestart door |
Bericht |
gebruiker
|
Geplaatst: 08 feb 2010 13:20 |
|
hey,
graag zou ik een ontdekdoos maken rond 'druppels'. Hieraan moeten ook enkele opdrachten aan gepaard gaan.
Weet iemand wat de kleuters kunnen ontdekken met druppels?
zo heb ik al:
- druppels water en druppels olie
- druppels van verschillende hoogtes laten vallen
- druppel inkt en druppel olie op kalkpapier naar elkaar toe laten blazen
Heeft er iemand nog leuke ideeën?
groetjes |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 10 feb 2010 18:06 |
|
Hey,
Ik heb een vraagje.. Iemand goede ideeën rond het thema schoenen of handen voor een ontdekdoos, ik kan er mij namelijk weinig bij voorstellen.
Liefs
ik |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 11 feb 2010 15:54 |
|
| Ineke.002 schreef: | Hey,
Ik heb een vraagje.. Iemand goede ideeën rond het thema schoenen of handen voor een ontdekdoos, ik kan er mij namelijk weinig bij voorstellen.
Liefs
ik |
voor handen kan je hun eigen hand laten tekenen, allerlei dingen laten voelen (voelspelletje), hen verschillende handschoenen laten aandoen (voelen ze hetzelfde? te groot? te klein? voelt dat leuk aan?) of iets ruw met een handschoen voelen
schoenen kan je hen afdrukken laten maken, knopen maken met veter, veters door allerlei gaatjes laten steken |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 11 feb 2010 20:39 |
|
| woetsie schreef: | | Ineke.002 schreef: | Hey,
Liefs
ik |
voor handen kan je hun eigen hand laten tekenen, allerlei dingen laten voelen (voelspelletje), hen verschillende handschoenen laten aandoen (voelen ze hetzelfde? te groot? te klein? voelt dat leuk aan?) of iets ruw met een handschoen voelen
schoenen kan je hen afdrukken laten maken, knopen maken met veter, veters door allerlei gaatjes laten steken |
Hey,
Bij handen is het dan niet eerder 'voelen' als bc..?
Schoenen vind ik echt goed..
Ik heb het gewoon nog wat moeilijk om echt te begrijpen wat kan en wat niet kan..
Alvast bedankt.. |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 11 feb 2010 21:46 |
|
bij handen is dat hetgene waar ik momenteel aan denk. je kan dat er natuurlijk altijd instoppen.
Iemand toevallig enkele ideeën rond ontdekdoos druppels? |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 24 feb 2010 18:19 |
|
Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een ontdekdoos rond kaarten.
Van Pixarkaarten heb ik al enkele spelletjes gemaakt (domino, lotto, memorie, kwartet).
Heeft er nog iemand ideeën om met kaarten te werken?
Het mogen ook gewone kaarten zijn waar mee gewerkt wordt.
Leeftijd: 3e kleuterklas
groetjes |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 24 feb 2010 19:10 |
|
@Clautje:
-Schatkaart: een verstopt voorwerp zoeken door de kaart te lezen
-Plattegrond van de klas, het schoolplein, de school e.d. en er opdrachten bij maken? (Bv. een foto van (een deel van) een voorwerp, aangeven waar het voorwerp te vinden is. Kijken óf ze het kunnen vinden.)
@Woetsie:
Quote: Ik heb een vraagje. Iemand goede ideeën rond het thema handen voor een ontdekdoos, ik kan er mij namelijk weinig bij voorstellen. Opdrachtenkaartjes met allerlei taken die uitgevoerd moeten worden met hun hand.
Schoenen: Schoenenwinkel in de klas.
Ook mooi om te passen en te meten, te grote/te kleine doos, te grote/te kleine schoen, even groot. |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 24 feb 2010 19:39 |
|
aan Woetsie !
Je kan met een druppelteller (te verkrijgen bij de apotheker) zelf stiften maken. Je neemt een klein stukje crèpe-papier, rolt dit op en steekt dat in een rietje. Je laat enkele druppels water aan de andere kant van het rietje druppelen en je kan beginnen met tekenen. Dit is een ontdekdoos op zich, je steekt er verschillende kleuren crèpe-papier in en de kleuters kunnen aan de de slag ! heel leuk en heel mooie resultaten omdat het precies op waterverf lijkt !
hopelijk heb je er wat aan ! |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 24 feb 2010 21:52 |
|
hey juf Veerle,
dank u voor de leuke tip. Dat is inderdaad iets leuk om te doen. Heeft u toevallig nog enkele ideeën? het is wel de bedoeling dat ik de opdrachten zelf teken en de kleuters alles zelf moeten uitvoeren. zo zullen zij dus zelf het crêpepapier moete oprollen en in het rietje stoppen. |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 14 mrt 2010 16:19 |
|
Ik moet binnekort een ontdekdoos maken. Ik had gedacht van er één te maken rond stenen. Hieronder heb ik al wat ideeën gevonden en heb er zelf ook al wat, maar hoe meer ideeën hoe beter natuurlijk! Heeft er nog iemand ideeën van materialen die ik er kan bijsteken of opdrachten die ik kan doen?
Alvast bedankt! |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 14 mrt 2010 18:56 |
|
Super hard bedankt!
xxx |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 31 mrt 2010 19:40 |
|
Hallo,
Ik moet een ontdekdoos maken voor 6-jarigen rond het thema bloemen. Er zouden ook Wiskundige elementen in moeten zitten. Heeft iemand ideetjes, want ik heb totaal geen inspiratie.
Groetjes
nele |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 31 mrt 2010 21:36 |
|
Hoi!
Ik moet een ontdekdoos maken in verband met kunst. Heeft iemand ideetjes? Het moet met opdrachtkaarten en foto's gebeuren.
Hopelijk kunnen jullie me helpen?
Xx |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 31 mrt 2010 21:39 |
|
Dag Nele,
Waarschijnlijk is dit voor Katho dat je een ontdekdoos moet maken ? Kan het zijn dat ik je (naam) al tegen kwam op Toledo ?
Ik heb net een ontdekdoos gemaakt (ook met die wiskundige aspecten er in) rond Pasen. Mijn doos gaat over de (paas) eitjes. Heb verschillende opdrachtkaartjes gemaakt zoals bvb eitjes sorteren per kleur of vorm, konijntjes rangschikken van groot naar klein, doen zoals een konijn (huppelen) of als een kip (met armen bewegen), geluidenmemory, aantal kuikens tellen, een werkblaadje over wat eet een konijn/kip ? Kip verbinden met juiste prentje, verder ook nog proefjes om echt te 'ontdekken' : kan een ei zwemmen ?, welke ei draait het snelst ? Rauw of gekookt ?, kan je een eitje van het ene glas naar het andere doen springen ? enz.
Ik heb mijn doos gisteren "live" uitgetest bij de kleuters en die waren alvast heel enthousiast.
Voor jou onderwerp bloemen denk ik dan aan : bvb bloemetjes (gelamineerde of stoffen) sorteren, of tellen en laten noteren op blaadje, hoeveel er zijn. Welk kindje heeft de meeste / minste ? Iets met ruiken ? Of puzzel laten leggen met bloemblaadjes ?
Hopelijk brengt dit je op wat nieuwe ideetjes ?
valerie |
|
Naar boven |
|
|
|